کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۵۷۹۴
تاریخ خبر:

سه روایت از رنگ نیسان آبی، استاندارد خودروها و کیفیت بدنه

سه روایت از رنگ نیسان آبی، استاندارد خودروها و کیفیت بدنه

رئیس سازمان استاندارد: استاندارد خودروهای تولیدی را ‌‌مداو‌م رصد می‌کنیم / رئیس پلیس راهور فراجا: «بدنه خودروهای داخلی» استحکام کافی در تصادفات را ندارد

هفت صبح| روز گذشته دو مصاحبه از دو مقام مسئول در زمینه ایمنی و کیفیت خودروها منتشر شد. مصاحبه اول مربوط به مهدی اسلام‌پناه، رئیس سازمان ملی استاندارد در یک برنامه تلویزیونی درباره توقف تولید خودروهای غیراستاندارد بود. او درباره همه چیز صحبت کرد؛ از علت عدم تغییر رنگ نیسان آبی، عدم توقف تولیدش تا رصد استاندارد و کیفیت خودروها.

 

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران گفت: استاندارد خودروهای تولیدی را به صورت مداوم رصد می‌کنیم تا بهبود و اصلاح پیدا کنند و پیگیر حق‌الناس مردم هستیم. اسلام‌پناه در خصوص کیفی‌سازی خودروها توضیح داد: اعطای گواهی تایید نوع خودروها، وظیفه سازمان ملی استاندارد است که سه ساله داده می‌شد. با توجه به شناختی که از حوزه‌‌ صنعت داشتم، این موضوع ‌ به سه ماه تقلیل پیدا کرد. با این کار توانستیم منابع زنجیره را مدیریت کنیم و نظم‌پذیری را به خود واحد تولیدی بدهیم.به‌مرور به این نتیجه رسیدیم که تعداد زیادی از این خودروهایی که در این زنجیره‌ها توسط بعضی از تولیدکننده‌ها تولید می‌شود، سرشار از عیوب پرتکرارند.رئیس سازمان استاندارد، با بیان اینکه حق‌الناس مردم گردن ماست، ادامه داد: خانواده‌‌ مردم، سرنشینان این خودروها هستند که ‌ باید یک چارچوبی داشته باشد تا ما اطمینان حاصل کنیم که این خودروها حداقل اگر آپشنال نیستند، اما حداقل‌ها را دارند. در نتیجه به این جمع‌بندی رسیدیم که تعدادی از خودروهای سواری را از مدار تولید خارج کنیم.

 

حال باید این سوال را از رئیس سازمان ملی استاندارد پرسید؛ اگر قرار شده خودروهایی که استاندارد لازم ندارند را توقف تولید کنید، پس تولید پژو پارس که متوقف شده بود چرا دوباره با افزایش تولید قرار است به بازار بیاید؟

   

حماسه بدنه خودروها

 

حالا که گفته می‌شود استانداردها به صورت مداوم رصد می‌شود اما یک مقام مسئول از راهور عقیده دیگری دارد. رئیس پلیس راهور فراجا روز گذشته به تسنیم گفت: «از نظر پلیس راهور، «بدنه خودروهای داخلی» استحکام کافی در تصادفات را ندارند و نمی‌توانند جان سرنشینان را در حوادث نجات دهند!

 

سردار سید تیمور حسینی؛ رئیس پلیس راهور فراجا گفت: اولویت جدی و مهم پلیس راهور در سال 1403 پیگیری «افزایش استحکام بدنه خودروهای داخلی» است.از نظر پلیس راهور، بدنه خودروهای داخلی استحکام کافی در تصادفات را ندارند و نمی‌توانند جان سرنشینان را در حوادث نجات دهند!

 

سردار حسینی تصریح کرد: درست است که با افزایش مبلغ جریمه‌ تخلفات حادثه‌ساز و رفع خطر نقاط حادثه‌ساز در جاده‌ها می‌توان شاهد کاهش تصادفات به‌ویژه جانباختگان تصادفات بود اما نباید فراموش کرد که خودرو باید در تصادفات بتواند جان سرنشینان را حفظ کند.رئیس پلیس راهور متذکر شد: استحکام بدنه خودرو باید به نحوی باشد که اگر عامل انسانی خطا کرد، بتواند از جان او و دیگر سرنشینان محافظت کند و خودش عاملی برای جان باختن نباشد.

  

وانت همچنان تولید می‌شود

 

رئیس سازمان استاندارد وعده از رده تولید خارج شدن خودروها را در برنامه تلویزیونی داد. اما درباره از رده تولید خارج نشدن وانت آبی چه نظری دارد؟ به گفته اسلام‌پناه، پلتفرم نیسان یک بن‌سازه‌‌ ۵۶-۵۷ ساله است. ما می‌گوییم که اگر اصرار دارید‌‌ باز تولید کنید حداقل بیایید تغییراتی متناسب با استانداردهای روز را در این محصول اجرایی کنید. ‌بعضاً با بعضی از این مجموعه‌ها باید با زبان ۵۰ سال پیش صحبت کنیم؛ بعد هم سخت است زبان ۵۰ سال پیش را تکرار کردن. تلاش می‌کنیم‌ آنچه‌ بشود که هم از طرفی حق مصرف‌کننده ادا ‌شود هم تولید متوقف نشود.

 

اسلام‌پناه در‌خصوص عدم تغییر رنگ این خودرو هم گفت: دوستان که اصرار به این دارند که این رنگ آپشن خودرو بوده و این رنگ شناخته شده است. ما به این دوستان گفتیم یک اصلاح بهبودی روی این خودرو بزنید، گفتند که رنگ آن را عوض کنیم؟ حالا به شوخی می‌گفتند، گفتم حالا این را هم انجام بدهید باز فرجی است، گفتند نه این اصلاً کل برندش به همین رنگش است.

 

حال ما هم این سوال را بپرسیم؛ چرا سازمان استاندارد نمی‌تواند محکم جلوی توقیف این سازه قدیمی را به قول خودشان بگیرد؟!

 

مهدی اسلام‌پناه رئیس سازمان ملی استاندارد در یک برنامه تلویزیونی درباره توقف تولید خودروهای غیراستاندارد، گفت: پس از بررسی‌ها به این جمع‌بندی رسیدیم که تعدادی خودرو از جمله پژو ۴۰۵، سمند، تیبا یک و ۲ را از مدار تولید خارج کنیم که این امر محقق شد.

 

خب این خودروها را که سال‌ها پیش از رده تولید ‌قرار بود خارج شوند و این اتفاق هم چندی پیش رخ داد‌ ‌ اما پژو پرشیا به همراه وانت در همین دولت مجوز تولید دوباره گرفته‌اند، پس چگونه قرار است حماسه استانداردسازی بدنه خودروها در تصادفات و رصد مرتب استانداردها صورت بگیرد که اگر هم صورت می‌گیرد این آمار بالای تصادفات غیر از مقصر دانستن مردم برای چیست؟

 

کدخبر: ۵۵۵۷۹۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر