کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۰۰۲۹۵
تاریخ خبر:

احتمال قهرمانی‌ پرسپولیس با آمار نایب‌ قهرمانی!

روزنامه هفت صبح| پرسپولیس تا پایان هفته شانزدهم لیگ‌برتر با 35 امتیاز در صدر قرار دارد. این تیم فصل گذشته هم تا همین مقطع 35 امتیازی بود اما با عملکرد فوق‌العاده استقلال، در پایان فصل با 63 امتیاز دوم شد. ولی به نظر می‌رسد این بار و با ادامه همین روند، پرسپولیس بتواند در پایان فصل جام قهرمانی را تصاحب کند.

به شکل عجیبی همه چیز حکایت از قهرمانی پرسپولیس در پایان فصل دارد. هم این تیم نتایج خوبی می‌گیرد و نمی‌لغزد و هم سایر مدعیان ثبات لازم را ندارند و به پرسپولیس اجازه می‌دهند که فاصله‌اش را با آنها بیشتر و بیشتر کند. در واقع تیمی مثل استقلال فصل گذشته، در لیگ بیست و دوم نتیجه نگرفته و همین برای قهرمانی پرسپولیس کافی به نظر می‌رسد‌ اما بیشتر از هر چیزی، این عملکرد خوب شاگردان یحیی گل‌محمدی است که باعث شده تنها یک هفته پس از شروع نیم‌فصل دوم، آنها را قهرمان پایان فصل بدانیم.

تفاوت آشکار
پرسپولیس این فصل فقط 6 گل خورده و در 11 بازی از 16 بازی فصل، توانسته بدون گل خورده زمین مسابقه را ترک کنند. هوادار، نفت مسجدسلیمان، تراکتور، استقلال و نساجی، تنها تیم‌هایی بودند که این فصل توانستند به پرسپولیس گل بزنند. بزرگترین تفاوت پرسپولیس با فصل پیش، به همین موضوع مربوط می‌شود.

پرسپولیس فصل پیش تا هفته ششم، نتوانست کلین‌شیت کند. آنها تا هفته شانزدهم هم، 7 کلین‌شیت داشتند و در 9 بازی، یعنی بیشتر از نصف بازی‌ها از حریف گل خوردند. 10 گل خورده هم، در کارنامه این تیم وجود داشت. استقلال صدرنشین در فصل گذشته، تا هفته شانزدهم 6 گل خورده بود. کارنامه‌ای شبیه چیزی که پرسپولیس در این فصل، با آن صدرنشین لیگ‌برتر است.

ثبات فوق‌العاده
پرسپولیس فصل پیش در خط دفاعی، تغییرات پرتعدادی داشت. آنها ابتدا فصل را با سیستم 4 دفاعه آغاز کردند و حامد لک، دروازه‌بان اصلی تیم بود. از هفته چهارم، پرسپولیس با سیستم سه دفاعه وارد زمین شد و بوژیدار رادوشوویچ، جای لک را درون دروازه گرفت. پرسپولیس هفته ششم، دوباره به سیستم 4 دفاعه برگشت و حامد لک جایگاهش را پس گرفت.

در پست مدافع میانی فرشاد فرجی، جلال حسینی و علی نعمتی بارها با هم جابه‌جا شدند. در سمت راست مهدی شیری و سیامک نعمتی و در سمت چپ، سعید آقایی و وحید امیری جای‌شان را با هم عوض می‌کردند. این فصل، پرسپولیس ثبات فوق‌العاده‌ای در خط دفاعی داشته است.

علیرضا بیرانوند به عنوان دروازه‌بان، مرتضی پورعلی‌گنجی و گئورگی گولسیانی به عنوان مدافع میانی و علی نعمتی در نقش مدافع چپ به‌جز زمان مصدومیت یا محروم شدن جایگاه تغییر‌ناپذیری دارند. در سمت راست هم فقط چند بازی، دانیال اسماعیلی‌فر به خط هافبک رفته و در سایر بازی‌ها، مدافع راست خط دفاع 4 نفره گل‌محمدی بوده است.

جای خالی لوکادیا حس نشد!
در کمال ناباوری جدایی نابهنگام یورگن لوکادیا از پرسپولیس، روی آمار گلزنی این تیم تاثیر منفی نگذاشته است. از هفته سوم که او برای اولین بار در ترکیب پرسپولیس قرار گرفت تا هفته یازدهم، پرسپولیس توانست در 9 بازی 11 گل بزند. اما بعد از رفتن او، پرسپولیس توانسته در 5 بازی 10 گل بزند! در واقع میانگین گلزنی پرسپولیس با لوکادیا نزدیک به یک گل در هر بازی بود اما بعد از او این میانگین به دو گل در هر بازی افزایش یافته است!

صدرنشین همیشگی
ثبات پرسپولیس در خط دفاع، تاثیرش را روی ثبات این تیم در نتیجه‌گیری هم گذاشته است. پرسپولیس تا هفته شانزدهم، 12 هفته در صدر بوده و هفته آینده را هم،‌ به‌طور قطع به عنوان صدرنشین تمام می‌کند. پرسپولیس هفته چهارم، با شکست صنعت‌نفت به صدر جدول لیگ رسید از آن زمان تا امروز، فقط یک هفته صدر جدول را از دست داده است. آنها 9 هفته پیاپی، صدرنشین بوده‌اند و در صورت حفظ این روند، شاید بتوانند تا پایان این فصل جایگاه‌شان را نگه دارند. فصل پیش، پرسپولیس حتی یک هفته صدرنشین نشد و بیشتر هفته‌ها در رده دوم و همیشه پشت سر استقلال بود.

درست مثل فصل قبل
یحیی گل‌محمدی در لیگ بیستم تا پایان هفته شانزدهم توانست 33 امتیاز با پرسپولیس به‌دست آورد و تیم صدرنشین جدول بود. سرخ‌پوشان پایتخت در آن فصل تا پایان هفته شانزدهم، 22 گل به‌ثمر رسانده بودند و تنها 8 بار دروازه‌اش باز شده بود. در فصل گذشته، سرخ‌ها روند امتیازگیری بهتری داشتند و توانستند در 16 بازی، 35 امتیاز بگیرند و 22 گل زدند و 10 هم گل دریافت کردند .

اما عملکرد فوق‌العاده استقلال باعث شد تا شاگردان گل‌محمدی در فاصله 3 امتیازی تا صدر جدول در جایگاه دوم قرار گیرند. پرسپولیس در لیگ بیست‌ودوم موفق شد برای دومین‌بار با هدایت یحیی گل‌محمدی در قامت تیم صدرنشین کار خود را در نیم‌فصل اول به پایان ببرد و سرخ‌پوشان پایتخت نیم‌فصل دوم را هم با برد آغاز کردند تا با کسب 35 امتیاز از 16 مسابقه، عملکرد فوق‌العاده‌ای را در لیگ بیست‌ودوم از خود به‌نمایش گذاشته باشند.

با احتساب گل‌های زده و خورده پرسپولیس در فصل جاری (21 گل زده و 6 گل خورده)، می‌توان گفت که در مجموع، سرخ‌پوشان پایتخت نسبت به 2 فصل قبلی توانسته‌اند عملکرد بهتری داشته باشند و این عملکرد خوب می‌تواند به قهرمانی پرسپولیس در لیگ بیست‌ودوم ختم شود. مسیری که سرخ‌ها با یحیی 2 بار آن را طی کرده‌اند و گل‌محمدی می‌تواند سومین جام لیگ برتر خود را همراه با پرسپولیس به‌دست آورد.

کدخبر: ۵۰۰۲۹۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر