کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۴۰۵۴
تاریخ خبر:

تجارت در ساعت‌ سه نیمه شب

تجارت در ساعت‌ سه نیمه شب

گزارشی از کسب‌وکارهایی که کالا یا خدمات خود را به‌شکل شبانه‌روزی عرضه می‌کنند

روزنامه هفت صبح، گروه بازار|  بعضی کارها روز و شب سرشان نمی‌شود و بعضی‌ها روز و روزگاری شلوغ دارند. به‌همین دلیل نمی‌توانند مثل آدم‌های معمولی برنامه‌ریزی کنند. پس برای پاسخ به این بخش از تقاضا به راه‌اندزای کسب‌وکارهای شبانه‌روزی روی آورده است. دندان‌درد دارید و شدت درد آنقدر زیاد است که نمی‌توان تا صبح صبر کرد.

 

دندان‌پزشک شبانه‌روزی به‌کمک‌تان می‌آید. یا ماشین خراب شده و به‌خاطر مشغله‌کاری حداقل برای یک هفته نمی‌توانید آن را به مکانیکی ببرید. پس بعضی تعمیرکاران عنوان شبانه‌روزی را برمی‌گزینند و منتظر مشتری می‌مانند. آدم‌های شب‌کار قطعا به رستوران یا حداقل تهیه غذا نیاز دارند. بعضی‌‌ها آنقدر درگیری دارند و سرشان شلوغ است که کارشان می‌ماند برای شب.

 

مثلا ممکن است در طول روز وقت نکنند به آرایشگاه و پیرایشگاه بروند یا فرصت خرید سوپرمارکتی را ندارند. یا ترجیح می‌دهند از آرامش شب برای انجام کارهایشان استفاده ‌کنند. زندگی شبانه برای بعضی‌ها به سبک زندگی تبدیل شده، حالا در این مدل زندگی یک سری نیازها هم پیش می‌آید که بهتر است از قبل چاره کار و راه درمان آن را بدانید. 

 

‌تعمیرات؛ از لوله بازکنی و آرایشگری تا تعمیرات 
لوله بازکنی: زندگی است دیگر، حساب و کتاب که ندارد. ممکن است یک شب مشغول تماشای فیلم مورد علاقه‌‌تان باشید و ناگهان از آشپزخانه بوی لجن به مشامتان برسد. چاه آشپزخانه هم اگر بگیرد دیگر گرفته و حتما باید لوله بازکن فنر بزند تا آشغال‌ها و لجنی که بالا آمده پایین برود.

 

برای این کار یک سری شرکت‌های لوله بازکنی هستند که به صورت شبانه‌روزی کار می‌کنند و هر موقع شبانه روز چاهتان بگیرد، برای باز کردن آن راهی می‌شوند. منشی یکی از این شرکت‌ها که در تبلیغش نوشته فقط 30‌دقیقه با مشتری فاصله دارد به هفت صبح می‌گوید، هر زمان از شبانه‌روز که با ما تماس بگیرید تا نیم ساعت دیگر به شما می‌رسیم و مشکل را برطرف می‌کنیم.

 

فقط نکته مهم این است که کمی هزینه خدمات بیشتر می‌شود. مثلا در روز هزینه رفت‌و‌آمد از مشتری دریافت نمی‌شود، اما اگر ساعت یک نیمه‌شب چاه آشپزخانه، حمام یا دستشویی بگیرد، حدود 20‌درصد به هزینه‌ها اضافه می‌کنند. هزینه‌ها بسته به کاری که انجام می‌دهند متفاوت است. مثلا اگر کار با یک فنر‌زدن ساده جمع شود، 300 هزار تومان دریافت می‌کنند ولی اگر مشکل توالت‌فرنگی جدی باشد و مجبور باشند دم‌و‌دستگاه آن را باز کنند، باید بین 500 هزار تومان تا یک میلیون تومان بپردازید. 

 

مکانیکی: ماشین وقت نمی‌شناسند، ناگهان باتری‌اش می‌خوابد یا صبح زود که می‌خواهید سرکار بروید، روشن نمی‌شود. اصلا شاید هم سرتان آنقدر شلوغ باشد که نتوانید در طول روز به تعمیرگاه  بروید و ترجیح بدهید سر حوصله و در پارکینگ خودتان و جلوی چشم خودتان ماشین را تعمیر کنند. در این صورت می‌توانید با مکانیک‌های سیار تماس بگیرید که به صورت شبانه‌روزی کار می‌کنند.

 

البته باید برای مکانیک خصوصی آن هم در هر ساعت که خودتان دوست دارید، هزینه بیشتری بپردازید. به گفته یکی از مکانیک‌هایی که به صورت سیار کار می‌کند ، همیشه و هر ساعت هستند، فقط کمی خرج بالا می‌رود. اگر ساعتی که به مکانیک زنگ می‌زنید بین 9 صبح تا 10 شب باشد، هزینه رفت‌و‌آمد از شما گرفته نمی‌شود، اما از ساعت 10 شب تا هشت صبح باید پول ایاب و ذهاب مکانیک را بپردازید.

 

به گفته این مکانیک سیار، اگر مشکل باتری ماشین باشد، به غیر از هزینه باتری نو، 300‌هزار تومان برای دستمزد و همچنین 100هزار تومان هزینه رفت‌و‌آمد دریافت می‌شود. اگر موتور ماشین مشکلی داشته باشد که با وسایل محدود حل شود که همانجا درست می‌کنند، در غیر این صورت باید ماشین را به تعمیرگاه ببرید. این مکانیک تاکید می‌کند، حتی اگر ماشین یک مشکل جزئی هم داشته باشد و در پنج‌دقیقه تعمیر شود، باز هم پول رفت‌و‌آمد را باید پرداخت کنید.

 

تعمیر موبایل و لپ‌تاپ: اگر نصفه شب ناگهان موبایل‌تان هنگ کرد و دیگر روشن نشد، یا از دستتان افتاد و ال‌سی‌دی‌اش شکست  یا اگر در خانه کار می‌کنید و دورکار هستید، یک بلایی سر لپ‌تاپتان آمد، اصلا غصه نخورید چون در یکی، دو سال گذشته، بعضی از فروشگاه‌های موبایل و لپ‌تاپ خدمات شبانه‌روزی راه انداخته‌اند و می‌توانید با یک تماس از تعمیرکار بخواهید که گوشی شما را در منزل تعمیر کند.

 

این خدمات در منزل به درد آدمهای وسواس هم می‌خورد که دوست دارند بالای سر کار باشند. چون بعضی‌ها به سختی گوشی و لپ‌تاپ‌شان را دست بقیه می‌دهند و این شکلی خودشان حواس‌شان به همه چیز هست. اما تعمیر گوشی و لپ‌تاپ 24 ساعته و در محل کمی برایتان گران تمام می‌شود، چون هزینه تعمیرات دو برابر است.

 

یکی از تعمیرکارهای موبایل که به صورت شبانه‌روزی کار می‌کند به هفت صبح می‌گوید، برای ما راحت‌تر است که در مغازه و با وسایل و تجهیزاتی که داریم کار کنیم. ولی اگر مشتری نتواند بیاید یا اینکه  نمی‌تواند یک لحظه از گوشی‌اش جدا شود، باید دست به جیب شود. این تعمیرکار موبایل برای اینکه راهی محلی که شما هستید، بشود برای هزینه رفت‌وآمد اول با شما  طی می‌کند.

 

اگر راهتان دور باشد بین 200 تا 300 هزار تومان هزینه رفت‌و‌آمد می‌گیرد. هزینه تعمیر موبایل هم دو برابر است. مثلا اگر ال‌سی‌دی گوشی شکسته باشد، به غیر از هزینه یک ال‌سی‌دی جدید، حدود یک میلیون تومان هم دستمزد می‌گیرد. در صورتی که اگر وقت داشته باشید و گوشی را به فروشگاه ببرید، این هزینه نصف می‌شود. هزینه تعمیر لپ‌تاپ در منزل نیز بسته به مشکلی که دارد بین 500 تا 800‌هزار تومان است. 

 

خدمات درمانی و زیبایی  
آرایشگری: این مدل آرایشگری با آرایشگرهای آدم‌های معروف و متمول خیلی فرق می‌کند. اصلا داستان آنها جداست چون از بچگی برای خودشان سلمانی شخصی داشته‌اند. اما این روزها بعضی از آرایشگرها هستند که برای کسانی که در طول روز وقت کم می‌آورند و نمی‌توانند خودشان را به آرایشگاه برسانند، خدمات در محل انجام می‌دهند.

 

هم آرایشگر مردانه و هم زنانه. البته خانم‌ها بیشتر برای مشتری‌های آشنا کار می‌کنند و آرایشگرهایی هستند که در آرایشگاه‌های معروف صندلی دارند و در چند سال فعالیت برای خودشان مشتری جمع کرده‌اند. اما خدمات آرایشگری در منزل‌ هم فقط در حد کوتاهی و رنگ و مش و آرایش صورت است؛ کارهایی که به دستگاه و مواد نیاز دارد، حتما باید در آرایشگاه انجام شود.

 

به گفته یکی از این آرایشگرها بیشتر مشتری‌های او زنان کارمند، پزشکان و زنانی هستند که در فروشگاه کار می‌کنند و در طول روز وقت نمی‌کنند به آرایشگاه بروند. البته بعضی از زنانی که تازه بچه‌دار شده‌اند و نمی‌توانند فرزندشان را پیش کسی بگذارند هم مشتری این افراد هستند.

 

تعرفه هزینه آرایشگر در خانه هم بین 30 تا 50‌درصد بیشتر از آرایشگاه است. به گفته این آرایشگر باید کلی وسیله با خودش ببرد و مشتری هم باید بهای داشتن آرایشگر در خانه را بپردازد. مردها هم سلمانی 24 ساعته دارند، اما چون خدمات برای مردها به کوتاه‌کردن مو و ریش محدود می‌شود، هزینه‌ها فقط حدود 20‌درصد بیشتر می‌شود.

 

دندانپزشکی: دندان عقل همیشه می‌گذارد برای نصفه‌شب تا یادش بیاید که جایش تنگ است و ملتهب شده و فک را به هم ریخته. گاهی وقت‌ها هم خوردن یک غذای خاص دندان را برباد می‌دهد و... بعضی‌ها هم هستند که کلا دوست دارند کارهایشان را شب انجام بدهند و نمی‌خواهند روزشان را در کلینیک یا مطب‌های دندانپزشکی خراب کنند، یا اصلا وقتش را ندارند که به دندان‌هایشان رسیدگی کنند.

 

همین افراد می‌توانند برای درمان دندان دردهای‌شان به کلینیک‌های شبانه‌روزی مراجعه کنند. اما جالب است بدانید که این کلینیک‌ها تا یکی، دو سال گذشته فقط خدمات درمانی مثل کشیدن دندان و پرکردن آن انجام می‌دادند.

 

اما حالا بیشتر آنها به غیر از کارهای درمانی، کارهای زیبایی هم انجام می‌دهند. مثلا بعضی از این کلینی‌کها در نیمه‌شب کامپوزیت و لمینت می‌کنند، جرم دندان را می‌گیرند و عملیات سفید کردن دندان هم انجام می‌دهند. یعنی هر کاری که مربوط به درمان و زیبایی دهان و دندان است در این کلینیک‌ها انجام می‌شود و نیمه‌شب یا نزدیک صبح می‌توانید در صف لمینت و کامپوزیت بنشیند. 

 

دامپزشکی: بعضی‌ها در خانه حیوان خانگی دارند که ممکن است شب و نیمه‌شب بیمار شوند. بعضی وقت‌ها هم  خدای ناکرده در تاریکی شب با یک گربه یا سگ خیابانی تصادف می‌کنید و دلتان نمی‌آید گوشه خیابان رهایش کنید. برای این جور وقت‌ها باید به کلینیک‌های دامپزشکی شبانه‌روزی مراجعه کنید. البته این کلینیک‌ها فقط برای درمان حیوانات بیمار فعالیت نمی‌کنند.

 

گاهی وقت‌ها ، یادتان می‌رود واکسن حیوان‌تان را بزنید یا کلا در طول روز آنقدر کارتان زیاد است که نمی‌توانید به دامپزشکی بروید. یا حتی ممکن است غذای حیوان‌تان تمام شود و مغازه‌های مخصوص فروش غذای حیوان خانگی بسته باشد.

 

این کلینیک‌ها به‌صورت شبانه‌روزی خدمات می‌دهند و بیشتر آنها فروشگاه غذا و تشویقی حیوان و حتی لباس و اسباب‌بازی هم دارند. این کلینیک‌های شبانه‌روزی خدمات در محل هم  دارند و به‌صورت شبانه‌روزی دامپزشک متخصص به محل اعزام می‌کنند. چون گاهی وقت‌ها وضعیت حیوان آنقدر خراب است که نمی‌توانید تکانش بدهید.

 

این جور وقت‌ها خود دامپزشک به محل می‌آید و حیوان بیمار را درمان می‌کند. هزینه کلینیک‌های شبانه‌روزی در خود محل در روز و شب هیچ تفاوتی با هم ندارد،. اما اگر قرار باشد دامپزشک بالای سر حیوان بیاید، باید هزینه رفت‌و‌آمد و همچنین بین 30 تا 60‌درصد هزینه ویزیت بیشتری بپردازید. اگر دارو و سرم هم تزریق شود، هزینه آن را باید به صورت جداگانه پرداخت کنید. 

 

داروخانه شبانه‌روزی: بیماری که زمان نمی‌شناسد. گاهی مجبور هستید به درمانگاه مراجعه کنید و خیلی سریع باید دارو بخورید. این داروخانه‌های شبانه‌روزی چاره کار هستند که البته سابقه فعالیت‌شان خیلی زیاد است و حداقل در یک محل یک داروخانه شبانه‌روزی هست تا دل مردم محل قرص باشد که اگر شب و نیمه‌شبی دارو نیاز داشتند به داروخانه محل خودشان مراجعه کنند.

 

البته داروخانه‌ها این روزها به غیر از دارو، لوازم بهداشتی و آرایشی هم دارند. یک متصدی داروخانه شبانه‌روزی می‌گفت، گاهی وقت‌ها از ساعت 10 شب به بعد فروش رنگ موی ما بیشتر از داروهای دیگر است. چون بعضی از خانم‌ها ناگهان هوس می‌کنند موهایشان را رنگ کنند و در این ساعت فروشگاه‌های لوازم آرایشی بسته است. 

 

رستوران و سوپرمارکت شبانه‌روزی

  طباخی: ساعت کاری بیشتر طباخی‌ها از صبح خیلی زود و بین چهار تا پنج صبح تا 12 شب است. در ماه رمضان هم از افطار تا سحر فعالیت می‌کنند. ولی بعضی از طباخی‌ها هستند که به صورت شبانه‌روزی فعالیت می‌کنند، که هم می‌توانید در مغازه کله‌پاچه و سیراب و شیردان بخورید و هم می‌توانند برایتان ارسال کنند. به گفته یکی از طباخی‌ها اگر در داخل مغازه کله ‌پاچه بخورید، قیمت‌های کله‌و‌پاچه و زبان و مغز و بناگوش در صبح زود با نیمه‌شب اصلا فرق نمی‌کند، اما اگر قرار باشد برایتان بفرستند قیمت‌ها 10‌درصد بیشتر می‌شود و باید پول پیک را هم بپردازید. 

 

رستوران: بعضی از رستوران‌ها از ساعت 12 ظهر تا سه نیمه شب و بعضی‌ها تا پنج صبح غذا دارند. البته این رستوران‌ها در محل خود رستوران نمی‌توانند از مشتری پذیرایی کنند. یعنی این شکلی نیست که ناگهان ساعت چهار صبح بروید در رستوران را بزنید. غذا هست، ولی به صورت بیرون‌بر. مسئول ثبت سفارش یکی از این رستوران‌های شبانه‌روزی که در محله میرداماد فعالیت می‌کند،  به هفت صبح می‌گوید، تا 12 شب می‌توانیم در خود رستوران به مشتری سرویس بدهیم.

 

اما از 12 شب تا سه نیمه‌شب غذا به صورت بیرون‌بر داریم. هزینه خرید غذا در نیمه‌شب کمی بیشتر است. مثلا بعضی از رستوران‌ها در طول روز روی یکسری از غذاها تخفیف بین 10 تا 30‌درصدی دارند. تمام این تخفیف‌ها برای ارسال نیمه‌شب پوچ می‌شود. همچین برخی از رستوران‌دارها برای جذب مشتری ارسال غذا را رایگان می‌کنند، اما این موضوع هم برای خرید غذا در نیمه‌شب قفل است و باید پول پیک را خودتان از جیب‌تان بپردازید.

 

فست‌فود آنلاین: بعضی از پلتفرم‌های آنلاین برای فست‌فودخورها، برنامه‌های جالبی دارند. یک‌سری فست فودی و جگرکی دور هم جمع شده‌اند و برای کسانی که از 12شب به بعد تازه گرسنه می‌شوند، غذا می‌فرستند. این طور که یکی از کارگرهای مغازه فست‌فودی می‌گوید، مغازه برای خوردن ساندویچ باز نیست، اما هم برایتان می‌فرستند هم می‌توانید خودتان زنگ بزنید و سفارش بدهید و بروید تحویل بگیرید. این موضوع برای جگرکی‌ها هم صدق می‌کند. 

 

سوپرمارکت شبانه‌روزی: طبق قانون سوپرمارکت‌ها تا 12 شب باید کرکره‌ها را پایین بیاورند. اما بعضی‌ها مجوز فعالیت شبانه‌روزی دریافت می‌کنند و می‌توانید هر موقع که دلتان خواست خرید کنید. حالا این وسط یک سری از این سوپرمارکت‌های شبانه‌روزی برای جذب مشتری و رقابت با رقبای محلی، ارسال رایگان هم در نظر گرفته‌اند. خرید حضوری از این سوپرمارکت‌ها هم امکان‌پذیر است. کسانی که از شلوغی سوپرمارکت‌ها در روز کلافه می‌شوند، می‌توانند سر حوصله و با خیال راحت خریدشان را انجام بدهند. اگر حوصله رفتن تا سوپرمارکت را هم ندارند، می‌توانند سفارش بدهند و در خانه تحویل بگیرند.

 

 

کدخبر: ۵۵۴۰۵۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر