کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۶۱۵۱
تاریخ خبر:

جنجال‌های دیپلمات خوش‌پوش

جنجال‌های دیپلمات خوش‌پوش

درباره سید عباس موسوی سفیر ایران در آذربایجان

هفت صبح| جمعه شب، ویدئویی از جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا منتشر شد که با لحنی دستوری خطاب به ایران می‌گوید به اسرائیل حمله نکند. این ویدئو توجهات زیادی را به خود جلب کرد اما در کنار او سیدعباس موسوی، دیپلمات ایرانی و سفیر ما در باکوی آذربایجان هم، مورد توجه ویژه‌ای قرار گرفت. او ویدئو را در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) منتشر کرد و با فونت فینگلیش برای بایدن نوشت: «چشم عباس‌آقا».

 

این تنها موردی نیست که نگاه‌ها به سمت سیدعباس موسوی برگشته؛ او دیپلمات نسبتاً جوانی است که در سال 1350 به‌دنیا آمده و از سال 1399 به‌عنوان سفیر ایران راهی باکو شده است. موسوی، ماه گذشته به‌دلیل گفت‌وگو با یک خبرنگار زن آذربایجانی که پیراهنی به تن داشت و بی‌حجاب به‌حساب می‌آمد، مورد مواخذه قرار گرفت؛ چراکه این دیدار در سفارت ایران در آذربایجان برگزار شده بود. کار تا آنجا پیش رفت که زمزمه‌هایی در مورد برکناری موسوی به‌گوش می‌رسید.

 

سیدعباس موسوی را می‌توان از بازمانده‌های گروه محمدجواد ظریف در وزارت خارجه دانست. او که فارغ‌التحصیل دانشکده روابط بین‌الملل است و مدرک کارشناسی ارشد هم دارد، در دولت قبل، رئیس اداره سوم دیپلماسی رسانه‌ای و سپس سخنگوی وزارت‌خارجه به‌حساب می‌آمد. در پرونده سیدعباس موسوی آمده که او در سال 1375 وارد وزارت خارجه شده و در آن زمان، تنها 25 سال داشته است؛ اما کار اصلی او از سال 1383 شروع می‌شود. موسوی به‌عنوان دبیر اول و سرپرست کنسول‌گری ایران به هنگ‌کنگ می‌رود و تا سال 1386 در آن‌جا می‌ماند. مأموریت بعدی، فعالیت به‌عنوان رایزن اقتصادی در سفارت ایران واقع در هلند است که بین سال‌های 1389 تا 1393 اتفاق می‌افتد.

 

از سال 1393 تا سال 1396 سیدعباس موسوی، ریاست اداره سوم دیپلماسی رسانه‌ای در مرکز دیپلماسی‌عمومی و رسانه‌ای وزارت امورخارجه را برعهده دارد و بعد در سال 1398 مدیرکل اطلاع‌رسانی و امور سخنگویی مرکز دیپلماسی‌عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه می‌شود. در سال 1398 و 1399، نقش معاون وزیرخارجه و سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی‌عمومی و رسانه‌ای وزارت امورخارجه را دارد و در نهایت، در سال 1399 به آذربایجان می‌رود. در حقیقت امسال، سال آخری است که موسوی در باکو اقامت دارد. موسوی در وزارت‌خارجه و در نقش سخنگو، طرفداران زیادی داشت. او خوش‌خلق و خوش‌پوش بود و ظاهراً امور مربوط به اداره خود را به خوبی مدیریت می‌کرد، اما عملکردش به‌عنوان سفیر ایران در باکو همواره با انتقادهایی روبه‌رو بوده است.

 

برخی، رفتار موسوی را مانند همین توئیتی که به‌تازگی منتشر شده،‌ چندان در شأن مقام یک سفیر آن هم در کشور مهمی مانند آذربایجان نمی‌دانند. در دورانی که موسوی در باکو حضور داشت، دو کشور برخی از سخت‌ترین جدل‌ها را پشت‌سر گذاشتند. برخی از منتقدان می‌گویند موسوی، چهره‌ای جنجالی است؛ اما نمی‌تواند عُرف دیپلماتیک را به‌خوبی رعایت کند. با همه این انتقادات، سیدعباس موسوی، در دوران کاری خود در سفارت ایران در آذربایجان تبدیل به یکی از پرکارترین سفرای ایران شد. از آنجایی که او چهره‌ای رسانه‌ای هم به حساب می‌آید، طبیعی بود که حضورش در باکو، مسائل و ارتباطات بین ایران و آذربایجان را به سطح رسانه‌ها بکشاند.

 

کدخبر: ۵۵۶۱۵۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر