کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۶۲۸۳
تاریخ خبر:

دوران‌معصومیت

دوران‌معصومیت

روزنامه خوانی در شصت سال پیش- ۹ ‌

هفت صبح| پنجشنبه 27 فروردین 1343. صفحه اول در دست گوسفندان است‌. مسئله قحطی دام به خاطر سیل و طوفان‌های اخیر  و همین طور بیماری‌هایی که گوسفندان را فرا گرفته و دولت در فکر واردات گوشت است. آگهی اجناس آمریکایی و اروپایی در تمام صفحات به چشم می‌خورند. برندهایی که برای متولدین دهه چهل و پنجاه نام‌هایی بسیار آشنا هستند.  باتری ری او واک، آسپیرین، ‌ریش تراش براون، ‌نوار چسب سلوکس و...

 

دکتر عباس جناب‌زاده که مدرک خود را از فرانسه گرفته در خیابان منوچهری، مقابل ‌کوچه ژاندارک، ‌کوچه مهر، مطب دارد و اعلام آمادگی کرده برای معالجه سوزاک حاد و مزمن و تقویت قوای تناسلی. خدا خیرش بدهد.

 

صفحه 5 عنوان خانواده بر روی خود دارد و در گوشه‌ای از صفحه عکس کوچکی از فیلم زندگی شیرین اثر مشهور فدریکو فلینی چاپ شده و از قول نشریه واتیکان درباره‌اش نوشته: یک فیلم شیطانی و وقیح و هرزه ... در صفحه نیازمندی‌ها و در قسمت اتومبیل کلا دوازده تا آگهی فروش اتومبیل وجود دارد که چهارتای آن فولکس واگن مدل‌های 1952 تا 1959 هستند، ‌دو تا شورولت، دوتا دوج و بقیه هم فورد و پونتیاک و اوپل و جیپ. یک شرکت کشتیرانی باری  به نام چاندا برنامه‌‌های ورود و خروج محصول از مبدا توکیو به سمت خرمشهر را منتشر کرده.

 

خرمشهر بندر بسیار مهمی محسوب می‌شده است. وزارت دادگستری اعلام کرده که در سال 1342 در مجموع 2262 نفر بر اثر حوادث مختلف در تهران درگذشته‌اند که از این میان 44 فقره قتل صورت گرفته که 23 تای آن بر اثر چاقو، 10تا بر اثر گلوله و 11تا بر اثر خفه کردن رخ داده است‌. 259 نفر در استان تهران غرق شده‌اند و 375 نفر هم بر اثر تصادفات رانندگی مرده‌اند. برنامه‌های تلویزیون خصوصی ثابت پاسال، برای آخر هفته اعلام شده که شامل دو فیلم سینمایی است. شب‌های رم و گروه نجات. تیم تاج برای یک بازی دوستانه به اسرائیل رفته و آنجا دو بر یک شکست خورده است. تک گل تاج را کامبیز جمالی به ثمر رسانده. در صفحه حوادث گزارش جالبی کار شده که طبق آن تعداد کودکان سرراهی رو به افزایش است و روزانه بین 4 تا 11 کودک نوزاد بی‌سرپرست در کنار کوچه و خیابان رها شده‌اند و  تحویل مراکز دولتی می‌شوند.

 

عکس جالبی هم کار شده از یک قاتل محکوم به مرگ به نام ناصر کلانتری که در راه دادسرای اهواز به زندان این شهر پلیس را اغفال و فرار کرده است‌. او متهم به قتل مهدی بهبهانی است که سال پیش او را در شوشتر با ضربات چاقو کشته است. خیلی دلم می‌خواست از سرنوشت ناصر کلانتری قاتل اهوازی خبردار می‌شدم. در تصادف کامیون با یک اتوبوس در جاده اصفهان به شیراز 7 نفر کشته و 14 نفر مجروح شده‌اند. صفحه آخر عکسی هست از محمدرضا و فرح در حال ملاقات با بازیکنان تنیس مسابقات چهارجانبه تهران که بین ایران و عراق و لبنان و پاکستان در مجموعه امجدیه برگزار شده است.

 

جالب است که سهم خبرها و اتفاقات ورزشی این قدر در روزنامه مهم شهر کم است. و همین‌طور تقریبا هیچ خبر جنجالی و حاشیه‌ای از ستارگان موسیقی و سینما در روزنامه دیده نمی‌شود.

 

هنوز در دوره معصومیت به سر می‌بریم.  چند سال بعد طوفان مدرنیته  همه چیز را تغییر می‌دهد. روزنامه‌ها پر می‌شوند از خبرهای ورزشی، ‌ستارگان فوتبال و کشتی و ‌نوچهره‌های موسیقی و سینما و صفحات نیازمندی‌ها چند برابر می‌شوند و محصولات صنعتی ایرانی هم بخش بزرگی از آگهی‌ها را تصرف می‌کنند. چه روند عجیب و جذابی.

 

کدخبر: ۵۵۶۲۸۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر