کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۳۵۳۰
تاریخ خبر:

قیمت این هفت خودرو که خیلی هم قطعی نیست

قیمت این هفت خودرو که خیلی هم قطعی نیست

مانور ژاپنی‌ها و‌کره‌ای‌ها این بار در سامانه فروش خودروهای وارداتی

روزنامه هفت صبح| بالاخره دور دوم فروش سامانه خودروهای وارداتی برای متقاضیان جدید باز شد. حدود یک سال از دور اول گذشته و حالا متقاضیان جدید تا روز جمعه همین هفته وقت دارند ‌مبلغ 500 میلیون تومان در نزد شعب بانک‌های واجد شرایط اعلامی در سامانه را به نام خودروی وارداتی وکالتی مسدود کنند و بعد هم حق انتخاب یک محصول در سبد خریدشان دارند.
1

 

در این دور از فروش خودروهای وارداتی، ١٣ خودرو (از محل مازادِ خودروهای وارداتی) برای همه‌ متقاضیان عرضه شده است. اما قیمت قطعی هفت خودرو در سامانه مشخص شده است. البته این قیمت قطعی را باید با احتساب هزینه‌های جانبی در نظر گرفت.

 

طبق تبصره، قیمت مندرج در جدول اعلامی هفت خودرو، قیمت قطعی در مبادی ورودی بوده و هزینه‌ها و عوارض قانونی پس از ترخیص از قبیل: بیمه شخص ثالث، مالیات بر ارزش افزوده، هزینه‌های شماره‌گذاری، اسقاط خودروی فرسوده، کرایه حمل و ... به قیمت‌های فوق اضافه می‌‌شود.

4

یعنی مثلا اگر تویوتا کرولا 1200 سی‌سی 2023، قیمت قطعی یک میلیارد و 847 میلیون و 700 هزار تومان را دارد، باید سایر هزینه‌ها را نیز به آن اضافه کنید که طبق قانونی که اعلام شد، نحوه محاسبه قیمت واقعی به این شکل است:

 

« خودروهای وارداتی بعد از خرید از طریق کشتی و کانتینرهای 40 فوتی به سمت ایران حمل می‌شوند که هزینه حمل هر دستگاه در این روش حدود هزار دلار یا معادل ریالی 50 میلیون تومان است. اگر خودرو بنزینی با پیشرانه تا 1500 سی‌سی باشد و قیمت آن 11 ‌‌یا 20 هزار دلار باشد، این حق ورودی به ترتیب 290 و 505 میلیون تومان می‌شود.

 

اگر خودروی وارداتی بنزینی‌ با حجم موتور 5/1 تا 2 لیتری باشد، حق ورودی آن برای یک مدل 20 هزار دلاری حدود 680 میلیون تومان می‌شود و اگر این خودرو حجم موتوری بین 2 تا 2/5 لیتر داشته باشد، حقوق ورودی آن به حدود 920 میلیون تومان می‌رسد. طبق گزارش عصر خودرو، هزینه‌های دیگر شامل 9درصد مالیات بر ارزش افزوده، 2/5 درصد مالیات هوای پاک، یک درصد ماده 30 مالیات،

 

یک درصد شماره‌گذاری و چندین هزینه دیگر می‌شود که بدون احتساب جزئیات بیمه و شماره‌گذاری می‌توان به صورت رُند این مبالغ را حدود 15‌درصد روی قیمت نهایی خودرو در نظر گرفت.» پس قیمت خودروهای اعلامی چندان هم قطعی نیست و حدود 800 میلیون تومان همین هزینه‌های جانبی روی خودرو محاسبه می‌شود. 

 

 محاسبه وارداتی‌ها در بازار آزاد 
فکرش را بکنید علاوه بر اینکه هزینه‌های جانبی زیاد است، در بازار آزاد هم این خودروها و حواله‌شان با قیمت عجیب و غریبی خرید و فروش می‌شود. برای مثال، خودروی هیوندای النترا که با قیمت 2/2 میلیارد تومان به مشتریان تحویل داده شده، در بازار آزاد به قیمت 6/3 میلیارد ‌ یا حتی بیشتر فروخته می‌شود.
 

 از بین ژاپنی‌ها نیز تاکنون تویوتا کرولا ۲۰۲۲ تحویل مشتریان شده است. اما می‌بینیم که این محصول نیز دست دلالان بازار افتاده و با دو برابر قیمت کارخانه عرضه می‌شود. بر اساس لیست خودروهای وارداتی ۲۰۲۳، قیمت بستیون وارداتی مدل T۷۷ یک و نیم لیتر توربو در بازار آزاد ۳ میلیارد و۷۰۰ میلیون تومان است.

 

قیمت نمایندگی این خودرو یک میلیارد و ۷۵۴ میلیون تومان است که یک میلیارد و ۷۵۴ میلیون تومان ارزان‌تر است. همچنین قیمت خودروی وارداتی سایپا یعنی چانگان CS ۳۵ پلاس تیپ ۳ مدل ۲۰۲۳ در بازار و کارخانه به ترتیب یک میلیارد و۷۳۰ و یک میلیارد و۲۷۴ میلیون تومان است که ۴۵۶ میلیون تومان ارزان‌تر است. به هرحال قیمت‌های اعلام شده چندان هم  قطعی نیست.


لیست و قیمت خودروهای جدید 
تویوتا کرولا 1200 سی‌سی معین خودرو (‌یک میلیارد و 847 میلیون و 700 هزار تومان)، تویوتا کرولا 1500 سی‌سی 2023 معین خودرو (‌یک میلیارد و 868 میلیون و 600 هزار تومان)، کیا کی 5 کوشا خودرو (‌یک میلیارد و 968 میلیون و 230 هزار تومان)، نیسان سانی جهان نوین آریا، (یک میلیارد و 107 میلیون و 140 هزار تومان)، هیوندای کرتا کرمان موتور (یک میلیارد و 759 میلیون و 700 هزار تومان)

 

تویوتا لوین 1200 سی‌سی  2023 شرکت برساوش (یک میلیارد و 997 میلیون و 736 هزار تومان) و تویوتا لوین 1800 سی‌سی هیبرید با قیمت  قطعی (یک میلیارد و 740 میلیون و 940 هزار تومان) در سامانه فروش خودروهای وارداتی عرضه شده است. اگرچه برخی از این ماشین‌ها در چین یا هند مونتاژ شده و از کشور مبدا هم وارد نمی‌شود چنین قیمت‌هایی برایش عجیب است که خب واردکننده هم تقصیری ندارد و هزینه‌های جانبی و سقف واردات دردسرساز شده است.

 

کدخبر: ۵۵۳۵۳۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر