کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۸۱۹۲
تاریخ خبر:

حاشیه‌نگاری درمورد سفر بارزانی به ایران

حاشیه‌نگاری درمورد سفر بارزانی به ایران

در سفر رئیس اقلیم کردستان عراق به ایران چه گذشت؟

هفت صبح| نچیروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق، در سفری به ایران پس از سه سال، با مقامات ایرانی از جمله رئیس‌جمهور دیدار کرد. او همچنین به دیدار رهبر انقلاب رفت. در سه سال گذشته روابط ایران با اقلیم کردستان و به‌ویژه خانواده بارزانی، کمی تیره و بسیار سرد بود. اما به‌نظر می‌رسد نچیروان بارزانی که با هدف ترمیم پیوند‌ها به ایران سفر کرده بود، از دستاوردهای آن راضی باشد.

 

اینجا چند نکته را با هدف بررسی آنچه در سفر بارزانی به تهران گذشت، بخوانید:

    

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران، در دیدار با نچیروان بارزانی گفت: «دولت عراق و اقلیم کردستان از هرگونه سوء‌استفاده عناصر دشمن صهیونیستی و عناصر ضد انقلاب از خاک این منطقه علیه ایران، جلوگیری کردند». این مهم‌ترین پیام تهران به اقلیم کردستان عراق و شخص نچیروان بارزانی به عنوان رئیس آن است. تهران بابت اینکه اقلیم کردستان در سال‌های اخیر نتوانسته مانع از سوءاستفاده برخی از عناصر مخالف جمهوری اسلامی ایران در اقلیم کردستان باشد تا حدودی خشمگین است. رئیسی در ادامه این دیدار، خلع سلاح کامل و عدم حضور عناصر ضد انقلاب در خاک عراق را ضروری دانست.

 

در پاسخ به رئیسی، بارزانی گفته، هیچ عقل سلیمی اجازه نمی‌دهد ما روابط با رژیمی را که امروز در بدترین موقعیت خود قرار دارد، بر روابط با کشور قدرتمند و دوست ترجیح بدهیم. اشاره او به کشته شدن یکی از اهالی کردستان عراق در حمله دی‌ماه سال‌گذشته ایران به خانه او است. طبق اعلام ایران، او که به‌عنوان تاجر فعالیت می‌کرد، از عناصر مهم موساد بوده.

 

مهم‌ترین دیدار نچیروان بارزانی در ایران با رهبر انقلاب بود. جابری انصاری، دیپلمات در توئیتی نوشت: «ملاقات آقای نچیروان بارزانی نه در اتاق ملاقات با مسئولان خارجی که در اتاق دیدار با مقامات ایرانی انجام شده است. این یعنی کردهای عراق بالاتر از روابط همسایگی، خودی هستند. همین هم هست. کردها از کهن‌ترین ساکنان فلات ایران زمین هستند. اقدامی هوشمندانه، زیبا، ستودنی و امیدآفرین. هنوز از محتوای این دیدار، اطلاعی در دست نداریم. اما توئیت نچیروان بارزانی و لحن او پس از دیدار با رهبرانقلاب که به چهار زبان گوناگون منتشر شد، موردتوجه رسانه‌ها قرار گرفت». او در توئیتر که اخیرا با نام ایکس شناخته می‌شود، نوشت: «به دیدار رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران آیت‌الله العظمی سید علی خامنه‌ای در تهران شرف‌یاب شدم».

    

نچیروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق با حضور در محل وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در تهران با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد و با اشاره به این‌که جمهوری اسلامی ایران در تمامی تحولات تاریخی و مهم در کنار اقلیم کردستان و عراق بوده است، نقش آن را در روند تحولات عراق، تاریخی، سازنده و ماندگار دانست.

 

وزیر امور خارجه کشورمان هم سفر آقای بارزانی به تهران را فرصتی مهم در تقویت روابط ایران و اقلیم کردستان عراق به ویژه در حوزه اقتصادی و تجاری دانست و ابراز امیدواری کرد که روابط دو طرف از این پس، با شتاب بیشتری، پیش رود. امیرعبداللهیان همچنین ارتقا نقش اقلیم در چارچوب قانون اساسی عراق را مورد اهتمام جدی جمهوری اسلامی ایران دانست و با اشاره به روابط برادرانه میان مقامات اقلیم کردستان عراق و جمهوری اسلامی ایران افزود: «این روابط در خدمت مناسبات دوستانه و سازنده میان دو کشور ایران و عراق قرار دارد». سخنان وزیرخارجه نشان می‌دهد که تهران، در ادامه رویکرد مثبت نچیروان بارزانی در قبال ایران و لحن دوستانه او، در نظر دارد که روابط خود را با اقلیم، از حالت سرد قبلی خارج کرده و نسبت به گرم‌ترکردن روابط اقدام کند. اقدامی که به‌نظر می‌رسد نچیروان بارزانی آن را با سفر خود به تهران کلید زده و مورد استقبال مقامات ایرانی و دستگاه سیاست خارجی کشورمان قرار گرفته است.

    

برخی از تحلیل‌گران معتقدند نچیروان بارزانی علاوه‌بر این‌که مایل به گرم‌ترشدن روابط با ایران است،‌ هدف دیگری را هم دنبال می‌کند. انتخابات محلی کردستان عراق قرار است در تاریخ 21 خرداد برگزار شود؛ اما حزب دموکرات که رهبری آن به دست خانواده بارزانی است، مخالف برگزاری انتخابات در تاریخی است که اعلام شده. در چنین شرایطی نچیروان بارزانی ممکن است مسئله به تعویق انداختن انتخابات و پادرمیانی ایران در این زمینه را مطرح کرده باشد. البته این مسئله تنها یکی از هزاران تحلیلی است که در مورد سفر بارزانی به تهران صورت گرفته.

کدخبر: ۵۵۸۱۹۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر