کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۷۷۱۸
تاریخ خبر:

وصف العیش، نصف العیش؛ در باره هشت کارکرده جذاب و مناسب بازار ایران

وصف العیش، نصف العیش؛ در باره هشت کارکرده جذاب و مناسب بازار ایران

در حالی که وزیر صمت دوباره از موانع پیش روی واردات خودروهای دست‌دوم سخن گفته، ولی ما از رو نمی‌رویم

هفت صبح| عباس علی‌آبادی‌ وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه همایش ایران و چین در پاسخ به این سوال که تکلیف واردات خودروهای کارکرده چه شد گفت :«آیین‌نامه خودروهای کارکرده تصویب و به دولت ارسال شده‌ اما تا زمانی که این آیین‌نامه مراحل خود را طی نکند و ابلاغ نشود، من عملا کار دیگری نمی‌توانم انجام دهم.» این پاسخ وزیر به خوبی نشان می‌دهد که تا اجرایی شدن واردات خودروهای کارکرده، همچنان مسیر طولانی در پیش است و متاسفانه اراده و اجرای پروسه واردات خودرو در بین دستگاه‌های متولی پاسکاری می‌شود.

 

راستش را بخواهید طی یک سال گذشته آنقدر اخبار ضدونقیض و قول و وعده توخالی از دستگاه‌ها و ارگان‌های مختلف شنیده‌ایم که حسابی خسته شده‌ایم. اما آدمیزاد به امید زنده است!

 

ما هنوز هم امیدواریم و منتظر. از همین رو در این گزارش به سراغ بازار خودروهای دست‌دوم در بازار امارات (که همواره مبدا ارسال خودرو به ایران بوده) رفته‌ایم و از میان انبوهی از خودروها در کلاس و قیمت‌های مختلف، چند گزینه صاحبنام را برای بازار ایران انتخاب کرده‌ایم. خودروهایی که اگر به بازار کشورمان بیایند، شانس موفقیت آنها بسیار زیاد خواهد بود.

 

تویوتا RAV4  مدل ۲۰۱۸ 

Toyota rav4 (2)

 

از جمله خودروهای محبوب در بازار حاشیه خلیج فارس، همین مدل RAV4 است. کراس‌اوور ساخت تویوتا که سابقه حضور در بازار ایران را نیز دارد. پیشنهاد می‌کنیم حالا که امکان عرضه خودروهای دست‌دوم در کشور فراهم است، واردکنندگان خودرو، شانس RAV4 در مدل‌های 2018 یا 2019 را نیز بیازمایند. این محصول به دلیل برخورداری از برند خوشنام و چهره زیبا و البته کیفیت ممتاز ژاپنی، گزینه خوبی برای عرضه در ایران است.

 

جالب آنکه امروز نمونه‌های کم‌کار این خودرو در بازارهای همسایه حدود 70 الی 76 هزار درهم قیمت دارد که این یعنی حدود یک میلیارد و 200 میلیون تومان. یعنی کمتر از قیمت یک کراس‌اوور ناشناخته چینی در بازار ایران! تویوتا RAV4 به یک پیشرانه 4 سیلندر 2/5 لیتری و جعبه‌دنده 6 سرعته خود‌کار مجهز شده است.

 

 

 

تویوتا کرولا مدل 2020 

Toyota corolla (2)

تویوتا کرولا یا همان پرفروش‌ترین خودروی جهان در طول تاریخ، دیگر محصول نام‌آشنایی است که در خاورمیانه از جمله امارات و کشورمان طرفداران فراوانی دارد. سدان بی‌دردسری که در نسل‌های مختلف به ایران آمد و هنوز هم با قیمت‌های آنچنانی در بازار دست به دست می‌شود.

 

با آنکه نمونه‌های نسل پیشین این خودرو با کارکرد عمدتا بالای 200 هزار کیلومتر در ایران قیمت میلیاردی دارند‌ اما یک نمونه کارکرده مدل 2020 (نسل جدید) از نوع سفارش آمریکا و فول‌آپشن که تنها 46 هزار کیلومتر راه رفته را در بازار روز امارات می‌توان به قیمت 48هزار درهم یا به پول خودمان به قیمت 800 میلیون تومان خریداری کرد. این خودرو به پیشرانه ۱/۸ لیتری از نوع 4 سیلندر با حداکثر قدرت 139 اسب بخار و جعبه‌دنده اتوماتیک مجهز شده است.

 

هیوندای سانتافه‌ مدل 2021

hyundai santafe (1)

این یکی را خودمان هم باور نمی‌کردیم! یک دستگاه نسل نو هیوندای سانتافه GDI (مدل 2021) با کارکرد فقط هزار کیلومتر! آن هم از نوع فول‌آپشن و بدون کوچکترین آسیب در بدنه. وقتی متوجه قیمت 94هزار درهمی این خودرو شدیم بیشتر از قبل افسوس بازار خودروی ایران را خوردیم. بازار بی‌در و پیکری که انواع سانتافه‌های مدل 2016 و 2017 (از نوع نسل قدیم) با قیمت 4 الی ۴/۵ میلیارد تومان به دست مشتریان می‌رسند. گفتنی آنکه نمونه‌های پرکارکرد و کم‌آپشن سانتافه را در بازه قیمتی 75 الی 80 هزار درهم نیز می‌توان یافت. به راستی زمان پاسخ دادن به این سوال نرسیده که وقتی سانتافه مدل 2020 آن هم با کارکرد تنها هزار کیلومتر در کشورهای همسایه حدود یک میلیارد تومان قیمت دارد، چرا مشتری ایرانی باید 3 برابر این رقم را برای خرید مدل‌های قدیمی سانتافه، پرداخت کند؟!

 

مرسدس بنز E300 ‌مدل 2019

 

اما اگر کمی از گزینه‌های نسبتا ارزان‌قیمت فاصله بگیریم و سری به خودروهای لوکس بزنیم، باز گزینه‌های متنوع و جذاب را پیش روی خود خواهیم دید. یک دستگاه مرسدس بنز E300 از نوع 6 سیلندر و فول آپشن که به همه تجهیزات رفاهی و ایمنی مجهز شده، برچسب قیمت 132هزار درهمی را بر پیشانی خود مشاهده می‌کند.

 

این خودرو با کارکرد 35هزار کیلومتر خودروی کاملا کم‌کار و سالمی به شمار می‌آید. خرید این خودرو در خاک امارات، در شرایطی حدود دو میلیارد و 500 میلیون تومان آب می‌خورد که با این رقم در بازار کشورمان به سختی می‌توان یک دستگاه E200 مدل 2008 یا 2009 خریداری کرد! نکته عجیب‌تر و تلخ‌تر اینجاست که معدود نسخه‌های E200 مدل 2017 (آن هم با موتور 4 سیلندر) در بازار کشورمان قیمتی معادل 8 الی 10 میلیارد تومان دارند!

 

نیسان سانی ‌ مدل ۲۰۱۹

Nissan sunny (2)

یک نمونه «نیسان سانی» مدل 2019 از نوع فول آپشن از اولین گزینه‌هایی است که در بازار خودروی کشورهای همسایه توجه ما را جلب می‌کند. این سدان سایز کوچک ژاپنی به یک پیشرانه۱/۵ لیتری 4 سیلندر مجهز بوده که می‌تواند 110 اسب بخار قدرت را در اختیار راننده قرار دهد.

 

سانی از چهره ظاهری متناسب و البته کیفیت مونتاژ خوبی نیز برخوردار بوده و با گذشت چند سال از زمان تولید، هیچ افت کیفیت چندانی در نمای ظاهری و دکوراتیو داخلی این خودرو به چشم نمی‌خورد.

 

نمونه‌های کارکرده سانی را بسته به سال تولید، میزان کارکرد و سلامت بدنه می‌توان در رنج زیر 35 هزار درهم خریداری کرد که نمونه مورد نظر با قیمت 30 هزار درهم و با احتساب نرخ روز ارز، حدود 510 میلیون تومان می‌ارزد. یعنی نصف قیمت یک دستگاه دنا!

 

کیا اوپتیما مدل ۲۰۲۰

Kia optima (2)

طی حدود یک دهه اخیر، همواره محصولات کیا در بازار کشورمان جزو پرفروش‌ترین‌ها بوده و این خودروساز کره‌ای توانست روز به روز نگاه مثبت مشتریان ایرانی را به سمت خود جلب کند.

 

نسل جدید مدل «اوپتیما» که در سال 2016 به ایران آمد، یک رقیب جدی برای «هیوندای سوناتا»، «تویوتا کمری» و «نیسان تالیسمان» به شمار می‌آید. طوری که امروز و در کمال ناباوری نمونه‌های کارکرده اوپتیما طرفداران بیشتری در بازار خودروهای دست‌دوم دارند. البته با قیمت‌های عجیب و غریب که دیگر به آنها عادت کردیم!

 

اما یک نمونه اوپتیما مدل 2020 با کارکرد 39000 کیلومتر و سطح آپشن‌بندی متوسط در بازار امارات 64 هزار درهم قیمت خورده که این یعنی حدود یک میلیارد تومان. لازم به ذکر است نمونه‌های کم‌آپشن و پرکارکرد اوپتیما در محدوده قیمتی 55 الی 60 هزار درهم نیز قابل خریداری است.

 

پژو 5008 ‌ مدل 2020 

Peugeot 5008 (2)

این خودرو، برادر بزرگتر «پژو 2008» خودمان است. یا به عبارت بهتر بزرگترین عضو خانواده پژو. یک شاسی‌بلند سایز متوسط فرانسوی که به یک پیشرانه 1/6  لیتری توربو مجهز شده و رقیب نیسان X-Trail و رنو کولیوس به شمار می‌آید. با جستجو در بازار خودروی امارات به یک نمونه بسیار کم‌کارکرد 5008 (با کارکرد تنها 12 هزار کیلومتر) برخوردیم که قیمت فروش آن 105 هزار درهم اعلام شده بود. این به آن معناست که برای خرید این شاسی‌بلند فرانسوی در امارات باید حدود یک میلیارد و 700 میلیون تومان کنار بگذاریم که رقمی کمتر از مبلغ پرداختی برای خرید یک شاسی‌بلند گمنام چینی در بازار کشورمان است!

 

پژو 5008 همچون دیگر محصولات به‌روز پژو از طراحی زیبایی برخوردار بوده و نسبت به مبلغ پرداختی، آپشن‌های پرشماری را برای راننده و سرنشینان خود به ارمغان می‌آورد.

 

ولوو S90 مدل مدل ۲۰۱۹

Volvo s90 (1)

دیگر خودروی لوکسی که می‌توان با قیمت بسیار معقول در بازارهای همسایه خریداری کرد، سدان سوئدی ولوو S90 است. این خودروی زیبا و مدرن که در بازارهای جهانی برای رقبای آمریکایی و آلمانی خط و نشان می‌کشد، به یک پیشرانه 2 لیتری توربوشارژ مجهز شده که می‌تواند 254 اسب بخار قدرت در اختیار راننده قرار دهد. ضمن آنکه جعبه دنده آن از نوع 8 سرعته GearTronic دوکلاچه بوده که یکی از جدیدترین فناوری‌های صنعت خودروسازی جهان به شمار می‌آید.

 

قیمت مدل 2019 ولوو S90 در بازار امارات از حدود 120 هزار درهم شروع می‌شود که رقمی معادل دو میلیارد تومان می‌شود. با این بودجه در بازار ایران، یا باید یک محصول چینی مثل KMC  یا تیگو بخریم یا تویوتا کمری مدل 2008 با کارکرد بالای 150 هزار کیلومتر!

 

 

کدخبر: ۵۵۷۷۱۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر