کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۳۸۹۳
تاریخ خبر:

محکومیت جدید برای فیل بزرگ

محکومیت جدید برای فیل بزرگ

با حکم جدید دادگاه نیویورک، دونالد ترامپ باید ۱۴‌درصد از ثروتش را غرامت بدهد

روزنامه هفت صبح| دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا از سوی دادگاه مدنی نیویورک در پرونده‌ای که وی در آن به تخلفات مالی متهم شده بود، ۳۶۴ میلیون دلار جریمه شد. قاضی دادگاه اعلام کرد ‌ در این پرونده به این نتیجه رسیده که دونالد ترامپ سال‌ها با صورت‌حساب‌های مالی اغراق‌شده از میزان ثروتش، بانک‌ها و دیگر موسسه‌های مالی را فریب داده است. رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا همچنین به مدت سه سال از حضور در راس شرکت‌های نیویورکی یا مدیریت آنها محروم شد.

 

‌اعتراض وکلای ترامپ 
وکلای مدافع دونالد ترامپ گفته‌اند که ضمن اعتراض به این حکم درخواست تجدیدنظر خواهند کرد. یکی از وکلای مدافع دونالد ترامپ این پرونده را بخشی از «آزار حقوقی و قضایی موکلش با انگیزه‌های سیاسی» دانست. گفتنی است، حکم صادره یک پیروزی برای دادستان کل نیویورک محسوب می‌شود که در سال ۲۰۲۲ تصمیم گرفت دونالد ترامپ را تحت تعقیب قضایی قرار دهد. قوانین ایالت نیویورک به دادستان کل اجازه می‌دهد درباره تخلف‌ها و تقلب‌های مکرر در معاملات تجاری تحقیق کند. 

 

واکنش ترامپ به رای دادگاه 
پس از صدور حکم دادگاه مبنی بر گناهکار بودن ترامپ در پرونده کلاهبرداری مدنی، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق، در عمارت مارالاگو به انتقاد از لتیتیا جیمز، دادستان کل نیویورک و آرتور انگورون، قاضی دادگاه عالی نیویورک پرداخت.

 

ترامپ مدعی شد که کسب‌و‌کارهای نیویورکی به دلیل حضور مقامات فاسد در حال فرار از این ایالت هستند و افزود: «من تاکنون بیش از ۱۰۰میلیون دلار مالیات داده‌ام و اکنون می‌خواهند از اینجا بروم. اینها افرادی فاسد هستند و نباید ‌اجازه دهیم به کار خود ادامه دهند.»

 

«برای کار فوق‌العاده‌ای که انجام دادم، ۳۵۵میلیون دلار جریمه‌ام کردند.» ترامپ افزود ‌ بانک‌ها و شرکت‌های بیمه‌ای که با آنها کار می‌کرد، سود زیادی به دست آوردند و از همکاری با او رضایت داشتند. این درحالی است که خانم جیمز، ترامپ را به کلاهبرداری متهم کرد.

 

برش بزرگی از کل ثروت ترامپ 
با نگاهی به آمار رسمی درمی‌یابیم که ثروت ترامپ در حال حاضر چیزی بالغ بر 2/6 میلیارد دلار است. با این حساب باید بگوییم مبلغ این جریمه چیزی در حدود ۱۴ درصد از کل ثروت رئیس‌جمهور سابق آمریکا و تاجر مشهور نیویورکی است.

 

در دفاع از سازمان ترامپ 
در ادامه، ترامپ به دفاع از سازمان خود پرداخت؛ سازمانی که فراتر از یک شرکت بوده و مجموعه‌ای از کسب‌و‌کارها و هلدینگ‌ها را شامل می‌شود. او در سال ۱۹۶۸ به شرکت املاک خانوادگی‌شان پیوست و در سال ۱۹۷۱ مدیریت آن را برعهده گرفت و نام آن را به سازمان ترامپ تغییر داد.

 

پس از آنکه ترامپ به ریاست‌جمهوری رسید، مدیریت سازمان را به دو پسر بزرگش، اریک ترامپ و دونالد ترامپ جونیور، سپرد که هر دو جزو متهمان پرونده کلاهبرداری هستند. او گفت: «ما یک شرکت بزرگ ساختیم و تقلبی هم در کار نبود.

 

بانک‌ها پول‌شان را تمام و کمال گرفتند. آنها عاشق ترامپ هستند. همه‌جا می‌گفتند ترامپ مشتری فوق‌العاده بزرگی است. اما قاضی چنین حکمی می‌دهد. او مرد فاسدی است.» ترامپ گفت: «قاضی فکر می‌کرد عمارت مارالاگو ۱۸میلیون دلار می‌ارزد، در‌حالی‌که ارزش آن ۵۰ تا ۱۰۰برابر بیشتر است.»

 

نگاهی به آمار و ارقام 
نظرسنجی‌ها و آمار نشان می‌دهد که تعدد دادگاه‌ها و اتهاماتی که ترامپ را احاطه کرده‌اند تا حدودی روی افکار عمومی تاثیر گذاشته است و اکنون ۵۲ درصد از مردم آمریکا معتقدند ‌ ترامپ باید در دادگاه‌هایش محکوم شود و تنها ۳۲ درصد او را بیگناه می‌خوانند اما باید بگوییم رشد آمار موافقان محکومیت او تاثیری در نتیجه انتخابات درون حزبی جمهوری‌خواهان و نیز انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ ندارد چرا‌که افرادی که به جمع مخالفان او اضافه شده‌اند، افرادی بودند که هرگز به او رای نمی‌دادند.

 

از این رو شاید بتوانیم درک درست و دقیقی از این موضوع داشته باشیم که چرا به‌رغم افزایش مسائل و مصائب ترامپ، پایگاه آرای او در حزب جمهوری‌خواه ثابت مانده و او همچنان با قدرت در صدر مانده است. همچنین چرا به‌رغم تمام این اتفاقات، شبکه‌های ثروتمند نزدیک به جمهوری‌خواهان و نیز سران این حزب در کنگره و دولت‌های ایالتی بر حمایت خود از ترامپ پافشاری می‌کنند.

 

بر اساس قانون آمریکا، هیچ اتفاقی، از جنون گرفته تا محکومیت ترامپ در دادگاه فدرال، نمی‌تواند مانع از نامزدی او در انتخابات شود. دیوانعالی هم تصریح کرده ‌ که قانون اساسی برای حضور در انتخابات کافی است و شرایط جدیدی نمی‌توان به آن اضافه کرد. تنها اتفاقی که در این بین می‌توان در آن مداقه کرد، تاثیر مثبت یا منفی محکوم شدن ترامپ در این پرونده‌هاست.

 

منتقدان ترامپ می‌گوید محکوم شدن او در پرونده‌های قضایی‌اش، به ویژه پرونده سرقت و امحای اسناد طبقه‌بندی‌شده، میزان آرای او را کاهش می‌دهد ولی خود ترامپ و حامیانش نیز معتقدند این بگیر و ببندها در نهایت به نفع‌شان تمام می‌شود و آرای‌شان را افزایش می‌دهد. در همین راستا جالب است بدانیم که اوباما روز گذشته با دعوتی غیررسمی به کاخ سفید رفت و ضمن حمایتش از جو بایدن، نسبت به قدرت ترامپ و میزان آرای او در انتخابات به رئیس‌جمهور فعلی هشدار داد.

 

به فاصله یک چشم بر‌هم زدن  تا دادگاه بعدی 
یک قاضی دادگاه در نیویورک روز پنجشنبه، ۱۵ فوریه تقاضای دونالد ترامپ را برای رد اتها‌م‌های مربوط به پرداخت پول به یک بازیگر فیلم‌های بزرگسالان قبل از انتخابات ۲۰۱۶، قبول نکرد. این اتهام ناشی از تحقیقات الوین براگ، قاضی دادگاه منطقه‌ای منهتن درباره پرداخت حق‌السکوت به استورمی د‌نیلز، بازیگر فیلم‌های پورن است. چنانکه رسانه‌ها نوشته‌اند این اقدام زمینه را برای اولین محاکمه رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا فراهم می‌کند که قرار است ۲۵ ماه مارس آغاز شود.

 

کدخبر: ۵۵۳۸۹۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر