کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۶۷۴۹
تاریخ خبر:

استارت سنگین ماه

استارت سنگین ماه

مرور اتفاقات و حاشیه‌هایی که در فروردین ماه 1403 در حوزه تلویزیون و شبکه نمایش خانگی رقم خورد.

هفت صبح| تلخ‌ترین اتفاق فروردین ماه 1403 مربوط است به خبر درگذشت چند هنرمند. در این ماه، رضا داوودنژاد‌ در پی عمل پیوند کبد در سن ۴۳ سالگی درگذشت. بهادر اسدی کارگردان تلویزیون و نمایش خانگی دار فانی را وداع گفت. علی‌اصغر رضایی‌نیک صداپیشه سریال کارآگاه کاستر در ۶۸ سالگی درگذشت. روح‌شان شاد. خبر شیرین اینکه شایعه بیماری وخیم و حال نامساعد بهرام بیضایی توسط حمید امجد تکذیب شد.

 

در فروردین باز هم خبر ریز و درشت زیاد در رسانه‌ها چرخید. یکی از موارد جنجالی مربوط است به پیمان جبلی که در پاسخ به برخی منتقدان صدا و سیما در دوران مدیریتش نوشت: «تحقق تحول در رسانه ملی کابوسی است که قدرت‌پرستان و جایزه‌بگیر‌های رسانه‌ای‌شان را سراسیمه کرده است. عصبانیت‌شان از موفقیت‌های اخیر رسانه ملی در نوروز و رمضان قابل درک است.»

 

از آن سو، محسن شاکری‌نژاد رئیس مرکز تحقیقات صدا و سیما گفت: «در این دوره دیگر نمی‌توان حرفی از ۸۰ درصد و ۹۰ درصد مخاطب به میان آورد. این دوره در تمام دنیا تمام شده است. چرا‌که مخاطبان دیگر محتوای تلویزیونی چه فیلم، سریال و برنامه را منحصراً از قابِ نمایشگر تلویزیون دنبال نمی‌کنند و اصطلاحاً از برودکست به سمت برودبند رفته‌اند.» ورود ساترا به آنچه تخلفاتِ تبلیغاتی شبکه نمایش خانگی خوانده می‌شود نیز جزو خبرهای بحث‌برانگیز ماه بود.

 

دیگر اتفاقاتی که در فروردین رخ داد، در پرونده هفت‌صبح مرور شده است.

 

 

سهم بالای ماه/ماجراهای مجریان مرد

 

 

در فروردین به‌طرز جالبی، مجریان مرد سهم بالایی از خبرها داشتند. پیمان یوسفی در گفت‌و‌گو با علیرضا دبیر، رئیس فدراسیون کشتی به او کنایه‌ای مبنی بر نماز خواندن معروفش در جلسه زد. این اتفاق و چند مورد دیگر، منجر به مشاجره شد و ویدئوی آن فضای مجازی را درنوردید.

 

احسان علیخانی خبر ساخت فصل دوم «جوکر» را تایید کرد. این اواخر هم عکس بدل او مورد توجه قرار گرفت و برخی عنوان کردند علیخانی دچار تغییر اساسی از حیث ظاهری شده است. خودش دست به تکذیب زد.

 

پس از انتشار تصاویر سفر  محمدرضا احمدی به کانادا، متهم به عدم صداقت شد. محمد‌حسین میثاقی در اتفاقی عجیب مورد حمله برخی قرار گرفت که چرا علی پروین و حسن روشن، هایده و معین را خوانندگان مورد علاقه خود دانستند!

 

شوخی وحید رونقی با «مرغ سحر» با خواندن «اتل متل توتوله» در دستگاه این تصنیف، دردسرساز شد. راه‌اندازی یک پلتفرم تخصصی ورزشی توسط فردوسی‌پور دروغ سیزده از آب درآمد. و در نهایت صحبت‌های بهروز افخمی مجری برنامه «هفت» مبنی بر اینکه جنگ عیار آدم‌ها را مشخص خواهد کرد، مورد انتقاد واقع شد.

همه موارد فوق چند روز فضای مجازی را به خود مشغول کردند.

دوستان عزیز مشغول زندگی هستند و به کارشان ادامه می‌دهند.

 


صادقانه ماه/ صراحت صادقی 

 

 

ژیلا صادقی را می‌توان پر سر و صداترین مجری زن چند وقت اخیر تلویزیون دانست. او حتی گوی سبقت را از المیرا شریفی‌مقدم ‌‌ربوده و اظهارنظرهایش مورد توجه است. صادقی در فروردین دو بار مهمان برنامه‌های تلویزیونی بود. سری اول در برنامه «از مامان بگو» شبکه دو حضور یافت که روایتش از سقط فرزند، سوژه رسانه‌ها و کاربران شد.

 

مصاحبه دوم اما داغ‌تر بود که در برنامه «برمودا» شبکه نسیم رقم خورد. او در گفت‌و‌گو با کامران نجف‌زاده اعلام کرد شهروند آمریکاست اما اینکه بخواهد از ایران برود یا نه، مسئله‌ای نیست که بتواند فعلا درباره‌اش تصمیم بگیرد. حرف‌های دیگر صادقی مثل ماجرای گیر دادن به کتونی قرمزش توسط علی‌اصغر پورمحمدی مدیر اسبق شبکه سه و چگونگی تعویض آن با دمپایی روی آنتن زنده‌ نیز وایرال شد.

  

آن بخش از صحبت‌های ژیلا صادقی که گفت شهروند آمریکا هستم، مثل بمب ترکید و باعث ایجاد واکنش‌های مختلف شد. واقعیت این است که نباید صداقت صادقی را نادیده گرفت و هنگام قضاوت او این ویژگی را لحاظ نکرد. همانطور که برخی رسانه‌ها‌ این وجه را برجسته کردند. همچنین کار شبکه نسیم که این بخش را از روی مصلحت‌اندیشی‌های بی‌مورد حذف نکرد، ارزشمند است.

  ژیلا صادقی در سال جاری هم اجرای «سلام صبح بخیر» را برعهده دارد.

 

کدام دیوانه ماه/ تشبیهات حسن ریوندی

 

 

حسن ریوندی، کمدین در ویژه‌برنامه «جشن رمضان» شبکه تهران حرف‌هایی غیرمتعارف به زبان آورد. او مرتضی حسینی (مجری جشن رمضان) و  بهمن هاشمی ‌ را دو مجری خل و چل و دیوانه توصیف کرد! تماشاگران خندیدند و خود حسینی هم با ریوندی همراه شد اما در فضای مجازی و رسانه‌ها اتفاقی دیگر رخ داد.

  

شاخص‌ترین واکنش مربوط است به بیانیه اعتراضی مجریان رسانه‌های دیداری خطاب به مدیران تلویزیون که در بند پایانی‌اش آمده‌ بود: « امید است مدیران و برنامه‌سازان، با درایت بیشتری مهمانان برنامه‌های زنده را برگزینند و از تکرار چنین لحظاتی که جایگاه رسانه ملی به عنوان میراث همه ملت ایران را تنزل می‌دهد و از اعتماد ملی نسبت به آن می‌کاهد، اجتناب کنند و برای دلجویی از مجریان پیشکسوت (بهمن هاشمی و سید مرتضی حسینی) اقدامات لازم را انجام دهند.»

 

چند شب دیگر، سازندگان «جشن رمضان» بار دیگر میزبان حسن ریوندی شدند. این بار بهمن هاشمی هم حضور داشت و در کنار مرتضی حسینی در یک قاب قرار گرفتند. هر سه گفتند و خندیدند و با هم شوخی کردند. حسن ریوندی دوباره آنها را دیوانه خواند ولی این بار عبارت خود را تکمیل کرد و گفت هاشمی و حسینی، دیوانه مردم هستند و به عشق‌ آنها کار می کنند!

یهو چی شد ماه / ضد حمله به بازیگر آرام 

 

 

یکی از جنجالی‌‌ترین اتفاقات فروردین، مربوط است به ادعای بهاره مصدقیان. این بازیگر تئاتر در صفحه اینستاگرام خود مدعی شد که به مدت ۱۸ سال با پارسا پیروزفر رابطه پنهانی داشته و این بازیگر را متهم به بی‌اخلاقی کرد. قصه با چند پست و مطلب دیگر ادامه یافت که جزئیاتش خیلی برای ما مهم نیست!

  

نکته قابل تامل ماجرا این است که پارسا پیروزفر واکنشی از خود بروز نداد. او اصولا بازیگری است بی‌حاشیه که ارتباطی گرم با رسانه‌های رسمی و فضای مجازی ندارد. نه اهل مصاحبه است و نه پست گذاشتن. هر وقت هم نامش سر زبان‌ها بوده، به واسطه فیلم و سریال و تئاتر است که دیگران درباره عملکردش اظهار نظر می‌کنند. در سکوت پیروزفر، کاربران فضای مجازی را پر کرده‌اند از نظرات مختلف. عده‌ای سمت او هستند و برخی سمت مصدقیان. خلاصه اینکه دعوا بالاست و کار به نقد سلبریتی و موضع‌گیری‌های جنسیتی و امثالهم هم رسیده است . واقعیت این است که به صرف چند روایت و یادداشت مجازی، نمی‌‌توان درباره طرفین ماجرا ‌حکم صادر کرد. حداقل این کار، در حیطه تخصص ما مخاطبان و ناظران نیست!

 

بحث همچنان ادامه دارد و فرجامش نامشخص است. این هفته «مست عشق» با بازی پیروزفر روی پرده سینماها می‌رود.

 

اظهار نظر ماه / بار دیگر فراستی

 

 

یک مصاحبه و یک پست اینستاگرامی بار دیگر مسعود فراستی را در کانون توجهات قرار داد. او در برنامه «عیدی اچ‌دی» بیان کرد که برخی فیلم‌ها را ندیده نقد کرده است. چند روز پیش هم در پستی اینستاگرامی موضعی انتقادی علیه رویه گشت ارشاد گرفت.

 

مسعود فراستی چند سال پیش نیز گفته بود که برخی فیلم‌ها را تا انتها نمی‌بیند و بر اساس همان چند دقیقه نقدشان می‌کند. اصل جمله این بود: «من فیلم را ندیده نقد می‌کنم، اگر می‌توانید جلوش وایسید!» این بار اما واکنش‌ها بالاتر بود. مثلا مهرزاد دانش نوشت: «اینکه از هر فیلمی چند دقیقه‌اش را بخواهم ببینم، امری فردی و شخصی است‌ اما اگر بخواهم نقدش را در عرصه‌ای عمومی مطرح کنم، تماشای کل اثر، الزام اخلاقی و منطقی دارد.» مشابه این واکنش را در رسانه‌های دیگر و نیز میان کامنت‌ها شاهد بویدم.

 

خود مسعود فراستی بهتر از هر کسی می‌دانست‌ واکنش‌ها چه خواهد بود! اصلا مگر می‌توان هوش این منتقد را نادیده گرفت و حکم داد که «نادانسته» حرفی به زبان می‌آورد؟! او مدت زیادی است از نقد فیلم‌های ایرانی فاصله گرفته و هیاهوی سابق را تجربه نمی‌کند. پس تک‌تک جملاتش در «عیدی ‌اچ‌دی» حساب شده و توام با نتیجه مثبت شخصی بود.

 

هجوم ماه / بی‌رضایتی از نون خ 

 

 

فصل پنجم «نون خ» پس از نوروز روی آنتن شبکه یک رفت. خیلی دوست داشتیم سریال جهشی نسبت به سری قبل داشته باشد و این برند، دوباره احیا شود. نتیجه اما مطابق انتظار نبوده است. «نون خ» یک حاشیه جدی هم تجربه کرد و آن شائبه توهین به کرمانی‌ها در پی نمایش یک سکانس است. در این بخش، دامپزشکی در شرایطی نشان داده می‌شود که دال بر تریاکی بودن اوست.

  

ایراداتی که به فصل پنجم «نون‌خ» وارد است را پیش‌تر نوشتیم. چند رسانه دیگر نیز ضعف‌های آن را برشمرده‌اند. خیلی از همراهان سریال آن را دوست ندارند و خیلی‌ها نظرشان عکس است. در کامنت‌ها می‌توان متوجه این نکته شد. آمار بازدید سریال و نیز اعلام رسمی مخاطبان آن از سوی مرکز تحقیقات صدا و سیما هم قابل قبول است. هیچ کدام اما مانع نمی‌شود که بگوییم «نون خ 5» جذابیت کافی را ندارد. درباره سکانس مذکور، یادآور شویم که اعضای شورای اسلامی شهر کرمان و رئیس مجمع نمایندگان استان کرمان اعتراض رسمی خود را تقدیم رئیس سازمان صدا و سیما کردند.

 

مهدی فرجی، تهیه‌کننده «نون‌خ» نامه‌ای نوشت و ضمن تاکید بر اینکه سریال دنبال نمایش زیبایی‌های اقوام است، توضیح داد که آن شخص اصلا کرمانی نبوده. از مردم این استان دلجویی هم کرد.

 

انقاد ماه / پلیس علیه یک سریال

 

 

«هفت سر اژدها» نوروز امسال روی آنتن شبکه سه رفت و پخش آن حالاحالاها ادامه دارد. سریال درباره پرونده‌های فساد اقتصادی و نیز اخلاقی است که در ابتدای تیتراژ به واقعی بودن آنها اشاره می‌شود. چند سکانس و اتفاق در این سریال زیر ذره‌بین رفته که شاخص‌ترین آن ها اعتراض سازمان نظام پزشکی و نظام پرستاری همزمان با قسمت‌های ابتدایی است. به تازگی هم سعید منتظرالمهدی، سخنگوی فراجا در مصاحبه با ایسنا اینطور گفته: «متاسفانه این سریال در زمان کنونی ساخته نشده و طبیعتا اگر در حال حاضر بود، اجازه نمی‌دادیم حتی یک فریم پلیسی بدون نظارت و تایید کارشناسان انتظامی تصویربرداری شود چه برسد که پخش شود.»

 

منتظرالمهدی این را هم اضافه کرده بود که :«کارگردان اعلام کردند در ادامه داستان شاهد اتفاقات جدید پلیسی خواهیم بود که نگرانی‌های پلیس مرتفع خواهد شد.» شاید «هفت سر اژدها» مثل سریال خانگی «مرداب» پلیس را بد نشان داده؛ چون در حال انجام ماموریت است و ذاتا منفی نیست. مورد قاضی که در زمین چهره منفی سریال (متین سلطان‌خواه) توپ می‌زند نیز بحث‌برانگیز شده. امیدواریم حداقل دستاورد «هفت سر اژدها» جا انداختن مفهوم «پلیس خوب، پلیس بد» و مسئولان باشد؛ کاری که مدل مطلوب آن سال‌هاست در کشورهای پیشرفته اجرایی می‌شود.

سریال در حال پخش است و کیفیتی معمولی دارد.

 

ممیزی ماه / ماتیک پشه چه شد؟

 

 

در بخش پایانی یکی از قسمت‌‎های «مهمانی»، شخصیت پشه یک ماتیک را که برای خواهرش خریده بود، به آقای مجری داد. ایرج طهماسب تلاش می‌کرد به پشه توضیح دهد که ماتیک کاربردی برایش ندارد اما به یک ‌باره تیتراژ آمد و قصه ناتمام ماند.

  

مجید توکلی‌، مشاور کارگردان «مهمانی» هم در واکنش، علیه تلویزیون موضع گرفت و در بخشی از یادداشت خود اشاره کرد:«یکی از بهترین آیتم‌های ما شب  18 فروردین  نصفه و نیمه پخش شد تا تیغ سانسور، بی‌رحمانه‌تر از قبل خودش رو نشون بده. آیتمی که هرچه فکر کردم دلیل سانسورش را نفهمیدم. مگر می‌شود ایرج طهماسب بعد از ۵۰ سال فعالیت درخشان برای مردم و بچه‌ها، ملاحظات‌رو ندونه؟» او همچنین نوشت: «اگر بدونید پشت هر آیتمی که می‌گیریم چقدر سختی و دشواری‌ست، اینطور به راحتی سانسور نمی‌کردید. عروسک‌گردانی که به سختی، با عشق عروسک را بازی می‌دهد و صدا‌پیشه‌ خلاق که خلق موقعیت می‌کند؛ و در نهایت کارگردان و همه‌ عوامل که با پخش نصفه‌‌ آیتم آخر، خستگی به تن‌شون موند.»

 

«مهمانی» جزو برنامه‌های محبوب نوروز امسال بود که پس از تعطیلات پخش آن ادامه یافت. این برنامه تجربه جدیدی برای طهماسب و مخاطبان است؛ چرا‌که عروسک‌های مجموعه «کلاه قرمزی» و «مهمونی» کنار هم قرار گرفته‌اند و نتیجه‌ای جذاب رقم زده‌اند.

 

ناخوشایند ماه / دروغ سیزده گلچین 

 

 

روز یازدهم فروردین مرجانه گلچین با انتشار ویدئویی کناره‌گیری خود از دنیای بازیگری را اعلام کرد. این خبر مثل بمب ترکید و حتی تیتر یک رسانه‌‎های رسمی شد. او شامگاه سیزدهم فروردین ویدئوی دیگری به اشتراک گذاشت و گفت: «قصد کناره‌گیری از بازیگری را ندارم؛ دروغ ۱۳ بود!»! این بازیگر در توضیح تصمیم خود بیان کرد :«می‌خواستم ببینم چقدر در دل هموطنان خود جا دارم.»

  

موضع رسانه‌ها و کارشناسان منفی بود. حمید شکری خانقاه‌، استاد ارتباطات اینطور به خبرگزاری ایسنا گفت: «یک فرد مطرح آمده و رسانه‌ها و افکار عمومی را به بازی گرفته و افرادی که این رفتارها را می‌کنند باعث می‌شوند افکار عمومی هم به فضای مجازی و حتی رسانه‌های رسمی که این اخبار را بازنشر کردند، بی‌اعتماد بشوند.» خبرگزاری تسنیم تیتر زد: «بازی سلبریتی‌ها با رمز  دروغ ۱۳». صفحه اینستاگرامی تی‌وی بان هم نوشت: « خانم گلچین،  مگر از میزان دوست داشتن خود اطلاع نداشتید؟ مگر عیار سنجش عشق و علاقه مردم، بازی با احساسات آنها است؟»

 

مرجانه گلچین مشغول کار و زندگی است و حضوری پررنگ در فضای مجازی دارد. این بازیگر می‌توانست مدلی جذاب‌تر و بدون عوارض جانبی، برای شوخی مذکور پیش بگیرد. احتمالا به این وجه از ماجرا (بی‌اعتمادی مردم به رسانه) فکر نکرده بود.

 

نوروزی ماه / و اما تعطیلات

 

 

بعد از پایان تعطیلات، حواشی نوروزی تلویزیون و شبکه خانگی را در قالب یک پرونده مرور کردیم. حالا صرفا اشاره‌ای به برخی از آنها می‌کنیم.

 

یکی از اتفاقات پر سر و صدا، حضور ادگار داویدز ستاره بازنشسته تیم ملی هلند در ویژه‌برنامه سال تحویل شبکه سه بود. برخی شوخی‌ها و نیز اهدای عینک فیک صدای اعتراض را بلند کرد. دیگر مسئله جنجالی، لو رفتن رقم دستمزدهای برخی مهمانان بود: ادگار داویدز: 5 میلیارد، حامد بهداد: ۱ میلیارد، مهدی طارمی: ۱ میلیارد، سعید عزت‌الهی: ۸۰۰ میلیون، علی پروین: ۷۰۰ میلیون، علی قلی‌زاده: ۵۰۰ میلیون و محمد محبی: ۴۵۰ میلیون تومان.

 

نام بردن از هایده و معین توسط علی پروین و حسن روشن، مورد توجه قرار گرفت! رئیس سازمان سینمایی در شبکه دو اعلام کرد بهروز وثوقی می‌تواند به ایران بازگردد. واکنش این بازیگر در صفحه اینستاگرام اما منفی بود.

 

اعتراض به میثم درویشان‌‌پور، کمدین، به خاطر جوکی که درباره قزوینی‌‌ها در شبکه دو تعریف کرد، مدتی بالا گرفت. او می‌خواست با همشهری‌های خود شوخی کند اما متوجه نبود که روایتش کمی برخورنده است... . در میان محصولات شبکه خانگی هم سکانس معاشقه حامد و فرشته در «گناه فرشته» بحث‌برانگیز شد. آخرین قسمت این سریال جمعه گذشته در پلتفرم فیلیمو به دست علاقه‌مندان رسید؛ اثری که در طول پخش جنجال کم نداشت.

 

 

 

کدخبر: ۵۵۶۷۴۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر