کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۷۲۳۸
تاریخ خبر:

چیزهایی که شاید ما نمی‌دانیم

چیزهایی که شاید ما نمی‌دانیم

درباره برخورد احساسی برخی مسئولین اجرایی و انتظامی

هفت صبح| درمورد حجاب، حاکمیت تصمیم خود را گرفته است. تا این‌جا مشکلی نداریم. به هرحال، یک تصمیم مهم حاکمیتی است که در گذر زمان نتایجش مشخص می‌شود اما آن چیزی که هفته قبل را تحت‌تاثیر خود قرار داده بود، نگاه احساساتی و حماسی برخی مسئولان ذیربط به این ماجراست و به‌نظرم این نقطه ضعف اجرای هرطرحی از سوی نیروی انتظامی خواهد بود.

 

آن‌چه مهم است و به صلاح کشور، دوری از تصمیمات احساسی سخت و تندروی است. واضح است که بخشی از اصولگرایان رادیکال، شیفته تندروی در این حوزه هستند. این بخش معمولا از وقایع تاریخی درس نمی‌گیرند و اعتقاد دارند که موفقیت و پیروزی، دست‌آخر با آن‌ها خواهد بود و هروقت هم که شکست می‌خورند، برای بازیابی روحیه خود، فقط یکی، دو سال زمان احتیاج دارند و بعد دوباره همه‌چیز از نو.

 

مسئولین تصمیم‌گیرنده حاکمیت درباره مسئله حجاب باید از تندروی و تصمیمات تنش‌زا و هرگونه حرکت احساسی خودداری کنند؛ درواقع، موتور محرکه این نوع تصمیمات تند و شدید این تحلیل رایج و پرطرفدار و پرطنین در اردوگاه اصول‌گرایان رادیکال است که حجاب آخرین خاکریز انقلاب است. در فضایی که متعاقب این تعبیر و این جمله به‌وجودآمده، هر نوع حرکت آتشین و پرحرارت قابل انتظار است.

 

راستش ما این‌جا به عنوان یک روزنامه‌نگار برداشتمان این نیست. ما فکر نمی‌کنیم حجاب، آخرین خاکریز انقلاب باشد. اصلا نمی‌دانیم این تعبیر از کجا آمده؟ (واقعا فلسفه این برداشت و این جمله چیست؟ خب به ما هم بگویید.)‌ ولی مشخص است که بخشی از روحانیت محترم، از این تعبیر و گره‌زدن این مسئله به اصل انقلاب و تمامیت کشور و تلقی آن به عنوان مهم‌ترین و بزرگ‌ترین مسئله کشور ایران، راضی هستند.

 

ما به عنوان روزنامه‌نگار، تحلیل‌مان این است که اتفاقا سرویس‌های امنیتی خارجی با اشتیاق این حجم انبوه احساسات آتشین از سوی اصول‌گرایان رادیکال درمورد حجاب را رصد می‌کنند و منتظر حادثه و اتفاق موردنظر خود می‌مانند. برداشت ما این‌گونه است.

 

ما از این‌که طلبه‌های محترم در حوزه علمیه، برای چنین مسئله‌ای به شکل نمادین لباس نظامی بر تن کردند، سردرگم شده‌ایم. یکی از آن حرکت‌های احساسی. در اوج تخاصم با اسرائیل، درست در لحظه‌ای که دانشگاه‌های آمریکا، یکپارچه علیه اسرائیل شده‌اند و شعارهایی را با صدای بلند بر زبان می‌آورند که  شعارهای تراز موردعلاقه ایران است، ‌چرا باید چنین پیام عجیبی به جامعه ایرانی و جهانی ارسال شود؟ درمورد اهمیت حجاب برای جامعه از نگاه حاکمیت حرفی نداریم اما ... چه می‌دانیم والله! اصلا به ما چه.

کدخبر: ۵۵۷۲۳۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر