کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۷۴۳۰
تاریخ خبر:

ماموریت موفق آقای شمسایی

ماموریت موفق آقای شمسایی

یادداشتی درباره شیوه‌های کهنه در مهندسی افکار عمومی خیزش دانشجوهای آمریکایی و قهرمانی فوتسال

هفت صبح| ۱- می‌بینید؟‌ رسانه‌های  آمریکا و اروپا شش ماه تمام روایت خود را از جنگ غزه به خورد افکار عمومی دادند. تلاش کردند افکار عمومی را مهندسی کنند. هر صدای مخالفی را خفه کردند. استادان را اخراج کردند، فوتبالیست‌ها را معلق کردند و.... و در حالیکه به نظر می‌رسید در کارشان موفق شده‌اند ناگهان جرقه‌های پراکنده به شعله آتش بدل شد (از این تشبیهات نیمه ادبی بدم می‌آید اما دیگر شما ببخشید) گرانترین و معتبرترین دانشگاه‌های آمریکایی از شدت خشم منفجر شدند. از شنیدن این همه روایت یکسویه و حق به جانب به جان آمدند و ریختند در خیابان‌ها.

 

مهندسی افکار عمومی حتی در اندازه‌های غول‌آسای رسانه‌های آمریکایی، ‌قرار نیست همیشه جواب بدهد. این تصور که احساسات و ایده‌های مردم را می‌توان با پول و تبلیغات و مهندسی اطلاعات،  تغییر داد آن هم برای طولانی مدت، ‌یک ایده کهنه و قدیمی و از مد افتاده است. درس بگیریم.

 

 

  ۲- فوتسال ایران هرطور که بود قهرمان آسیا شد. در مسابقاتی که از همیشه فشرده‌تر و سخت‌تر بود و قهرمان دوره قبل یعنی ژاپن در همان مرحله مقدماتی توسط قرقیزستان وتاجیکستان حذف شد. در گروه ایران هم افغانستان توانست کویت و بحرین را حذف کند. ایران در نیمه نهایی مقابل ازبکستان یک سکته خفیف زد اما به خیر گذشت و در نهایت در فینال تایلند را چهار بر یک مغلوب کرد.

 

از عجایب این که افغانستان در نهایت به مقام پنجم آسیا رسید و سهمیه حضور در جام جهانی فوتسال را کسب کرد. تاجیکستان هم در ادامه رستاخیز فوتسال در این کشور توانست به مقام چهارم برسد و در بازی رده‌بندی فقط در ضربات پنالتی قافیه را به ازبکستان باخت. به هرحال قهرمانی شاگردان شمسایی را تبریک می‌گوییم و امیدواریم با اضافه شدن طیبی به این تیم، قدرتشان در آوردگاه جهانی فزونی پیدا کند.

 

۳- در شماره پریروز پرسیده بودم که اصلا نمی‌دانم این عبارت حجاب آخرین خاکریز انقلاب است اصلا از کجا آمده که حالا موتور محرکه اصولگرایان تندرو شده است. دوستی اشاره کرد که ریشه این جمله ازآن سوی آب‌ها می‌آید. وقتی یکی از سران اپوزیسیون برای بازار گرمی کسب و کار خود و گرفتن فاند، گفته بود که حجاب در واقع دیوار برلین جمهوری اسلامی است. بلافاصله پس از این جمله برخی از چهره‌های اصولگرا در ایران با تکیه بر چنین تعبیری،اتودها و جملات خود را ارائه دادند و بر این خطر تاکید کردند.

 

 

کدخبر: ۵۵۷۴۳۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر