کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۷۶۵۲
تاریخ خبر:

یک امتیاز منفی برای آقای شهردار

یک امتیاز منفی برای آقای شهردار

موضع اکرم امام‌اغلو در مورد حماس چه نتیجه‌ای برای او خواهد داشت؟

هفت صبح| هرقدر رجب طیب اردوغان در ماه‌های گذشته به حماس نزدیک شده و تلاش کرده خود را همدرد بی‌گناهانی که در غزه کشته می‌شوند، نشان دهد؛ شهردار استانبول که به‌تازگی بار دیگر نظر مردم این شهر را جلب کرده، راه مخالفش را طی می‌کند.

 

اکرم امام‌اوغلو اخیرا در مصاحبه‌ای درحالی‌که بابت اتفاقات هفت اکتبر عمیقا احساس تاسف می‌کرد، حماس را گروهی تروریستی نامید.

 

این نام‌گذاری او با حمله یک گردشگر ترکیه‌ای به یک نظامی اسرائیل با چاقو همزمان شده است. امام‌اوغلو در دو انتخابات گذشته، با اتکا بر رای کسانی که اردوغان را رئیس‌جمهوری اسلام‌گرا می‌خواندند و خواهان بازگشت لائیسیته در ترکیه بودند، بالا آمد و توانست تبدیل به یک رقیب برای رئیس‌جمهور ترکیه شود.

 

پیش‌بینی‌ها تا آن‌جا پیش رفت که احتمال رای آوردن امام‌اوغلو را در رقابت با اردوغان در انتخابات ریاست‌جمهوری بعدی زیاد می‌دانستند.

 

با این‌حال به‌نظر می‌رسد، موضع جدید آقای شهردار در قبال مسئله فلسطین و حماس، تیر خلاصی به محبوبیت او باشد. البته نمی‌توان گفت که امام‌اوغلو تمام محبوبیت خود را در ترکیه به‌یکباره از دست می‌دهد اما حساسیت بر سر مسئله فلسطین در ترکیه، بیش از آن چیزی است که اظهارنظر اخیر برای امام‌اوغلو بدون هزینه تمام شود.

 

همین حالا، بسیاری از گروه‌های ترکیه معتقدند اردوغان آن‌طور که باید و شاید، از اسرائیلی‌ها دوری نمی‌کند. آن‌ها معتقدند همین میزان از ارتباطی که با رژیم‌صهیونیستی وجود دارد، ضعف اردوغان در مقابل تل‌آویو است و نمی‌توانند این موضوع را از سوی رئیس‌جمهور ترکیه ببخشند.

 

با همه این‌ها، او در هفته‌های اخیر مهمان مهم‌ترین چهره گروه حماس بود؛ حتی گمانه‌زنی‌هایی وجود داشت که می‌گفت، ممکن است پایگاه حماس به ترکیه منتقل شود.

 

در چنین شرایطی، رویکردی که امام‌اوغلو اتخاذ کرده، تاثیر چشم‌گیری بر محبوبیت و آرای احتمالی او خواهد گذاشت؛ عدم حمایت از آرمان فلسطین و نادیده گرفتن جنایت در غزه، دو موردی است که در ترکیه مانند بسیاری از کشورهای مسلمان، خط قرمز به‌حساب می‌آید و کمتر کسی، حاضر است راه امام‌اوغلو را پیش برود و عملا از اسرائیل حمایت کرده و یک گروه مهم فلسطینی را (هم‌زبان با اسرائیل و غربی‌ها)، تروریست بنامد. این مسیر برای شهردار استانبول، راهی نیست که باعث سعادت سیاسی او شود.

 

هرچند او احتمالا تصور می‌کرده، لایه‌های لائیک جامعه ترکیه از او استقبال کنند اما چنین هدفی، احتمالا، حتی اگر درست هم باشد و کار کند، آینده سیاسی او را تیره‌وتار کرده یا در خوش‌بینانه‌ترین حالت در هاله‌ای از ابهام نگه می‌دارد.

 

 

کدخبر: ۵۵۷۶۵۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر