کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۷۲۳۷
تاریخ خبر:

سوءتفاهم‌های بی‌پایان میان ایران و طالبان

سوءتفاهم‌های بی‌پایان میان ایران و طالبان

دستگیری مرزبانان ایران توسط طالبان مساله جدید بعد از مساله حقابه که هنوز حل نشده است

هفت صبح| درحالی‌که ایران و طالبان هنوز در گیرودار دریافت حقابه سیستان بودند، یک پرونده جدید دیگر به روابط آن‌ها اضافه شد. عکس‌های هوایی اخیرا نشان داده‌اند که افغانستان مانند سال قبل، قرار نیست اجازه بدهد آبی که از سد کجکی می‌آید، به سیستان و بلوچستان در ایران برسد و احتمالا راه‌های انحرافی ایجادشده بر سر راه این آب، سهم ایران را خواهد بلعید. البته امسال بارندگی زیاد در استان سیستان و بلوچستان باعث شده تا نگرانی کمتری بابت حقابه برای ایران وجود داشته باشد. بااین‌حال، وقتی پای دیپلماسی وسط می‌آید، اقدام طالبان بدعهدی و بی‌توجهی به اهمیت همسایگی و البته قراردادهای بین‌المللی به حساب می‌آید.

اما مسئله جدید ربطی به موضوع حقابه ندارد. روز پنجشنبه شش مرزبان ایرانی توسط نیروهای طالبان در مرز جنوب‌شرقی کشور دستگیر شدند؛ بهانه کشور همسایه برای دستگیری این افراد، ورود غیرقانونیشان به خاک افغانستان بود. دستگیری آن‌ها، تنها چندساعت به‌طول انجامید و درنهایت تمام شش نفر آزاد شدند.

 

طبق توضیحات فرماندهی مرزبانی ایران، شش نفر از کارکنان گروهان احتیاط مرزی خراسان‌جنوبی به نقطه صفر مرزی رفته بودند که در مواجهه با نیروهای طالبان و برای جلوگیری از بروز تنش و انجام درخواست نیروهای طالبان برای رفع سوءتفاهم پیش آمده، به مذاکره پرداختند که پس از ساعتی موضوع حل شد.

 

در اطلاعیه مرزبانی فراجا درمورد اتفاق پیش‌آمده، نوشته شده است: «بعدازظهر امروز تعداد 6 نفر از کارکنان گروهان احتیاط مرزی استان خراسان‌جنوبی که برای رصد و پایش نوار مرز در نقطه صفر مرزی حضور یافتند، با نیروهای طالبان مواجه می‌شوند و به‌دلیل جلوگیری از بروز هرگونه تنش مرزی و انجام درخواست نیروهای طالبان مبنی بر رفع سوتفاهم پیش آمده، به مذاکره پرداخته که پس از چندساعت با ورود مرزبان درجه دو و انجام ملاقات مرزی با همتای کشور مقابل موضوع خاتمه یافت و کارکنان مرزبانی با کمال احترام و در صحت و سلامت کامل به کشور بازگردانده شدند».

 

این نخستین بار نیست که مرزبانان ایرانی با چنین مشکلی مواجه شدند. در هشتم اسفندماه سال 1401، یک خودروی حامل کالای قاچاق در مرز جمهوری‌اسلامی ایران متوقف شد و نیروهای مرزبانی با سوارشدن به خودرو در حال بازرسی آن بوده که راننده این خودرو اقدام به فرار به سمت مرزهای کشور افغانستان می‌کند و نیروی مرزبانی ایران هم در خود‌رو‌ حضور داشت. نیروهای مرزی کشور افغانستان اقدام به توقیف خودرو‌ و بازداشت سرنشینان آن می‌کنند که یکی‌ از آن‌ها نیروی مرزبانی کشورمان بود. در نهایت مرزبان ایرانی، ‌پس از گفت‌وگو میان مقامات مرزی و انتظامی دو کشور آزاد شد.

 

کدخبر: ۵۵۷۲۳۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر