کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۴۸۳۰
تاریخ خبر:

استراتژی جواد درست بود؟

استراتژی جواد درست بود؟

‌مرور بازی‌های باقی مانده استقلال نشان می‌دهد که نکونام تصمیمی درست و دوراندیشانه گرفته است

روزنامه هفت صبح|  از قبل از شروع دربی هم قابل پیش‌بینی بود که استقلال در این بازی، محتاطانه و به احتمال زیاد برای نباختن به میدان خواهد رفت. در شماره قبل از دربی هم نوشته بودیم که امیدواری بزرگ استقلال و هوادارانش این است که تیم‌شان با جواد نکونام، به اهدافش در هر بازی می‌رسد و این اتفاق در دربی هم خواهد افتاد.

 

در نهایت دربی با تساوی بدون گل به پایان رسید و استقلال فاصله 3 امتیازی‌اش را با پرسپولیس در صدر جدول حفظ کرد. مرور بازی‌های باقی مانده دو تیم، نشان می‌دهد که اگر اتفاق غیرمترقبه‌ای رخ ندهد و استقلال مثل بازی‌های قبل، به اهدافش برسد، به احتمال زیاد فصل را روی سکوی اول به پایان خواهد برد.

 

مقایسه 5 بازی اول رفت و برگشت

استقلال از 5 بازی اول خود در دور رفت 10 امتیاز گرفت. تیم نکونام فولاد خوزستان، ملوان و استقلال خوزستان را برد، به سپاهان باخت و با پرسپولیس مساوی کرد. اما در دور برگشت توانست یک امتیاز بیشتر به دست بیاورد. شاگردان نکونام صنعت‌نفت را شکست دادند، در انزلی با ملوان مساوی کردند، سپاهان را در تهران بردند، بر استقلال خوزستان هم در اهواز غلبه کردند و مقابل پرسپولیس به تساوی رسیدند. در واقع نه‌تنها وضعیت این تیم در نیم‌فصل دوم بدتر نشده، بلکه نسبت به 5 هفته اول نیم‌فصل نخست، یک امتیاز هم بیشتر گرفته است.

 

بازی‌های باقی‌مانده

استقلال در این فصل بهترین و مقتدرترین میزبان لیگ‌برتر بوده است. اگر دربی و شرایط خاصش را در نظر بگیریم و محاسبه‌اش نکنیم، آبی‌ها در سایر بازی‌های خانگی خود همه حریفان را شکست داده‌اند. این تیم در 10 بازی باقی‌مانده خود، 5 بار در ورزشگاه آزادی به مصاف حریفان خواهد رفت که اگر همان روند فوق‌العاده پیش از این را ادامه بدهد، می‌توان پیش‌بینی کرد که 15 امتیاز این 5 بازی را به دست خواهد آورد.

 

آبی‌ها در بازی‌های خارج از خانه خیلی موفق عمل نکرده‌اند اما با توجه به اینکه تنها بازی واقعا دشوار خارج از خانه این تیم تقابل با تراکتور در تبریز است، اصلا بعید نیست که حداقل در تقابل با نساجی، هوادار، پیکان و حتی آلومینیوم اراک هم برنده از زمین خارج شوند.

 

اگرچه پیروزی در این 4 بازی هم سخت به نظر نمی‌رسد اما اگر شاگردان نکونام بتوانند 12 امتیاز از این 4 بازی بگیرند و تراکتور را هم در تبریز متوقف کنند، 28 امتیاز دیگر خواهند گرفت و با احتساب 43 امتیاز فعلی، از مرز 70 امتیاز عبور خواهند کرد و یک قهرمانی مقتدرانه را به دست خواهند آورد.

 

اما پیروزی

در 9 بازی از 10 بازی باقی‌مانده، کمی رویایی و بیش از حد خوشبینانه به نظر می‌رسد و ممکن است استقلال به جای 28 امتیاز، 25 امتیاز کسب کند که با توجه به سبک بازی این تیم، خیلی هم غیرمنطقی نیست. حتی در این صورت هم شانس قهرمانی این تیم بالاتر از پرسپولیس و سپاهان خواهد بود. در این صورت ممکن است پرسپولیس بتواند این 3 امتیاز فاصله را جبران کند اما با توجه به اینکه استقلال در مجموع دو دربی رفت و برگشت برنده به حساب می‌آید، در صورت تساوی امتیازات در پایان فصل، باز هم این استقلال خواهد بود که قهرمان لیگ بیست و سوم خواهد شد.

 

بازی‌های دشوارتر رقبا

علاوه بر بازی‌های نسبتا ساده استقلال، فاکتور دیگری که احتمال قهرمانی این تیم را بالاتر می‌برد، بازی‌های دشوارتر رقباست. تعیین‌کننده‌ترین و دشوارترین بازی باقی‌مانده پرسپولیس و سپاهان که جدی‌ترین تعقیب‌کنندگان استقلال در صدر جدول هستند، تقابل آنها با هم در هفته بیست و پنجم است که در ورزشگاه آزادی برگزار می‌شود. بازنده این بازی،‌ اگر از قبل کورس قهرمانی را ترک نکرده باشد، حتما در ورزشگاه آزادی قید قهرمانی را خواهد زد

 

اما استقلال ترجیح می‌دهد که این بازی مساوی شود و هر دو تیم دو امتیاز حساس را از دست بدهند. اتفاقی که با توجه به شرایط دو تیم اصلا بعید نیست. در این میان، پرسپولیس دو بازی سخت خارج از خانه مقابل گل‌گهر و شمس‌آذر قزوین هم دارد که اصلا بعید نیست در آنها هم امتیاز از دست بدهد. سپاهان هم علاوه بر تقابل 6 امتیازی با پرسپولیس، سه بازی دشوار خارج از خانه مقابل تراکتور، مس رفسنجان و ملوان دارد که باعث می‌شود احتمال از دست دادن امتیاز برای این تیم بیشتر شود.

 

زود است اما بعید نیست

می‌دانیم که هنوز 10 هفته تا پایان فصل مانده و اختلاف 3 امتیازی در عرض دو هفته قابل جبران است اما این نتیجه‌گیری بر اساس فاکتورهای مختلفی مثل روند تیم‌ها و بازی‌های باقی‌مانده آنها به دست آمده است که قطعا قطعی نیست و می‌تواند کاملا متفاوت باشد.

 

کدخبر: ۵۵۴۸۳۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر