کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۳۹۹۴
تاریخ خبر:

یک تجربه مهیج کاملا فوتبالی

یک تجربه مهیج کاملا فوتبالی

درباره ویژه‌برنامه آپارات اسپرت که عملکردی تحسین‌آمیز در پوشش مسابقات فوتبال جام ملت‌های آسیا رقم زد‌

روزنامه هفت صبح، گروه تلویزیون | در آستانه پخش مسابقات جام ملت‌های آسیا 2023 خبری منتشر شد مبنی بر اینکه «سرویس پخش زنده آپارات اسپرت بدون نیاز به ثبت‌نام، تمامی بازی‌های جام ملت‌های آسیا را با کیفیت Full HD پخش و تحلیل می‌کند.»

 

همچنین گفته شد مسابقات به شکل ویژه مورد بررسی قرار می‌گیرند. باید اذعان کرد نتیجه به دست آمده «استاندارد» بود و انتظار از آپارات اسپرت برای تولید ویژه برنامه‌های ورزشی بالا رفته است. دلیل این مسئله چیست؟ گزارش هفت‌صبح به آنچه در بازه یک ماهه برپایی جام ملت‌ها برای آپارات اسپرت تجربه شد، اختصاص دارد.   

 

مورد اول| مهمان 
ابتدای هفته گزارشی منتشر کردیم با این سرفصل که پلتفرم‌ها و برنامه‌های اینترنتی در جام ملت‌ها گوی سبقت را از تلویزیون ربودند. به طور مصداقی از مهمانان یاد کردیم که وزن آنها به مراتب بیش از کسانی است که در شبکه سه و ورزش حضور یافتند. ویژه‌برنامه آپارات اسپرت نیز جزو محصولاتی است که توجهی خاص به مهمانان داشت.

 

چهره‌هایی مثل کریم باقری و آتیلا حجازی مقابل مجری نشستند و ضمن تحلیل بازی‌ها، از خاطرات فوتبالی خود گفتند. حجازی مدت‌ها بود که در برنامه‌های تصویری حضور نداشت و از این منظر برای آپارات اسپرت برگ برنده لقب گرفت. مجید جلالی، محمد نصرتی، عباس بهارمست و امیرحسین صادقی دیگر مهمانان این ویژه‌برنامه بودند.


مورد دوم| مجری 
اجرای ویژه‌برنامه آپارات اسپرت را نوید استاد رحیمی برعهده داشت؛ مجری جوان و خوش انرژی که تجربه فعالیت‌های مختلف را در کارنامه دارد و حالا به پختگی رسیده ‌ و می‌تواند سکان‌ یک برنامه را در اختیار داشته باشد.

 

او صاحب بیان خوب و اطلاعات بالای فوتبالی است و به همین دلیل چه در مصاف با مهمان و چه کارشناس و چه در تک‌گویی‌ها، کم نمی‌آورد. نوید استاد رحیمی اهل خودنمایی نیست و به همین خاطر اجرای او در راستای غنای محتوایی آپارات اسپرت قرار داشت. توجه به پوشش و ایجاد تنوع نیز یک امتیاز فرامتن برای اوست.

 

مورد سوم| پخش متفاوت 
همه آنچه از محاسن آپارات اسپرت می‌توان برشمرد، یک طرف؛ شیوه پخش زنده مستقیم مسابقات یک طرف دیگر. پخش بازی‌‌ها با کیفیت بالا و بدون تاخیر و قطعی، امکان انتخاب زبان گزارش با‌توجه به سلیقه مخاطب (فارسی، انگلیسی و عربی)، امکان مشاهده خلاصه بازی‌‌ها پس از اتمام مسابقه از جمله ویژگی‌‌های آپارات برای پخش جام ملت‌های آسیا بود.

 

چه چیزی برای علاقه‌مندان به فوتبال بهتر از اینکه هم حق انتخاب داشته باشد و هم ممیزی‌های بیهوده به شعورش توهین نکند! تازه در میان گزارشگران اختصاصی و متعدد آپارات اسپرت ستاره‌ای به نام فرشاد محمدی‌مرام هم وجود داشت که سال پیش راهش را از تلویزیون جدا کرد. او بر‌خلاف محمدرضا احمدی، هیجان را به شکل واقعی در گزارش خود بازتاب می‌دهد و توجه اصلی‌اش معطوف بر یک گزارش خوب است، نه چیزی دیگر!


مورد چهارم| کارشناسی 
علاوه بر تحلیل بازی‌ها با حضور مهمانان، یک بخش ثابت در برنامه نیز وجود داشت که توسط مجری و کارشناسان جوان آپارات اسپرت به سرانجام می‌رسید. تاکید بر خلاصه‌گویی، تحلیل درست متن و فرامتن بازی‌ها، پیدا کردن زبان مناسب برای ارتباط با مخاطبان از هر نسل و مواردی دیگر، این بخش را جذاب کرد. این دست برنامه‌ها می‌توانند سرمشق باشند؛ به‌ویژه برای برنامه شبکه ورزش که کل‌کل جواد خیابانی با خداداد عزیزی، بار‌فنی و محتوایی مباحث را زیر سوال برد.


مورد پنجم |دکور 
برنامه‌های اینترنتی نه‌تنها در شکل ارائه محتوا، بلکه از نظر ساختاری هم خط‌شکن هستند. مثلا فوتبال 360 که پیش‌تر درباره همه جزئیات آن نوشتیم، دکوری ساده اما شیک داشت. همین اتفاق در آپارات اسپرت نیز رخ داد که فضای آن مبتنی بر زیبایی همراه با ایجاد حس صمیمیت بود. نکاتی قابل‌توجه هم داشت؛ مثل استفاده از قاب عکس، مرتبط با هر مهمان در دکور.

 

همچنین بخش کارشناسی بازی‌ها در دکوری مجزا انجام می‌شد تا تنوع از بین نرود...‌ آپارات اسپرت، در ادامه می‌تواند پخته‌تر شود و تجربه جام ملت‌های آسیا به شکل کامل‌تر مورد استفاده قرار بگیرد. در این آزمون و خطا‌، ضعف‌هایی هم هست

 

اما اینکه محصولات اینترنتی در حوزه فوتبال، تلویزیون با آن امکانات و سابقه را پشت سر می‌گذارند، یعنی مسیری تازه شروع شده. طبعا تداوم این راه منجر به بالا رفتن حق انتخاب مخاطب می‌شود؛ برای مخاطبی که فوتبال و فرامتن آن، خود زندگی است!

 

 

 

 

کدخبر: ۵۵۳۹۹۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر