کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۶۸۲۲
تاریخ خبر:

اینجا صلح برقرار است

اینجا صلح برقرار است

جزییات سفر ابراهیم رئیسی به پاکستان

هفت صبح|  ابراهیم رئیسی امروز به اسلام‌آباد پایتخت پاکستان می‌رسد. وزارت خارجه پاکستان اعلام کرده همراه با رئیس‌جمهور ایران یک تیم بلندپایه اقتصادی و سیاسی به این کشور سفر کرده‌اند. طبق برنامه‌ای که از قبل پیش‌بینی شده بود، در سفر سه روزه رئیسی، او از کراچی و لاهور هم دیدار خواهد کرد.

 

براساس اطلاعیه منتشر شده از سوی وزارت‌خارجه پاکستان،  دو طرف دستورکار گسترده‌ای برای تقویت بیشتر روابط پاکستان و ایران و تقویت همکاری در زمینه‌های مختلف از جمله تجارت، اتصال، انرژی، کشاورزی و ارتباطات مردمی خواهند داشت.

 

روابط پاکستان و ایران در زمستان سال گذشته برای مدتی کوتاه دچار تنش شد. مناقشه بین دو کشور بعد از حمله شامگاه سه‌شنبه ۲۶ دی‌ماه ایران به دو مقر مهم گروهک تروریستی  آغاز شد و در واکنش به آن حمله، وزارت خارجه پاکستان صبح روز پنجشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که مجموعه‌ای از حملات نظامی دقیق و کاملاً هماهنگ و هدفمند را علیه مخفیگاه‌های تروریست‌ها در استان سیستان و بلوچستان ایران انجام داده است. این اقدام با واکنش ایران مواجه شد و کاردار پاکستان در تهران را به وزارت خارجه ایران کشاند. در نهایت اما دو کشور، مدتی بعد تصمیم گرفتند روابط سیاسی و دیپلماتیک خود را دوباره از سر بگیرند.

 

پس از آن و در دهم بهمن‌ماه وزرای خارجه پاکستان و ایران پس از چند روز تنش نظامی و سیاسی روز دوشنبه در نشستی مشترک اعلام کردند که به حاکمیت و تمامیت ارضی یکدیگر احترام می‌گذارند.

 

روابط فرهنگی ایران و پاکستان قدمتی به اندازه عمر این کشور دارد. اما روابط سیاسی و اقتصادی اغلب بالاوپایین‌هایی داشته است. گفته می‌شود روابط تجاری بین دو کشور همسایه با بیش از ۳۲۰ میلیون نفر جمعیت در حال حاضر بیش از دو میلیارد دلار است، اما دو کشور در تلاش هستند که حجم این تبادلات تجاری را به پنج میلیارد دلار در سال افزایش دهند.

 

رسانه‌های پاکستانی امضای تفاهم‌نامه‌های تجاری و اقتصادی، گفت‌وگو در خصوص پروژه انتقال گاز ایران به پاکستان و همچنین تبادل نظر در زمینه آغاز تجارت آزاد میان دو کشور همسایه را از اهداف اولین سفر رئیسی به اسلام آباد عنوان می‌کنند.

 

هر دو این موارد بسیار برای ایران دارای اهمیت هستند. یک نماینده مجلس ملی پاکستان ابراز امیدواری کرد، با سفر رئیس جمهوری ایران، موضوع خط لوله انتقال گاز به ‌پاکستان حل شود تا این کشور از بحران انرژی عبور کند. مسئله خط لوله یکی از قدیمی‌ترین مناقشات بین ایران و پاکستان است که تاکنون نتوانسته‌اند راه‌حلی برای آن پیدا کنند. با این‌حال، امیدواری‌هایی در مورد این مسئله که می‌تواند عمق روابط بین تهران و اسلام‌آباد را بیشتر کند وجود دارد.

 

در سال‌های اخیر مشکل خط لوله به‌دلیل تحریم‌های ایران از یک سو و نزدیکی پاکستان به غرب از سوی دیگر پشت گوش انداخته شده است. خط لوله گاز ایران-پاکستان (IP) که ارزان‌ترین و امن‌ترین راه تامین گاز برای پاکستانی‌ها است و در عین‌حال برای ایران هم مزایای زیادی دارد. اما متقاعد کردن اسلام‌آباد برای حل مشکل کاری است که تهران باید آن را در بین دغدغه‌های منطقه‌ای خود راه دهد.

 

وجود بیش از ۹۰۰ کیلومتر مرز مشترک زمینی و اشتراکات فراوان تاریخی، فرهنگی باعث شده تا روابط میان دو کشور همواره برقرار باشد. اما دشواری‌های منطقه‌ای گاهی سایه‌ای بر روی این روابط انداخته است.

 

کدخبر: ۵۵۶۸۲۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر