کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۰۴۵۰۳
تاریخ خبر:

تارتار و مجیدی قهرمان را تعیین می‌کنند، نه یحیی و محرم!

روزنامه هفت صبح | با پیروزی‌های هیجان‌انگیز پرسپولیس و سپاهان، تکلیف قهرمان لیگ برتر بیستم روز جمعه مشخص خواهد شد. پرسپولیس همچنان با دو امتیاز بیشتر از سپاهان، صدرنشین است و در هفته آخر باید در خانه پیکان مقابل این تیم قرار بگیرد. سپاهان هم در تهران میهمان استقلال خواهد بود. این دو بازی و اتفاقاتی که در طول آنها رخ خواهد داد، قهرمان لیگ بیستم را معرفی خواهد کرد.

تارتار مقابل پرسپولیس؛ چه سوژه‌ای!
تقابل مهدی تارتار با پرسپولیس، همیشه دیدار حساسی بوده و تا قبل از بازی فصل گذشته پرسپولیس و نفت مسجدسلیمان در ورزشگاه آزادی، مهدی تارتار متهم بود که به تیم محبوبش راه می‌دهد اما او سال قبل تیم گابریل کالدرون را شکست داد تا حرف و حدیثی درباره بازی تیم‌های او مقابل پرسپولیس مطرح نشود. تارتار تاکنون ۱۳ بار به عنوان سرمربی مقابل پرسپولیس قرار گرفته است که ۶ شکست، چهار تساوی و سه برد در مقابل این تیم به دست آورده است.

به جز فصل گذشته که تارتار با نفت مسجدسلیمان، پرسپولیس را شکست داد، او با گسترش فولاد تبریز و داماش هم پرسپولیس را برده است. نکته مهم اینکه تارتار در لیگ سیزدهم مانع قهرمانی پرسپولیس در لیگ شد. او که در آن مقطع از هفته بیست و یکم هدایت گسترش فولاد را به عهده گرفته بود مقابل پرسپولیسی که علی دایی هدایتش را به عهده داشت، با یک گل برنده شد تا شانس قهرمانی پرسپولیس از بین برود. تارتار با داماش هم پرسپولیس را برده است.

دیداری که با حکمی کمیته انضباطی، نتیجه‌اش ۳-صفر به سود داماش شد. تارتار اگر چه یکبار مانع قهرمانی پرسپولیس در لیگ شده اما قرمزها و یحیی گل‌محمدی خاطره خوبی از این مربی دارند چرا که فصل گذشته، پرسپولیس با برتری مقابل نفت مسجدسلیمان در خوزستان توانست قهرمانی‌اش در لیگ را قطعی کند. حالا باید دید این بار نتیجه تقابل مهدی تارتار با پرسپولیس چه خواهد شد.

آیا مانند فصل گذشته شاگردان یحیی گل‌محمدی بعد از بازی با تیم تارتار، جشن خواهند گرفت یا اینکه تارتار همانطور که با گسترش فولاد مانع قهرمانی پرسپولیس علی دایی شده بود، این بار یحیی گل‌محمدی را از رسیدن به قهرمانی لیگ محروم خواهد کرد. تارتار یک پرسپولیسی متعصب است و پیش از این حتی روی نیمکت تیم‌های دیگر هم اعلام کرده که دوست دارد پرسپولیس قهرمان لیگ برتر شود و قطعا این احساس جمعه شب هم به سراغ او خواهد آمد.

فرهاد می‌توانست استقلال را قهرمان کند؟
استقلال در شبی که چند ستاره خود را به همراه نداشت؛ توانست در قائم‌شهر تیم متحول شده و آماده نساجی را شکست دهد. این هشتمین برد استقلال در ۹بازی آخرش بود! فرهاد مجیدی از زمانی که سرمربی استقلال شده نتایج بسیار خوبی کسب کرده، او در یک گروه سخت توانست استقلال را به یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا برساند و در لیگ برتر هم این تیم بعد از تعطیلی لیگ به جز آلومینیوم اراک توانسته تمام حریفان خود را شکست بدهد.

جالب است بدانید طبق آماری که متریکا منتشر کرده میانگین امتیازی که فرهاد مجیدی در این فصل به‌دست آورده، ۲٫۲۳ است که از میانگین امتیازگیری یحیی گل‌محمدی و محرم نویدکیا که تیم‌های‌شان در رده اول و دوم قرار دارند بهتر است. هواداران استقلال اعتقاد دارند اگر اعضای هیات مدیره زودتر محمود فکری را اخراج می‌کردند و زمان بیشتری به او نمی‌دادند، شاید امروز استقلال هم مثل سپاهان و پرسپولیس در کورس قهرمانی بود و آبی‌ها برای کسب جام در لیگ برتر تلاش می‌کردند.

جنگ بقا، در حد جنگ قهرمانی
اما می‌رسیم به جنگ بقا! ماشین‌سازی که سقوط کرده در تنها بازی تشریفاتی هفته آخر میهمان نفت آبادان است. سه بازی دیگر اما در تعیین دومین تیم سقوط‌کننده نقش دارد. سایپا تیم پانزدهم جدول که ۲۶امتیازی است و به خاطر تفاضل گل کمتر نسبت به ذوب‌آهن فانوس سقوط به دست گرفته، میهمان تراکتور است و باختن در این بازی این تیم را به لیگ آزادگان می‌فرستد. ذوب‌آهن که هم‌امتیاز با سایپا در رده چهاردهم است از مس رفسنجان پذیرایی می‌کند و با پیروزی در این بازی قطعا در لیگ برتر می‌ماند.

اما اگر مقابل مس شکست بخورد و سایپا تنها یک مساوی از تراکتور بگیرد، این ذوب‌آهن است که به لیگ پایین‌تر می‌رود. نفت مسجدسلیمان هم با ۲۸امتیاز در روز آخر میهمان علیرضا منصوریان و آلومینیوم اراک است و با یک مساوی به احتمال زیاد در لیگ می‌ماند اما هیچ بعید نیست در روز آخر با برد سایپا و ذوب‌آهن، این نفت باشد که با شکست مقابل اراکی‌ها به دسته پایین‌تر سقوط کند. فکری که یک تجربه همکاری نیمه تمام با اراکی‌ها دارد، در حساس‌ترین بازی‌اش به اراک می‌رود.

در قعر جدول نفت مسجدسلیمان با ۲۸امتیاز و تفاضل گل ۹- سیزدهم است، ذوب‌آهن با ۲۶امتیاز و تفاضل گل ۱۰- چهاردهم و سایپا هم با ۲۶امتیاز و تفاضل گل ۱۱- پانزدهم. است. تنها یکی از این سه تیم همراه ماشین‌سازی سقوط می‌کند. روی کاغذ ذوب‌آهن به دلیل میزبانی مقابل مس شانس بیشتری برای ماندن دارد و سایپا و نفت بیشتر در خطر سقوط هستند چرا که اولی باید در تبریز به مصاف تراکتور برود و دومی هم در اراک به مصاف آلومینیوم. سایپا با سعید اخباری که سابقه کار در تبریز را دارد، پس از آن که ۳امتیاز از آلومینیوم و منصوریان گرفت، امیدوار است در شهر تبریز ۳امتیاز دیگر هم از فیروز کریمی و تراکتور بگیرد و به امید حذف نفت بنشیند.

نقش مربیان سرخابی در تعیین قهرمان
در میان تیم‌هایی که شانسی برای قهرمانی ندارند، تیم‌هایی هستند که مربیان‌شان پرسپولیسی یا استقلالی هستند و قطعا دوست دارند یا تیم محبوب‌شان قهرمان شود یا تیم رقیب، قهرمانی را از دست بدهد. مثلا فرهاد مجیدی می‌تواند با کوتاه آمدن مقابل سپاهان، شانس این تیم را برای قهرمانی بیشتر کند. مهدی تارتار هم می‌تواند با همین الگو، راه را برای قهرمانی پرسپولیس هموار کند و باید دید در درون زمین چه رخ می‌دهد و آیا باید منتظر جنجال یا شائبه‌هایی در هفته آخر لیگ برتر باشیم یا نه؟

کدخبر: ۴۰۴۵۰۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر