کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۳۷۷۳
تاریخ خبر:

سدی‌ به نام قانون

سدی‌ به نام قانون

ترامپ از دیوان‌عالی آمریکا خواست در پرونده مصونیت کیفری رئیس‌جمهور به نفع وی مداخله کند

روزنامه هفت صبح| دونالد ترامپ روز دوشنبه از دیوان عالی ایالات متحده خواست تا تصمیم قضایی در رد ادعایش مبنی بر مصونیت کیفری از پیگرد قانونی به‌دلیل تلاش برای لغو شکست در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ را متوقف کند. وی این استدلال را مطرح کرد که با چنین سدی در برابر راه، «ریاست جمهوری دیگر وجود نخواهد داشت.»

 

ترامپ که به‌دنبال به دست آوردن مجدد مقام ریاست جمهوری در انتخابات پنج نوامبر ایالات متحده است از قضات خواست تا حکم شش فوریه هیاتی متشکل از سه قاضی دادگاه استیناف ناحیه کلمبیا در رد ادعای وی مبنی بر مصونیت از تعقیب قضایی را متوقف کنند. وکلای ترامپ در گزارشی کوتاه به دیوان عالی هشدار دادند که «برگزاری چندین ماهه محاکمه کیفری ترامپ در اوج فصل انتخابات توانایی وی در تبلیغات انتخاباتی علیه جو بایدن را پیش از انتخابات دچار مشکل می‌کند.»

 

آن‌ها از قضات خواستند تا روند محاکمه را متوقف کنند. این درحالی است که تاریخ محاکمه ۴ مارس ترامپ در دادگاه فدرال واشنگتن در مورد چهار اتهام کیفری که از سوی بازرس ویژه جک اسمیت پیگیری شده، بدون تعیین تاریخ جدید به تعویق افتاده است.

 

ترامپ نخستین رئیس جمهوری پیشین آمریکا است که تحت پیگرد قانونی قرار گرفته است. وی هم اکنون در انتخابات درون حزبی جمهوری خواهان نامزد پیشتاز است. طبق گزارش رویترز، کند شدن روند رسیدگی به پرونده ترامپ می‌تواند به نفع وی باشد.

 

اگر او در انتخابات نوامبر پیروز شود و به کاخ سفید بازگردد می‌تواند از اختیارات ریاست جمهوری خود برای پایان دادن به پیگرد قانونی استفاده کند یا به‌طور بالقوه خود را برای هر جرم فدرال عفو کند. وکلای وی در نامه خود به دیوان نوشتند: «بدون مصونیت از تعقیب کیفری، ریاست جمهوری همانطور که می‌دانیم از بین خواهد رفت.

 

هر تصمیم رئیس جمهور در مورد یک موضوع بحث برانگیز سیاسی با تهدید طرف مقابل پس از تغییر در دولت‌ها مواجه خواهد شد. همه تصمیمات ریاست جمهوری در معرض فشارهای ناروا و نادرست از سوی نیروهای سیاسی مخالف قرار خواهد گرفت و پس از این تهدید به کیفرخواست روال خواهد شد.»

 

وکلای ترامپ همچنین ادعای همیشگی او مبنی بر اینکه پیگرد قضایی با انگیزه سیاسی است را تکرار کردند. قضات دیوان عالی اکثرا محافظه‌کار هستند به‌طوریکه سه قاضی از این قضات از سوی ترامپ منصوب شده‌اند. 

 

گفتنی است ترامپ در مجموع درگیر چهار پرونده کیفری است. یکی از پرونده‌های دیگری که ترامپ با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند، ماجرای پرداخت حق‌السکوت به استورمی دنیلز، بازیگر فیلم‌های پورن، است. برای نخستین بار در سال ۲۰۲۳ ترامپ توسط دادستان منهتن به اتهامات ایالاتی مربوط به پرداخت پول به استورمی دنیلز در سال ۲۰۱۶ متهم شد.

 

دادستان‌ها می‌گویند عدم شفافیت احتمالی ترامپ در ثبت درست مبالغ در دفاتر بازرگانی اتهامی است که رئیس‌جمهور سابق با آن روبه‌رو است. ترامپ متهم است که در قالب حق‌السکوت به این زن مبلغ ۱۳۰ هزار دلار پرداخت کرده است؛

 

البته رئیس‌جمهور سابق ترامپ هرگونه رابطه با خانم دنیلز را تکذیب کرده و خود را بی‌گناه دانسته است.  در ژوئن ۲۰۲۳ ترامپ توسط یک هیات منصفه فدرال در میامی به‌دلیل خروج اسناد محرمانه از کاخ سفید پس از پایان مسئولیتش و همچنین مقاومت در برابر تلاش‌های دولت برای بازیابی این اسناد متهم شد.

 

ترامپ مدعی است که در این پرونده نیز بی‌گناه است و آن ‌را پاپوش دموکرات‌ها خوانده است. در این پرونده ترامپ متهم است که همچنین اسنادی طبقه‌بندی‌شده را که از سوی پنتاگون برای حمله به ایران تهیه شده، به‌صورت غیرقانونی حفظ کرده است.

 

سومین کیفرخواست ترامپ نتیجه تحقیقات بازرس ویژه جک اسمیت در مورد تلاش‌های ادعایی رئیس‌جمهور سابق و متحدانش برای تغییر نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ است. در کیفرخواست آمده است که ترامپ تلاش کرده از خشونت و هرج‌ومرج در ساختمان کنگره سوءاستفاده کند.

 

همچنین ادعا شده که ترامپ معاون خود، مایک پنس را تحت فشار قرار داده تا با به تأخیر انداختن اعلام پیروزی جو بایدن، «قانون را نقض کند». تیم حقوقی ترامپ در بیانیه‌ای تأکید کرده که همه این اتهامات بی‌اساس‌اند و او در این ماجرا بی‌گناه است.

 

علاوه‌ بر موارد پیشین، ترامپ در روز ۱۴ اوت به همراه ۱۸ نفر دیگر از سوی هیات منصفه آتلانتا به اتهامات ایالتی ناشی از تلا‌ش‌ها برای لغو شکست انتخاباتی او در سال ۲۰۲۰ متهم شد؛ پرونده‌ای که در آن چهار نفر به جرم خود اعتراف کرده‌اند. این کیفرخواست که چهارمین پرونده کیفری ترامپ است، از سوی فانی ویلیس، دادستان فولتون، رهبری می‌شود و برخی از آشکارترین تلاش‌های رئیس‌جمهور سابق برای تغییر در نتیجه انتخابات چهار سال قبل را پوشش می‌دهد.

 

ترامپ برای این پرونده در ماه اوت ۲۰۲۳ به جورجیا سفر کرد و خود را به زندان شهرستان فولتون در این ایالات معرفی کرد و در آن‌جا از او برای سوابق پرونده عکس گرفته شد. موضوع اصلی این پرونده تماس تلفنی ترامپ با وزیر امور ایالتی جورجیا است که ترامپ از او می‌خواهد آراء را مجدداً محاسبه کند تا بتواند در این ایالت بر جو بایدن پیروز شود. (یورونیوز، سی‌ان‌ان و فردا)

 

کدخبر: ۵۵۳۷۷۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر