کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۲۶۲۳
تاریخ خبر:

فرصتی برای خط و نشان کشیدن

فرصتی برای خط و نشان کشیدن

یک پیروزی مقتدرانه در مقابل تیم سختکوش فلسطین می‌تواند سایر مدعیان را نگران کند.

روزنامه هفت صبح| امشب اولین بازی تیم ملی ایران در جام ملت‌های آسیا مقابل فلسطین برگزار خواهد شد. مسابقه‌ای که اگر‌چه روی کاغذ بازی ساده‌ای به شمار می‌رود اما واقعیت این است که امشب کار شاگردان امیر قلعه‌نویی آنقدرها هم آسان نیست.


فلسطین اگرچه تیم 99 رنکینگ فیفاست اما تیمی نیست که در مقابل حریفان به راحتی تسلیم شود و نباید این تیم را دستکم گرفت و فریب خورد. اما برای خط و نشان کشیدن برای سایر مدعیان، تیم ملی امشب به یک نمایش خوب و نتیجه خوب نیاز دارد.


فلسطین و مسیر عجیب صعود 
مسیر صعود این تیم به مرحله نهایی جام ملت‌های آسیا مسیر عجیب و غریبی بود. فلسطینی‌ها از دور دوم مرحله انتخابی وارد مسابقات شدند و در گروهی که عربستان، ازبکستان، سنگاپور و یمن هم حضور داشتند، سوم شدند. نتایج آنها در این گروه باورنکردنی بود.


آنها در خانه، ازبکستان را بردند و با عربستان به تساوی رسیدند اما با نتایجی مثل باخت به یمن و سنگاپور نتوانستند به صورت مستقیم راهی قطر شوند و مجبور شدند در یک مرحله دیگر شرکت کنند. این بار اما فلسطینی‌ها بهتر کار کردند. با 3 پیروزی پیاپی مقابل مغولستان، یمن و فیلیپین صدرنشین شدند و با 10 گل زده و بدون حتی یک گل خورده، سرانجام موفق شدند به مرحله نهایی جام ملت‌های آسیای 2023 راه پیدا کنند.

 
9 بازی بدون برد قبل از جام 

فلسطین در اولین بازی سال 2023 دست به کار بزرگی زد و بحرین را با نتیجه 2بریک شکست داد. آنها پس از این، 9 بازی دیگر را در سال 2023 و همچنین 2024 به انجام رساندند که ماحصل آن پنج باخت و چهار تساوی بود. فلسطین مدت‌هاست رنگ برد را ندیده .

 

اما باخت یک بر صفر  برابر استرالیا در مقدماتی جام‌جهانی 2026، شکست یک بر صفر مقابل ازبکستان و تساوی بدون گل در جدال با عربستان، به هیچ وجه نتایج بدی به حساب نمی‌آید و نباید آنها را به خاطر عدم پیروزی در دیدارهای متوالی دست‌کم گرفت. هرچند عربستان با ترکیب اصلی خود مقابل فلسطین بازی نکرد اما در مجموع فلسطین تیمی سختکوش است که به راحتی گل نمی‌خورد.

 

لیست فلسطین را تقریبا باید به 2 بخش مساوی تقسیم کنیم. تیمی که 14 بازیکنش برای چهار تیم داخلی بازی می‌کنند و سهم تیم هلال‌القدس با 6 بازیکن بیش از بقیه تیم‌هاست. در سوی دیگر با 12 لژیونر مواجه می‌شویم که در لیگ‌های سوئد، اندونزی، هند، مصر(2)، تایلند، بلژیک، شیلی، کویت، آذربایجان و ... بازی می‌کنند.

 

احتمالا عُدَی دباغ 25 ساله جذاب‌ترین لژیونر فلسطین باشد. بازیکنی که برای شارلروای بلژیک بازی می‌کند و سابقه بازی در پرتغال را هم دارد. این بازیکن در سال 2023 به عضویت گورخرها درآمد. تامر صیام، هافبک 31 ساله تیم پی‌تی پراچواپ تایلند با 59 بازی و 12 گل زده، بیشترین بازی ملی و بیشترین گل زده را بین تمامی ‌بازیکنان فلسطینی حاضر در جام ملت‌های 2023 دارد.

 

او همچنین مسن‌ترین بازیکن تیم هم به‌شمار می‌رود. به جز صیام، سه مهره 30 ساله دیگر هم حاضر هستند و در سوی مقابل فقط سه بازیکن 23 و کمتر از 23 سال سن دارند. در لیست تیم ملی فلسطین شاهد حضور بازیکنان دوتابعیتی هم هستیم؛ نفراتی که از سوئد، شیلی و ... به قطر آمده‌اند. عجیب است اما نیمی از بازیکنان فلسطین کمتر از 10 بازی ملی در کارنامه خود دارند.

 

‌ترکیب احتمالی ایران؛ کامل و بدون ریسک 
با توجه به سیاست‌ها و استراتژی امیر قلعه‌نویی در تیم ملی، می‌توان پیش‌بینی کرد که او در بازی اول، تیمش را با کامل‌ترین و بهترین ترکیب ممکن به میدان می‌فرستد و ریسک بازی دادن به نفرات جوان‌تر و باانگیزه‌تر را به جان نمی‌خرد.

 

پیش‌بینی می‌شود ایران امشب در برابر فلسطین، با ترکیب علیرضا بیرانوند در دروازه، شجاع خلیل‌زاده و محمدحسین کنعانی‌زادگان در دفاع میانی، احسان حاج‌صفی و رامین رضائیان در کناره‌های خط دفاع، سعید عزت‌الهی، سامان قدوس، علیرضا جهانبخش و محمد محبی در هافبک و سردار آزمون و مهدی طارمی در خط حمله وارد زمین شود. هرچند ممکن است به دلیل اینکه رامین رضائیان به تازگی از بند مصدومیت رها شده، از ابتدا بازی نکند و صادق محرمی جایگزین او شود.

 

احتمالا بازی مهدی قایدی به جای محمد محبی هم وجود دارد. در این ترکیب، سامان قدوس نقش ویژه‌ای دارد و به نظر می‌رسد در تیم قلعه‌نویی مهم‌ترین و کلیدی‌ترین بازیکن در طراحی حملات است. نکته مهم اینکه دست ژنرال برای تعویض و ایجاد تغییرات دلخواه در ترکیب تیمش کاملا باز است. رضا اسدی، شهریار مغانلو، مهدی ترابی، علی قلی‌زاده، امید ابراهیمی و روزبه چشمی بازیکنانی هستند که می‌توانند به خوبی تیم ملی را در لحظات مختلف یاری کنند و خواسته‌های قلعه‌نویی را برآورده کنند.

 

کدخبر: ۵۵۲۶۲۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر