کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۲۶۲۰
تاریخ خبر:

رشد چراغ خاموش چینی‌ها

رشد چراغ خاموش چینی‌ها

گزارشی از بررسی محبوبیت برند‌های موبایل در نقاط مختلف دنیا.

روزنامه هفت صبح، علی پورمرادی| صنعت گوشی‌های هوشمند عجیب و غیر‌قابل پیش‌بینی است. شرکت‌های بزرگ برای به‌دست آوردن سهم بازار با یکدیگر درگیرند و قدرت‌های درحال ظهور خیلی غیرمنتظره از گوشه و کنار ظاهر می‌شوند. اما با نگاهی به عملکرد سالانه برندها، ممکن است یک تصویر روشن از این صنعت به‌دست آید.

 

این وظیفه در سال ۲۰۲۳ بر‌عهده تیم John’s Phone قرار گرفت تا به بررسی عملکرد شرکت‌های سازنده گوشی در سالی که گذشت بپردازد و در نهایت، محبوب‌ترین برندهای تولیدکننده گوشی در این سال را معرفی کند. البته با توجه به جامع بودن گزارش، ممکن است فهمیدن اعداد کمی دشوار باشد. بنابراین، به شما یک خلاصه کوتاه از نقاط کلیدی گزارش خواهیم داد تا به درکی کلی از عملکرد شرکت‌ها در سالی که گذشت برسید.

 

این اطلاعات توسط یک سری از موثق‌ترین منابع خبری در سراسر جهان منتشر شده. این منابع بر اساس اعداد و ارقام منتشر شده در اکتبر ۲۰۲۳ جمع‌آوری شده‌اند آن‌هم از سوی موسسه آماری استت کانتر و برای هر بازار در سطح جهانی. به‌صورت کلی اعداد و ارقام کاملا موثق هستند و می‌توان به آن‌ها اعتماد داشت.

 

همانطور پیش‌بینی می‌شد اپل و سامسونگ توانستند با اختلاف ناچیزی از یکدیگر، در رتبه نخست و دوم لیست محبوب‌ترین برندهای تولیدکننده گوشی در جهان قرار بگیرند. اپل البته در صدر قرار دارد اما در مجموع این دو رقیب دیرینه، تقریبا ۵۷‌درصد از سهم کل بازار را به‌خود اختصاص داده‌اند؛ اپل با 4/28درصد و سامسونگ هم با 28/2درصد.

 

همچنین از بین ۱۰ گوشی پرفروش نیمه نخست سال ۲۰۲۳ هم ۵ گوشی متعلق به اپل و ۵ گوشی متعلق به سامسونگ بوده است. در این بین، خیلی عجیب و جالب بود که آیفون ۱۱ را هم با میزان فروش قابل توجهی در لیست شاهد بودیم. ‌

 

برای اینکه مشخص شود چه گوشی توانسته در شش ماه نخست سال ۲۰۲۳ عنوان محبوب‌ترین گوشی سال را به‌خود اختصاص دهد، از اطلاعات موسسه فوق‌العاده معتبر اومدیا کمک گرفته شد. به‌طور کلی، گزارش در مورد محبوب‌ترین برندهای تولیدکننده گوشی در سال ۲۰۲۳ به اطلاعات منابع زیادی بستگی دارد اما در این مطلب فقط به آمار منتشر شده توسط موثق‌ترین منابع استناد شده است.

 

نکته جالب اما اینجاست که پرفروش‌ترین گوشی سامسونگ در شش ماه نخست سال ۲۰۲۳ اصلا گوشی پرچمدار نبود؛ در واقع بهتر است بگوییم در بین ۵ گوشی پرفروش این شرکت فقط یک پرچمدار دیده می‌شود تا مشخص شود چقدر وضعیت سامسونگ از لحاظ فروش گوشی بالارده بحرانی است.

 

همانطور که مشاهده می‌کنید، گلکسی A14 4G که تقریبا ارزان‌ترین گوشی سامسونگ محسوب می‌شود، توانست با 12/4میلیون نسخه، بهترین عملکرد را از خود به نمایش بگذارد. رتبه دوم هم به گلکسی اس ۲۳ اولترا اختصاص دارد با 9/6میلیون دستگاه. رتبه سوم تا پنجم هم به نسخه 5G گلکسی A14 با ۹ میلیون، گلکسی A54 با 8/8میلیون و گلکسی A34 با 7/1میلیون نسخه اختصاص پیدا کرد.

 

اما در میان محصولات اپل، سه نماینده از سری آیفون ۱۴، یک نماینده از آیفون ۱۳ و یک نماینده از آیفون ۱۱ را شاهد هستیم که مورد آخر دهمین گوشی پرفروش سال لقب گرفت با آمار 6/9میلیون دستگاه. آیفون ۱۴ پرو مکس صدرنشین توانست به رکورد خارق‌العاده 26/5میلیون فروش دست پیدا کند

 

که برای یک پرچمدار بیشتر از هزار دلاری چنین آماری عالی محسوب می‌شود. آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ هم به‌ترتیب با ۲۱ میلیون و 16/5میلیون فروش، در رتبه دوم و سوم قرار دارند تا بدین‌ترتیب پرچمداران نسل ۱۴ شرکت آمریکایی سال پرفروغی را شاهد باشند.

 

اما اگر از آمار جهانی خارج شویم و نگاهی به کشورهای مختلف بیندازیم، محبوب‌ترین برندهای تولیدکننده گوشی اندکی وضعیت متفاوتی پیدا می‌کنند که طبیعی هم هست.  اگر به نقشه زیر نگاه کنید، متوجه می‌شوید که اپل در بازارهایی نظیر استرالیا، ژاپن و آمریکا، با اختلاف محبوب‌تر از هر شرکت دیگری است.

 

سامسونگ اما به‌عنوان یک شرکت کره‌ای، در کشورهای اسرائیل، مکزیک و البته کره جنوبی بیشترین فروش را دارد. شیائومی، یکی از محبوب‌ترین برندهای تولیدکننده گوشی چینی، در کشورهایی نظیر یونان، اسپانیا و هندوستان توانسته بهتر از هرجای دیگری ظاهر شود و این نشان می‌دهد چقدر این کشور روی کشورهای آسیایی تأثیر گذاشته است.

 

اگر تا اینجای کار با آمارها متعجب نشده‌اید، کاملا طبیعی است؛ چون چند سالی هست که اپل، سامسونگ و شیائومی را در رتبه‌های اول و دوم و سوم می‌بینیم. اوضاع زمانی جالب می‌شود که می‌بینیم شرکت‌های نوظهور چقدر دارند عالی ظاهر می‌شوند.

 

برای مثال برندهایی نظیر تکنو، اینفینیکس و اوپو که البته اوپو طی چند سال اخیر با وان‌پلاس عملا ادغام شده، توانسته‌اند با عرضه گوشی‌های قدرتمند و قیمت‌مناسب در بازارهایی نظیر آفریقا و یک سری کشور آسیایی، عملکرد خوبی از خود به نمایش بگذارند. تکنو هم با در پیش گرفتن همین سیاست، توانسته در بازارهایی نظیر اوگاندا و جمهوری دموکرات کنگو، عالی ظاهر شود.

 

اینفینیکس هم سال فوق‌العاده‌ای را با عرضه گوشی‌های جذاب تجربه کرد. اوپو علاوه بر بازارهای یادشده، بیشتر در اندونزی و فیلیپین توانست عالی ظاهر شود و گوشی زیادی بفروشد. آمار نشان می‌دهد که شرکت‌های نوظهور چقدر در زمینه بازاریابی و تطبیق سیاست‌های فروش بر مبنای وضعیت بازارهای مختلف، توانستند سال ۲۰۲۳ را با عملکردی عالی پشت سر بگذارند.

 

این شرکت‌ها با علم بر اینکه کاربران کشورهای یادشده ترجیحات خاص و قدرت خرید پایینی دارند، اقدام به تولید محصولاتی کرده‌اند که هم آن‌ها توانایی خریدشان را داشته باشند و هم اینکه به بهترین شکل ممکن نیازشان را برطرف کنند.

 

شرح عکس: اوپو امسال بیشترین رشد را در بازارهای ثانویه تجربه کرده.

 

کدخبر: ۵۵۲۶۲۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر