کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۵۷۴۳
تاریخ خبر:

آیا دادگاه می‌تواند هزینه دادرسی را نقدی مطالبه کند؟

آیا دادگاه می‌تواند هزینه دادرسی را نقدی مطالبه کند؟

پاسخ سوالات حقوقی مخاطبان هفت صبح

هفت صبح| این هفته به سوال دو نفر از مخاطبان روزنامه و یک نفر از مخاطبان سایت دادراه پاسخ می‌دهیم:

 

۱. آیا دادیار حق دارد به جهت عدم پرداخت هزینه دادرسی آن را نقدی مطالبه و درصورت عدم پرداخت دستور نوشتن مختومه شدن پرونده را بدهد؟

 

پاسخ: مواد ۵۳ و ۵۴ قانون آیین دادرسی مدنی پاسخ شما را بیان کرده است:

 

ماده ۵۳

در موارد زیر دادخواست توسط دفتر دادگاه پذیرفته می‌شود لکن برای به جریان افتادن آن باید به شرح مواد آتی تکمیل شود:

۱.  در صورتی که به دادخواست و پیوست‌های آن برابر قانون تمبر الصاق نشده یا هزینه یادشده تادیه نشده باشد.

 

ماده ۵۴

در موارد یادشده در ماده قبل، مدیر دفتر دادگاه ظرف دو روز نقایص دادخواست را به طور کتبی و مفصل به خواهان اطلاع داده و از تاریخ ابلاغ به مدت ده روز به او مهلت می‌دهد تا نقایص را رفع نماید. چنانچه در مهلت مقرر اقدام به رفع نقص ننماید، دادخواست به موجب قراری که مدیر دفتر و در غیبت مشارالیه، جانشین او صادر می‌کند، رد می‌گردد. این قرار به خواهان ابلاغ می‌شود و نامبرده می‌تواند ظرف ده روز از تاریخ ابلاغ به همان دادگاه شکایت نماید. رای دادگاه در این خصوص قطعی است.

 

از سوی دیگر هزینه دادرسی فقط و فقط باید به حساب‌های مشخص قوه قضاییه واریز شود و هیچ شخصی در دستگاه قضا حق ندارد آن را به صورت نقدی مطالبه کند.

 

البته در حال حاضر که دادخواست‌ها معمولاً ابتدا از سوی دفاتر خدمات قضایی نوشته و ارائه می‌شوند؛ اینکه دادخواستی بدون پرداخت هزینه دادرسی به دادیار رسیده باشد تعجب‌آور است.

 

۲. در رای مهریه آمده که باید سکه تحویل دهند. امکان دارد که طرف مقابل پول آن را واریز کند؟

 

پاسخ: این کار باید با توافق با همسر (زوجه) یا با درخواست او باشد و در غیراینصورت مورد پذیرش قانونی نخواهد بود. مگر اینکه در رای‌ آمده درج شده باشد سکه یا معادل ریالی آن.

 

۳. من ساکن طبقه اول هستم. از دی‌ماه ۱۴۰۲ سقف آشپزخانه ما از چند نقطه شروع به چکه کرد. جهت بررسی و رفع مشکل به واحد طبقه دوم که بالای واحد ما قرار دارد، مراجعه و مشکل ریزش آب را مطرح کردم. واحد طبقه دوم اظهار داشتند که چندین ماه است که آب از دیوارهای آشپزخانه آنها نیز نشت می‌کند و به مدیر ساختمان نیز اطلاع‌رسانی کرده‌اند اما مدیر ساختمان هیچ اقدامی در جهت رفع مشکل انجام نداده‌اند. اینجانب از چندین نشت‌یاب و تاسیساتی دعوت کرده تا از محل بازدید کنند. آنان پس از بررسی کلیه شرایط متفق‌القول بودند که لوله اصلی فاضلاب دچار شکستگی شده است اما متاسفانه باز هم مدیر ساختمان از قبول مسئولیت شانه خالی می‌کند.

 

پس از دو ماه واحد مجاور ما در طبقه اول و واحد دیگری در طبقه دوم نیز دچار همین مشکل شدند (با این توضیح که واحدهای طبقه اول از سقف آشپزخانه دچار آبریزی شده و واحدهای طبقه دوم از دیوارهای آشپزخانه دچار ریزش شده‌اند). اکنون سقف آشپزخانه ما همچنان دچار آبریزی می‌باشد و گچ آن کاملا ریخته و نگرانی شدید از ریزش سقف وجود دارد. اکنون با این شرایط که چهار واحد بصورت دو به دو مجاور هم در طبقه اول و دوم دچار این مشکل شده‌اند و سایر طبقات چنین مشکلی ندارند و مدیر ساختمان نیز خود را کاملا کنار کشیده و از قبول مسئولیت شانه خالی می‌کند، چه‌کار کنیم تا مشکلمان حل شود؟

 

پاسخ (با استفاده از نظر وکیل، علی کشاورز): روند رسیدگی به این شکل است: ارسال اظهارنامه توسط شما ۴ نفر به مدیر ساختمان. اخذ نظریه کارشناس رسمی دادگستری از طریق تامین دلیل با هزینه شما ۴ نفر. انجام تعمیرات توسط شما ۴ نفر و اخذ رسید و فاکتور و حق‌الزحمه و...، دادخواست مطالبه وجه از سایر مالکین به اندازه قدرالسهم. مطالبه خسارات دادرسی از مدیر ساختمان.

 

پارکه دوشنبه هر هفته در همین صفحه، به پرسش‌های حقوقی شهروندان پاسخ می‌دهد. شما هم می‌توانید سوالات خود را به دو نشانی الکترونیکی زیر یا پیامک ۰۹۲۰۲۰۰۱۷۰۷ ارسال کنید:

PR@7sobh.com
Mo.masjedi@gmail.com

 

کدخبر: ۵۵۵۷۴۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر