کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۴۰۱۲
تاریخ خبر:

تاکتیک ژنرال: دست پیش گرفتن‌!

تاکتیک ژنرال:  دست پیش گرفتن‌!

بی‌خود امیدوار بودیم؛ امیر قلعه‌نویی و مشاورانش راه گفتگوی منطقی درباره تیم ملی را بسته‌اند

روزنامه هفت صبح| ‌ببینید همین اول بگوییم که ما اصلا  از کسانی نیستیم که دستاوردهای تیم ملی در قطر را تخطئه کنیم. حق دفاع سرمربیان و کادر فنی تیم ملی هم محفوظ است. اما آنچه را نمی‌فهمیم تاکتیک دست پیش گرفتن است. نوعی بی‌اعتمادی به قضاوت افکار عمومی و تلاش برای آنکه دستاوردها را بسیار بزرگ‌تر ازآنچه در واقعیت هستند نشان دهند. 

 

بعد از مصاحبه نسبتا طلبکارانه سعید الهویی در تلویزیون و مصاحبه‌های مشابه از سایر اعضای کادر فنی تیم ملی، افکار عمومی و علاقه‌مندان به فوتبال و تیم ملی امیدوار بودند دوشنبه شب و پس از پایان برنامه فوتبال‌برتر، امیر قلعه‌نویی در مواجهه با یکی از حامیان مهمش یعنی محمدحسین میثاقی کمی کوتاه بیاید و ضعف‌هایش را بپذیرد .

 

اما حتی مجری فوتبال‌برتر هم که از همان ابتدای انتصاب امیر قلعه‌نویی به سرمربیگری تیم ملی و در طول جام ملت‌ها برای او و تیمش سنگ‌تمام گذاشته بود، دوشنبه شب از دست توجیهات عجیب و بعضا خنده‌دار او عصبانی شد.

 

کار به جایی رسید که سرمربی تیم ملی هم در یکی دو نوبت از انتقادات او دلخور شد و او را به دادن آدرس غلط و اطلاعات اشتباه و زدن حرف‌های غیرمنطقی متهم کرد. او البته به صورت کلی گفت که تیم ملی اشتباهاتی داشته اما در تمام طول برنامه هرگز حتی زیر بار یک انتقاد و اشتباه هم نرفت و هیچ ضعفی را قبول نکرد.

 

مجری برنامه فوتبال‌برتر از همان ابتدا سعی کرد‌ با تعریف و تمجید و صحبت کردن از نقاط قوت تیم ملی و عذرخواهی کردن امیر قلعه‌نویی بابت حذف شدن تیم ملی، یکی به نعل بزند و یکی به میخ! اما سرمربی تیم ملی با توپ پر آمده بود.

 

در تمام مدت این گفت‌وگو، بیشترین چیزهایی که از زبان او شنیدیم، آنالیز، معذرت‌خواهی، بدشانسی، روی بد فوتبال، مردم خودشان خوب می‌دانند و مهم تر از همه، سوال در برابر سوال بود! او تقریبا به هیچ یک از سوالات مهم میثاقی پاسخ سرراست نداد و سوالات او را با سوال دیگری جواب داد که تقریبا هیچ ربطی به موضوع مورد بحث نداشت و بحث را بدون نتیجه ‌‌پایان می‌داد.

 

به عنوان مثال، وقتی میثاقی گفت: «ما نباید با همان استراتژی که در برابر ژاپن بازی کردیم به مصاف قطر می‌رفتیم، چون سبک بازی دو تیم با هم متفاوت است»، سرمربی تیم ملی بعد از کمی مکث گفت: «من یک سوال می‌پرسم از شما‍! چطور می‌گویید خوب نبودیم وقتی مقابل قطر هر 5 دقیقه یک کرنر به دست آوردیم؟»

 

در این مصاحبه کلیدواژه اصلی قلعه‌نویی «شانس» و «بدشانسی» و اتفاقات فوتبال بود. او هم مثل سعید الهویی، مدعی شد که روی گل اول قطر، تیم ملی از نظر سازماندهی دفاعی هیچ مشکلی نداشت و آن گل اصلا آنالیزپذیر نیست!

 

اوگفت: «به من می‌توانید بگویید گل اول را از قطر چطور خوردیم؟ کدام مربی می‌تواند آنالیز کند که توپ آنطوری وارد دروازه شده است؟» اما نکته اینجاست که هر دو نفر فقط لحظه شوت بازیکن قطر و برخورد توپ به عزت‌الهی را می‌بینند و از آشفتگی و بی‌نظمی عجیب و غریب خط دفاع در لحظه بازی با توپِ اکرم عفیف تا رساندن توپ به گلزن قطر حرفی نمی‌زنند. 

 

 قلعه‌نویی یک فرافکنی باورنکردنی دیگر هم داشت. او وقتی با سوال میثاقی درباره پیروزی 4 بر صفر مقابل قطر در تورنمنت اردن مواجه شد، گفت: «فوتبال همینه دیگه. یه روز 4 تا می‌زنی و یه روز می‌بازی. پس چرا بازی برگشت را گذاشته‌اند؟» 

 

سرمربی تیم ملی به‌رغم عذرخواهی چندباره، کوچک‌ترین نقطه ضعف و اشتباه و انتقادی را گردن نگرفت و بارها از آماری حرف زد که ظاهرا نشان‌دهنده قدرت تیم ملی بود اما او در ارائه همین آمارها هم اشتباه داشت.

 

او بارها مدعی شد که تیم ملی از نظر ساختار دفاعی مشکلی نداشت و حتی همکارانش روش مهار اکرم عفیف را در گروه تلگرامی برای بازیکنان ارائه کرده بودند‌ اما وقتی میثاقی از او پرسید پس چرا او همه کار کرد، دوباره گفت: «چرا نداره که. فوتبال همینه دیگه»این در حالی است که اگر در مهار اکرم عفیف موفق می‌شدیم هیچ کدام از دردسرهای پیش آمده در این بازی نحس شکل نمی‌گرفتند. و عجیب است که قلعه‌نویی و دستیارانش زیربار اهمال در مهار اکرم عفیف نمی‌رفتند. 

 

به شکل عجیبی بیشترین تاکید قلعه‌نویی در این مصاحبه، اشاره به تعداد کرنرهای تیم ملی بود و او با استناد به تعداد کرنرهای تیم ملی می‎خواست به این نتیجه برسد که تیم ملی در جام ملت‌ها خوب بازی کرده ‌ اما تعداد بالای کرنر، در هیچ نوع تحلیل و آنالیزی ارزش خاصی ندارد مگر اینکه منجر به گل شود که خب در تیم ملی این اتفاق نیفتاد.

 

سرمربی تیم ملی همچنین به تعداد حملات و موقعیت‌های گل تیم ملی اشاره کرد که البته بنا بر آمار رسمی ای‌اف‌سی، در این آیتم، ایران در میان 5 تیم برتر جایی نداشت و حتی از عراق و اردن و فلسطین هم ضعیف‌تر عمل کرده بود! تیم ما در آیتم‌های قطع توپ و دفع توپ هم جایی در بین بهترین تیم‌های جام نداشت.

 

او درباره بازی ندادن به قایدی و قلی‌زاده هم چنین استدلالی داشت: «اگر به اینها بازی می‌دادیم و می‌باختیم، خود شما می‌گفتید چرا بازی دادید و باختیم!» او برای اولین بار در تاریخ تیم منت پیروزی بر سوریه را هم بر‌سر فوتبالدوستان گذاشت و گفت ما همیشه در پنالتی‌ها می‌باختیم و  بعد از مدت‌ها در ضربات پنالتی پیروز شدیم!

 

صحبت‌های امیر قلعه‌نویی در برنامه فوتبال برتر، واکنش‌های زیادی را به دنبال داشته است. یکی از جالب‌ترین واکنش‌ها به نیلوفر اردلان بازیکن سابق تیم ملی بانوان ایران مربوط می‌شد. او در یک استوری کنایه‌آمیز نوشت:

 

«از دیشب تا حالا دارم فکر می‌کنم خب چه کاریه ما ساختار دفاعی و تاکتیک تیمی داشته باشیم. همه چی که فوتباله. گل بخوریم فوتباله. گل نزنیم فوتباله. هافبک دفاعی توپ بخوره بهش، هافبک راست برنگرده، کات‌بک بخوریم، توپ بره ته تور، همه‌اش فوتباله. پپ جان! سر تاکتیک و ساختار دفاعی خودتو اذیت نکن. چون همه‌اش فوتباله.»

 

مشخص است که تلقی قلعه نویی و دستیارانش از افکار عمومی اشتباه است. عکسی که دیروز منتشر شد نشان می‌دهد همکاران و دستیارانش در‌حال آماده سازی قلعه‌نویی برای گفت‌وگوی تلویزیونی هستند. آقای قلعه‌نویی تاثیر این مشورت‌های تهاجمی و در واقع آماتوری را در واکنش خشمگینانه افکار عمومی در 24 ساعت گذشته می‌توانید لمس کنید. این راه درست نیست ژنرال. 

 

کدخبر: ۵۵۴۰۱۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر