کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۴۷۸۹
تاریخ خبر:

آل‌کثیر و نورالهی‌ مقصران اصلی ناکامی پرسپولیس؟

روزنامه هفت صبح، نادر نامدار | پرسپولیس یک بار دیگر در فینال لیگ قهرمانان آسیا نتوانست پیروز شود تا همچنان در حسرت قهرمانی در این رقابت‌ها باقی بماند. حالا که فینال به پایان رسیده بسیاری از هواداران و حتی مسئولان پرسپولیس، VAR را عامل عدم ناکامی تیم‌شان می‌دانند؛ اما آیا VAR باعث شکست پرسپولیس در فینال لیگ قهرمانان بود؟

پرسپولیس قبل از اینکه به تیم اولسان ببازد به نام این تیم باخت. در نیمه اول بازی پرسپولیسی‌ها آنقدر احساساتی بازی می‌کردند که انگار مقابل یک تیم بزرگ اروپایی قرار گرفته‌اند. اولسان از بسیاری از تیم‌هایی که پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا توانسته بود آنها را شکست دهد، ضعیف‌تر بود. النصر و السد تیم‌های بسیار قدرتمندی بودند و شاید اگر پرسپولیس نیمی از عملکردی که مقابل این تیم‌ها به نمایش گذاشته بود را مقابل تیم اولسان انجام می‌داد، به این سرنوشت دچار نمی‌شد.

شاید الان بتواند گفت بازی است دیگر و یک تیم می‌برد و تیم دیگر می‌بازد اما پرسپولیس به خودش باخت؛ به تفکرات یحیی باخت؛ به تصمیم مسئولانش باخت که نخواستند مقابل تیم نساجی به میدان بروند؛ به بازی ضعیف بازیکنانش باخت؛ به خطای هند مهدی شیری باخت؛ اما حالا از امروز قطار مصاحبه‌ها علیه VAR راه خواهد افتاد.

بازی با اولسان می‌توانست بهترین فرصت برای پرسپولیسی‌ها باشد تا بتوانند برای اولین بار قهرمانی در آسیا را تجربه کنند؛ فرصتی که به آسانی از دست رفت و هواداران پرسپولیس باید منتظر باشند تا یک بار دیگر بتوانند به فینال لیگ قهرمانان صعود کنند. هر چند نباید جای خالی بازیکنانی همچون مهدی ترابی، وحید امیری، علی علیپور، شجاع خلیل‌زاده و عیسی آل‌کثیر را در ترکیب پرسپولیس نظر نگرفت اما بدون این بازیکنان هم می‌شد مقابل تیم معمولی اولسان پیروز شد.

حالا تا مدت‌ها صحبت از فینال لیگ قهرمانان آسیا خواهد بود. باید پذیرفت شکست پرسپولیس در فینال لیگ قهرمانان آسیا شکستی دیگر برای فوتبال ایران بود. این شکست و شکست‌های پیش از این که نصیب تیم ملی و تیم‌های باشگاهی ایران در مسابقات بین‌المللی شده بود، همگی ناکامی‌هایی است که بیشتر از قدرت حریفان به اشتباهات خودمان بازمی‌گردد.

آنقدر حاشیه به فوتبال ایران رخنه کرده که دیگر کسی حواسش به معضلات اصلی آن نیست. اصل را رها کرده‌ایم و به مسائل بی‌مورد پرداخته‌ایم. امروز VAR مقصر بود؛ فردا اشتباهات داوری و برای فردا‌های دیگر هم بهانه‌های زیادی وجود دارد.قطعا الان یحیی گل‌محمدی به اشتباهاتش در فینال لیگ قهرمانان آسیا پی برده است؛

اما زمان به عقب برنمی‌گردد و این مربی فرصتی برای اینکه تیمش را با کمترین اشتباه راهی فینال لیگ قهرمانان آسیا کند ندارد. این شکست می‌تواند تلخ‌ترین‌ اما بزرگ‌ترین تجربه گل‌محمدی باشد؛ اما آیا او از این شکست درس می‌گیرد یا اینکه دنبال مقصر‌های دیگری خواهد بود؟

*** مرور اشتباهاتی که مانع قهرمانی پرسپولیس شد
درباره دو خطای پنالتی بچگانه و ناشیانه پرسپولیسی‌ها در این بازی نوشته‌ایم اما این دو خطا تنها بخشی از اشتباهات غیرضروری بازیکنان این تیم در طول تورنمنت بود. در واقع یحیی و شاگردانش از شروع دوباره مرحله گروهی لیگ قهرمانان اشتباهات ریز و درشت زیادی مرتکب شدند. به خصوص پس از صعود به عنوان صدرنشین و آغاز مراحل حذفی این مسابقات.

در بازی مرحله یک‌هشتم نهایی مقابل السد قطر، اگرچه پرسپولیس با گل دقایق پایانی عیسی آل‌کثیر، پیروز و راهی مرحله یک‌چهارم نهایی شد اما یک کارت زرد و یک کارت قرمز که می‌شد از گرفتن آنها جلوگیری کرد، دردسرهایی را برای پرسپولیس برای بازی‌های بعد ایجاد کرد. هم کارت زرد وحید امیری و هم کارت قرمز سیامک نعمتی کاملا غیرحرفه‌ای بود و اگر این دو بازیکن کمی هوشیار بودند می‌توانستند این کارت‌ها را نگیرند. در نهایت، نعمتی با این کارت قرمز بازی با پاختاکور را از دست داد و وحید امیری هم یک اخطاره شد.

در بازی مرحله یک‌چهارم نهایی مقابل پاختاکور اما یک اشتباه ناخواسته ضربه بزرگی به پرسپولیس زد. عیسی آل‌کثیر که زننده هر دو گل پرسپولیس بود پس از زدن گل دوم شادی گلی را مقابل دوربین‌ها به نمایش گذاشت که پیگیری آن توسط ای‌اف‌سی و البته شیطنت برخی در داخل باعث شد تا این حرکت آل‌کثیر یک شادی گل نژادپرستانه تلقی و باعث محرومیت سختگیرانه و شش ماهه او از میادین شود.

همین محرومیت و غیبت عیسی در دو بازی بعدی باعث شد تا به شدت از زهر خط حمله خطرناک پرسپولیس در برابر النصر و اولسان هیوندای کاسته شود. اشتباهات آماتورگونه بازیکنان پرسپولیس در بازی نیمه‌نهایی مقابل النصر هم ادامه داشت. در حالی که بازی تا لحظات پایانی خود در ۹۰ دقیقه با نتیجه مساوی یک - یک دنبال می شد، وحید امیری با خطایی بی‌مورد یک کارت زرد بی‌دلیل دیگر گرفت

و دو اخطاره شد تا بازی سرنوشت‌ساز فینال را از دست بدهد. در وقت اضافه و چند دقیقه قبل از سوت پایان و کشیده شدن بازی به ضربات پنالتی، احسان پهلوان هم دومین کارت زرد خود را در این بازی از داور دریافت کرد تا او هم از بازی فینال محروم شود و تعداد محرومان و غایبان کلیدی پرسپولیس در فینال به سه نفر برسد.

در نهایت اتفاقات بازی فینال و دو خطای پنالتی واقعا ناشیانه کار دست پرسپولیس داد و باعث شد تا این تیم در آستانه رسیدن به قهرمانی لیگ قهرمانان آسیا، ناکام بماند. البته می‌توان به تصمیمات کادر فنی پرسپولیس در بازی فینال هم ایراداتی وارد کرد.

انتقال سیامک نعمتی به خط حمله، در حالی که او در مراحل قبل، نمایش‌های فوق‌العاده‌ای در پست مدافع راست ارائه داده بود، یک اشتباه بزرگ از سوی یحیی بود. او می‌توانست نعمتی را دوباره در دفاع راست به کار بگیرد و آرمان رمضانی را در کنار مهدی عبدی در خط حمله قرار دهد. بااین ترکیب، فشار روی خط دفاع اولسان که متزلزل هم نشان داد بیشتر می‌شد و ضریب اشتباهات آنها بالا می‌رفت.

در نهایت اینکه مشخص نیست کادر فنی پرسپولیس قبل از بازی فینال، چقدر به بازیکنان تیم درباره اشتباهات بچگانه و خطاهای بی‌مورد هشدار داده بود. با توجه به نمایشی که از شاگردان یحیی دیدیم، به نظر می‌رسد او هم زیاد به این مسائل توجه نکرده بود چرا که اشتباهات پرسپولیسی‌ها در بازی‌های قبل، در فینال هم تکرار شد و تاوان آن را هم با دو ضربه پنالتی تقدیمی به اولسان و نرسیدن به مقام قهرمانی مسابقات داد.

کدخبر: ۳۶۴۷۸۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر