کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۲۹۱۴
تاریخ خبر:

آیفون ۱۶ از آنچه فکر می‌کنید به شما نزدیک‌تر است

آیفون 16 از آنچه فکر می‌کنید به شما نزدیک‌تر است

گزارشی از تمامی شایعات منتشر شده پیرامون نسل بعدی تلفن‌های اپل

روزنامه هفت صبح، امیر پایدار | سری آیفون‌۱۵ هنوز یک فصل کامل در بازار نبوده‌اند اما می‌بینیم که شایعات پیرامون نسل جدید آیفون‌ها به شدت در حال گسترش  است. حتی تا به این لحظه شاهد انتشار جزئیات مختلفی پیرامون گوشی‌های سری آیفون 16 بوده‌ایم. اپل در سال ۲۰۲۳ از سری آیفون ۱۵ با یکسری تغییرات قابل‌توجه در مقایسه با نسل قبل رونمایی کرد.

 

مثلا می‌توان به اضافه شدن پورت USB-C، کلید اکشن، بدنه تیتانیومی، جزیره پویا روی همه مدل‌های آیفون، دوربین پریسکوپی با زوم ۵ برابری برای مدل پرو‌مکس، دوربین ۴۸ مگاپیکسلی برای مدل‌های استاندارد و پلاس و… اشاره کرد. اگر سال‌هاست ‌ اپل را می‌شناسید، احتمالا می‌دانید که بسیاری از قابلیت‌های جذاب سری آیفون ۱۵ به سری آیفون 16 هم راه پیدا خواهد کرد.


همچنین هرچه ‌ در یک نسل برای مدل‌های پرو یک ویژگی انحصاری در نظر گرفته می‌شود، به مدل‌های استاندارد سال بعد اضافه خواهد شد و این سیاستی است که اپل طی چند سال اخیر در پیش گرفته است. باتمام این تفاسیر، در ادامه سعی کرده‌ایم گزارشی را از تمامی شایعات منتشر شده پیرامون آیفون بعدی ارائه کنیم.


تلفنی که گفته می‌شود اپل رویکرد جدیدی را در طراحی آن اتخاذ کرده اما باید دید که منابع خبری مختلف در این زمینه چه اطلاعاتی را در اختیار کاربرها قرار می‌دهند. تلفنی که بعید نیست به سرنوشت آیفون‌های اخیر در ایران دچار شود و هیچگاه حضوری رسمی در بازار را تجربه نکند.

 

اپل برخلاف سامسونگ، تصمیم نگرفت با ورود به دهه دوم، نام‌گذاری گوشی‌هایش را تغییر دهد. فقط ما چیزی به اسم آیفون ۱۰ نداشتیم که به جای آن عدد رومی X جایگزین شد که به معنای ۱۰ بود. در غیر این صورت آیفون‌‌ها از ۱ تا ۱۵ منظم پیش رفته‌اند و اصلا دلیلی ندارد فکر کنیم آیفون ۱۶ در کار نخواهد بود. حتی شایعات و خبرهای اخیری که پیرامون گوشی‌‌های چند سال بعد این شرکت منتشر می‌شود، از وجود آیفون ۱۷ و ۱۸ خبر می‌دهند و این یعنی بعید است تغییر نامی را شاهد باشیم.

 

سه نسل است که آیفون‌های اپل در ماه سپتامبر رونمایی و راهی بازار می‌شوند. بنابراین نمی‌توان تاریخ رونمایی و عرضه متفاوتی را برای سری آیفون ۱۶ متصور شد. مگر اینکه مثل سری آیفون ۱۲ در تولید آیفون‌ها مشکلی به وجود بیاید و یکی دو ماه در این تاریخ جابه‌جایی صورت بگیرد.


البته از آنجایی که این گوشی‌ها قرار است با کلیدهای اضافی نظیر اکشن در هر چهار مدل و کلید خازنی عرضه شوند، شاید در فرایند تولید مشکلاتی به وجود بیاید که در این صورت، ‌ با اندکی تأخیر در تاریخ عرضه مواجه شویم.

 

اینطور که از شواهد پیداست، به نظر می‌رسد سری آیفون ۱۶ از لحاظ ظاهر کلی تغییرات زیادی نداشته باشند. اپل با عرضه سری آیفون ۱۵ یکسری تغییرات جذاب‌ روی گوشی‌هایش اعمال کرد که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به جزیره پویا برای هر چهار مدل اشاره کرد. در دو مدل پرو و پرو‌مکس، کلید اکشن هم در نظر گرفته شده که گفته می‌شود برای هر چهار مدل آیفون ۱۶ از آن استفاده خواهد شد.

 

جزیره پویا هم که در تمام این گوشی‌ها وجود خواهد داشت و این یعنی سری آیفون ۱۶ از خیلی جهات شبیه ‌ هم خواهند بود جز پنل پشتی که مثل همیشه دو مدل پرو و پرومکس از سه دوربین بهره خواهند برد. کلید اکشن اما ظاهرا تنها کلیدی نیست که به آیفون‌های بعدی اضافه خواهد شد. گفته می‌شود یک کلید جدید با نام «Capture Button» از نوع خازنی به این گوشی‌ها اضافه ‌ و در سمت راست آنها به چشم خواهد خورد.


احتمالا این کلید برای ثبت تصاویر درون آیفون‌ها تعبیه خواهد شد اما دقیقا مشخص نیست چه وظیفه‌ای بر‌عهده دارد. بدین ترتیب، به نظر می‌رسد‌ آیفون 16 از ۵ کلید بهره خواهد برد که شامل کلید پاور، دو کلید کنترل صدا، کلید اکشن و کلید کپچر خواهند شد. هرچند باز هم به صورت قطعی مشخص نیست آیا فقط دو مدل پرو و پرو‌مکس این کلیدها را دریافت خواهند کرد یا هر چهار مدل.


یک تئوری دیگر هم وجود دارد و آن هم این است که اپل شاید تمام کلیدهای فیزیکی آیفون 16 را برداشته و آنها را با کلیدهای خازنی جایگزین کند. در واقع کلیدهای جدید شبیه ‌ کلید لمسی تاچ‌آیدی در آیفون‌های قدیمی یا SE خواهند بود.


از طراحی آیفون 16 هم یکسری تصاویر منتشر شده که گفته می‌شود یکی از آنها بالاخره برای این گوشی در نظر گرفته خواهد شد. در این بین، فقط یک مدل هست که کاملا متفاوت از طراحی گوشی‌های اپل خواهد بود. دو مدل دیگر شبیه ‌ آیفون ۱۱ و ۱۲ هستند و این یعنی دو دوربین به صورت عمودی در کنار هم قرار دارند.

 

در رابطه با دوربین آیفون، این روزها خبرهای زیادی منتشر می‌شود که اکثر آنها پیرامون دوربین تتراپریزم جدید یا همان پریسکوپی است. این دوربین از لحاظ عملکرد، مشابه یک دوربین فول‌فریم ۱۲۰ میلی‌متری است که طبق گفته یکی از موثق‌ترین افشاگران حوزه فناوری یعنی مینگ چی‌کو، سال آینده فقط در مدل پرو‌مکس مورد استفاده قرار نخواهد گرفت و در مدل پرو هم شاهد آن خواهیم بود.

 

این سنسور قادر است بدون افت کیفیت روی سوژه‌ها تا ۵ برابر به صورت اپتیکال زوم کند. «دیجیتال چت استیشن»، یک افشاگر موثق دیگر هم اخیرا مدعی شده که آیفون ۱۶ پرو هم به این دوربین جدید با زوم ۵ برابری مجهز خواهد شد تا از این حیث با مدل پرو‌مکس برابر شود. هر دو افشاگر هم مدعی شده‌اند که آیفون 16 پرو و پرو‌مکس باز هم دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسلی خواهند داشت.


«دیجیتال چت استیشن»در ادامه خبرهای خود گفته ‌ آیفون 16 پرو‌مکس شاید با یک دوربین پریسکوپی اولترا تله‌فوتو عرضه شود و این یعنی شاید از فاصله کانونی زیادی بهره ببرد و بتواند حتی از لحاظ زوم، گلکسی اس ۲۳ اولترا با امکان زوم ۱۰ برابری اپتیکال را هم شکست دهد. این یک ادعای بسیار بزرگ است که باید دید آیا عملی می‌شود یا خیر.

 

شرح عکس: بعید نیست اپل باز هم طراحی آیفون را تغییر ندهد.

 

 

کدخبر: ۵۵۲۹۱۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر