کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۲۶۰۱
تاریخ خبر:

هزینه های خرید و فروش خودرو با خریدار است یا فروشنده؟

هزینه های خرید و فروش خودرو با خریدار است یا فروشنده؟

رپورتاژ آگهی|فرآیند معامله و انتقال مالکیت خودرو هزینه‌های مختلفی را دربردارد. پرسشی که برای بسیاری از افراد پیش می‌آید این است که پرداخت این هزینه‌ها بر عهده خریدار است یا فروشنده؟

ما در این محتوا ضمن مرور هزینه‌های معمول برای خرید و فروش خودرو، در این مورد که پرداخت هریک از این موارد بر عهده کدام طرف معامله هست، با شما عزیزان صحبت خواهیم کرد.

هزینه‌های معمول برای خرید و فروش خودرو

به‌طور کلی فرآیند خرید و فروش خودرو شامل برخی از هزینه‌هاست که در ادامه این بخش به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت.

مالیات نقل و انتقال خودرو

بر اساس قانون، فروش هر کالایی مشمول مالیات است. از سال 1401 در هنگام فروش خودرو هم باید مبلغی برای مالیات پرداخت شود که میزان آن بر اساس نوع خودرو و سال تولید آن متفاوت است.

قانون قطعی برای پرداخت این هزینه از سوی یکی از طرفین معامله وجود ندارد و این موضوع بر اساس توافقی که بین طرفین معامله صورت می‌گیرد، تعیین می‌شود؛ اما بر اساس عرف، پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو بر عهده فروشنده است. 

بدهی‌ها و خلافی خودرو

در هنگام تعویض پلاک خودرو یکی از مواردی که باید تسویه شود، خلافی وسیله نقلیه و بدهی‌های آن است. طبیعتا پرداخت خلافی خودرو تا لحظه تحویل خودرو به خریدار، بر عهده شخص فروشنده خواهد بود.

عوارض سالیانه شهرداری

وسایل نقلیه برای تردد در مسیرهای شهری، موظف به پرداخت عوارض سالیانه به شهرداری هستند که در صورت عدم پرداخت به‌موقع این هزینه، وسیله نقلیه مشمول جریمه خواهد شد. عوارض شهرداری یکی از مواردی است که باید در هنگام واگذاری مالکیت خودرو به خریدار تسویه شود.

در عرف معامله، عوارض شهرداری بر عهده فروشنده است؛ اما ممکن است در برخی از معاملات پرداخت این هزینه بر عهده خریدار هم گذاشته شود.

هزینه کارشناسی خودرو

در هنگام معامله خودرو برای اطمینان از شرایط فنی و بدنه وسیله نقلیه نیاز به کارشناسی وجود دارد که این کارشناسی می‌تواند شامل بررسی شرایط موتوری خودرو و کارشناسی تشخیص رنگ برای بررسی بدنه آن باشد. 

با توجه به این‌که این کار برای اطمینان شخص خریدار صورت می‌گیرد، بنابراین پرداخت هزینه‌های آن هم بر عهده خریدار خواهد بود.

هزینه دادن وکالت فروش به خریدار

در برخی از معاملات امکان مراجعه هم‌زمان فروشنده و خریدار در مراکز تعویض پلاک وجود ندارد؛ مثلا طرفین محدودیت زمانی دارند یا پلاک خریدار و فروشنده متعلق به دو شهر مختلف است و یا حتی شخص خریدار خواستار مهلت زمانی برای تعویض پلاک خودرو است.

در این صورت فروشنده می‌تواند در دفاتر اسناد رسمی، برای مدتی مشخص، به خریدار وکالت فروش و تعویض پلاک خودرو را اعطا کند. هزینه این نوع وکالت بر اساس توافق طرفین صورت می‌گیرد؛ ولی بر اساس عرف، فروشنده آن را پرداخت می‌کند.

هزینه تعویض پلاک

برای انتقال مالکیت خودرو به شخص خریدار، باید برای تعویض پلاک خودرو اقدام کرد. با توجه به این‌که پلاک خودرو به نام خریدار ثبت می‌شود، هزینه این کار در عرف معاملات بر عهده خریدار است؛ اما ممکن است در برخی از معاملات توافق دیگری بین طرفین صورت بگیرد.

سخن آخر

برای خرید و فروش خودرو و انتقال مالکیت آن از فروشنده به خریدار، هزینه‌هایی وجود دارد که پرداخت آن بر عهده یکی از طرفین معامله است.

از جمله هزینه‌های خرید و فروش خودرو می‌توان به مالیات نقل و انتقال خودرو، خلافی، عوارض سالیانه شهرداری، هزینه کارشناسی، تعویض پلاک و وکالت فروش اشاره کرد که ما در این محتوا در مورد هریک از این موارد و طرفی که باید آن را پرداخت کند، صحبت کردیم.

 

کدخبر: ۵۵۲۶۰۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر