کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۶۸۴۴
تاریخ خبر:

آپارتمان ۶۲ متری مالیات بر اجاره دارد؟

آپارتمان ۶۲ متری مالیات بر اجاره دارد؟

پاسخ به سوالاتی در مورد فروش آنلاین لباس، مسئول تعویض دینام کولر دزدیده شده و ...

هفت صبح| این هفته به دو سوال مطرح شده توسط مخاطبان روزنامه و دو سوال مطرح شده توسط مخاطبان سایت دادراه پاسخ می‌دهیم:

   در منزلی متعلق به خودمان ساکن هستیم. یک آپارتمان ۶۲ متری به نام من و همسرم را هم اجاره داده‌ایم. اداره دارایی بابت اجاره این آپارتمان از ما مالیات طلب کرده است و یک نوبت هم پرداخت کرده‌ایم. آیا بابت این اجاره، گرفتن مالیات قانونی است؟ اگر قانونی نیست، به کجا باید شکایت کنیم؟

پاسخ: طبق تبصره ۱۱ ماده ۵۳ قانون مالیات‌های مستقیم درآمد شما از محل اجاره این منزل مشمول معافیت مالیاتی بوده و اخذ مالیات تخلف است. برای شکایت باید به دادستانی مالیاتی مراجعه کنید. در سایت سازمان امور مالیاتی و نیز سایت مدیریت خدمات دولت، اطلاعات تکمیلی در مورد روند شکایت وجود دارد. ذکر این نکته ضروری است که در طرح جدید مجلس برای کنترل بازار اجاره، این معافیت حذف شده ولی این طرح هنوز به قانون تبدیل نشده است.

  دینام کولر ما را دزد به سرقت برده است. هزینه با مالک است یا مستاجر؟

پاسخ: هزینه با مالک است مگر اینکه مالک، مستاجر را متوجه کرده باشد که باید اقداماتی در زمینه امنیت کولر انجام بدهد (مثلا قفلی برای آن تهیه کرده باشد و تاکید کند که بعد از سرویس کولر این قفل بسته شود) و با بی‌احتیاطی مستاجر، این اتفاق رخ دهد.

   اول اسفند ماه مبل سفارش دادم. تاریخ تحویل ۲۷ اسفند بود ولی هنوز هم مبل را نداده و ناقص آماده کرده است. ضمنا اصلا کیفیت چیزی که بر مبنای آن سفارش داده‌ام را ندارد. بیعانه را هم پس نمی‌دهد. اگر به اتحادیه شکایت کنم، می‌توانم پولم را پس و خسارت بگیرم یا نه؟

پاسخ: بله. قدم اول در چنین پرونده‌هایی شکایت به اتحادیه است. در این مورد هم امکان فسخ معامله وجود دارد و می‌توانید پولتان را پس بگیرید ولی در مورد خسارت، باید به شورای حل اختلاف مراجعه کنید که با توجه به هزینه آن صرفه ندارد و توصیه نمی‌شود.

  فروشنده آنلاین لباس هستم. خانمی از من خرید کرد. الان که لباس رسیده می‌گوید سایزم را اشتباه گفتم. این را پس بگیرید و یکی دیگر بفرستید. من همان اول گفتم تولیدی که من با آن همکاری می‌کنم، تعویض ندارند. باز هم بهانه می‌آورد و می‌گوید خواهرم در دادگستری است. آدرست را می‌دهم و از تو شکایت می‌کنم. حالا که مدرکی ندارد، می‌تواند شکایت کند؟

پاسخ: اولا باید در نظر داشت که ایشان از شما مدرک دارند. به هر حال پول به حساب شما واریز کردند و جنس در دست‌شان دارند. ضمنا محموله از طریق پست یا پیک به ایشان ارسال شده است. ضمنا حق با ایشان است. طبق ماده ۳۷ قانون تجارت الکترونیک، «در هر معامله از راه دور مصرف‌کننده باید حداقل هفت روز کاری، وقت برای انصراف (حق انصراف) از قبول خود بدون تحمل جریمه ‌یا ارائه دلیل داشته باشد. تنها هزینه تحمیلی بر مصرف‌کننده هزینه باز پس فرستادن کالا خواهد بود.» بنابراین ایشان حتی بدون ارائه دلیل می‌تواند این معامله را لغو کند و بیان شما در مورد اینکه تعویض نداریم، دلیل محکمه‌پسندی نیست.

پارکه دوشنبه هر هفته در همین صفحه، به پرسش‌های حقوقی شهروندان پاسخ می‌دهد. شما هم می‌توانید سوالات خود را به دو نشانی الکترونیکی زیر یا پیامک ۰۹۲۰۲۰۰۱۷۰۷ ارسال کنید:

PR@7sobh.com

Mo.masjedi@gmail.com

 

کدخبر: ۵۵۶۸۴۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر