کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۲۴۷۴
تاریخ خبر:

قهرمانی پرسپولیس مبارک؛ به این دلایل!

روزنامه هفت صبح | شواهد و نشانه‌هایی وجود دارند‌که نشان می‌دهد ‌تیم یحیی قهرمان لیگ نوزدهم خواهد شد و ما در «هفت‌صبح» اولین کسانی هستیم که این قهرمانی را به هواداران این تیم تبریک می‌گوییم! تبریک زودهنگام سال نو، مثلا از همان روزهای اول سال! یکی از شوخی‌های رایج و البته تکراری در فضای مجازی است که دیگر لطف سابق را ندارد. ما اما می‌خواهیم پا را فراتر از این بگذاریم و قهرمانی پرسپولیس در لیگ نوزدهم را از همین حالا به هواداران این تیم تبریک بگوییم!

البته تازه هفته بیست و یکم لیگ برتر به پایان رسیده و از نظر ریاضی حتی تیمی مثل ذوب‌آهن هم شانس قهرمانی دارد اما به جز ماجرای خنده‌دار حمایت از این تیم از سوی وزارت ورزش، شواهد و نشانه‌های دیگری وجود دارد که با مرور کردن آن می‌توان از قهرمانی پرسپولیس در لیگ نوزدهم مطمئن بود. پس اگر در نهایت این اتفاق رخ داد، یادتان باشد که ما در روزنامه «هفت صبح» اولین کسانی بودیم که این قهرمانی را به هواداران پرسپولیس تبریک گفتیم، آن هم به دلایل زیر!

*** اختلاف امتیازی با مدعیان
پنجشنبه شب، پرسپولیس در فاصله یکی، دو ساعت، ناگهان شش امتیاز به اندوخته‌هایش اضافه کرد. شاگردان یحیی گل‌محمدی ابتدا در ورزشگاه آزادی شهرخودرو را که خودش یکی از تیم‌های مدعی و بالانشین جدول است با نتیجه ۳بریک شکست دادند و یکی، دو ساعت بعد هم حکم کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال در‌باره بازی جنجالی و انجام نشده سپاهان و پرسپولیس اعلام ‌ و پرسپولیس برنده این بازی معرفی شد. البته سپاهان این فرصت را دارد که به این رای اعتراض کند.

اما با توجه به اتفاقات رخ داده، بعید به نظر می‌رسد رای کمیته انضباطی تغییر کند و به احتمال قریب به یقین باید سه امتیاز این بازی را هم به حساب پرسپولیس منظور کرد. به این ترتیب پرسپولیس که در ساعت ۱۸ روز پنجشنبه ۴۱ امتیازی بود و با نزدیک‌ترین تعقیب‌کننده‌اش یعنی سپاهان و تراکتور پنج امتیاز اختلاف داشت، حدود سه ساعت بعد ۴۷ امتیازی شد و حالا با تیم دوم جدول ۱۰ امتیاز اختلاف دارد! این اختلاف امتیاز در فاصله ۹ هفته تا پایان فصل به معنای قهرمانی قطعی پرسپولیس نیست اما می‌تواند حاشیه امنیت روحی و روانی فوق‌العاده‌ای به این تیم و بازیکنانش بدهد و شانس این تیم را برای قهرمانی در هفته‌های آتی به بیشترین حد ممکن برساند.

*** میانگین امتیازی بالاتر از استاندارد
پرسپولیس با احتساب امتیازات بازی انجام نشده مقابل سپاهان، از ۲۱ بازی خود ۴۷ امتیاز کسب کرده است. یعنی به طور میانگین ۲٫۲۳ امتیاز از هر بازی. این در حالی است که نزدیک‌ترین تعقیب‌کننده این تیم یعنی تراکتور تا قبل از بازی دیروز مقابل پارس‌جنوبی جم، از ۲۰ بازی خود ۳۷ امتیاز گرفته بود، یعنی ۱٫۸۵ امتیاز از هر بازی! این اختلاف میانگین نزدیک به نیم امتیازی بین پرسپولیس و تراکتور، در محاسبات جدولی واقعا زیاد است و کم کردن آن اصلا آسان نیست و علاوه بر بردهای پیاپی تراکتور‌ یا سپاهان و استقلال، نیاز به امتیاز از دست دادن‌های مکرر پرسپولیس هم دارد‌ .

اما اگر یک بار دیگر به میانگین امتیاز کسب شده پرسپولیس نگاه کنیم متوجه می‌شویم که این عدد از استانداردهای لازم برای قهرمانی در لیگ ۱۶ تیمی ایران هم خیلی بیشتر است. در واقع در لیگ‌های ۱۶ تیمی حتی میانگین ۲ امتیاز از هر بازی و گاهی کمتر از این عدد هم برای قهرمانی کفایت می‌کند. مرور جدول لیگ برتر در ادوار اخیر نشان می‌دهد که تیم‌های دوم در لیگ‌های مختلف حتی به ۶۰ امتیاز یعنی ۲ امتیاز از هر بازی هم نرسیده‌اند و اگر تیمی بتواند به این میانگین امتیازی برسد قهرمانی‌اش قطعی خواهد بود، درست مثل پرسپولیس فعلی!

*** پیروزی در بازی‌های شش امتیازی
پرسپولیس نیم‌فصل اول را با گابریل کالدرون خوب شروع نکرد. این تیم در شش هفته ابتدایی ۳ برد و ۳ باخت به دست آورد و فقط ۹ امتیاز داشت. نکته نگران‌کننده درباره این تیم این بود که در بازی‌های رودررو به تمام مدعیان قهرمانی باخت. در تبریز با یک گل مغلوب تراکتور شد، در تهران با دو گل به سپاهان باخت و در مشهد با یک گل از شهرخودرو شکست خورد. این نتایج حتی شایعه برکناری کالدرون را هم بر سر زبان‌ها انداخت اما پرسپولیس با وجود این باخت‌ها و یک شکست خانگی دیگر مقابل نفت مسجدسلیمان، در پایان نیم‌فصل قهرمان شد!

شاگردان کالدرون هفت بازی آخر خود در نیم‌فصل را با پیروزی پشت سر گذاشتند و قهرمان شدند. در نیم‌فصل دوم اما نتایج پرسپولیس در بازی‌های رودررو کاملا عوض شد. آنها تراکتور را در تهران با دو گل شکست دادند، با حکم کمیته انضباطی، ۳ امتیاز بازی با سپاهان در اصفهان را گرفتند و پنجشنبه در تهران از شهرخودرو هم انتقام گرفتند و این تیم را مغلوب کردند. در واقع آنها نسبت به نیم‌فصل اول تا همین مقطع هفت امتیاز بیشتر گرفته‌اند! حالا شما بگویید، تیمی که در نیم‌فصل اول با آن باخت‌ها قهرمان شد، آیا در نیم‌فصل دوم با برد همان رقیبان نمی‌تواند قهرمان شود؟

*** ۹ بازی باقی‌مانده آسان
اختلاف امتیاز پرسپولیس با سایر مدعیان فقط همین عددی که در جدول مشاهده می‌کنید نیست و نگاهی به بازی‌های باقی‌مانده این تیم تا پایان فصل نشان می‌دهد که این اختلاف به راحتی قابل افزایش است. بازی‌های سخت تیم یحیی تمام شده است، آنها تراکتور، سپاهان، شهرخودرو و صنعت‌نفت آبادان را شکست داده‌اند و با استقلال مساوی کرده‌اند. پرسپولیس با هر چهار تیم دوم تا پنجم بازی کرده ‌ و بازی‌های بعدی این تیم با تیم‌های رده پایین‌تر جدول است.

در واقع مرور بازی‌های باقی‌مانده پرسپولیس نشان می‌دهد ‌ سخت‌ترین بازی این تیم احتمالا بازی با فولاد خوزستان در تهران و بازی با نفت در مسجدسلیمان است! سایر حریفان پرسپولیس تا پایان فصل، سایپا، پیکان، پارس‌جنوبی‌ جم، گل‌گهر سیرجان، شاهین بوشهر، نساجی مازندران و ذوب‌آهن اصفهان هستند که همگی در نیمه پایین جدول قرار دارند. نیمی از این بازی‌ها هم بازی خانگی است که کار شاگردان یحیی را آسان‌تر خواهد کرد. پرسپولیس در دور رفت این هفت تیم را شکست داده بود و اگر بتواند این نتایج را در دور برگشت هم تکرار کند و ۲۱ امتیاز از این تیم‌ها بگیرد، قطعا و بدون هیچ اما و اگری قهرمانی خود در لیگ نوزدهم را جشن خواهد گرفت.

*** بهترین خط دفاع
یکی از عواملی که باعث قهرمانی پرسپولیس در سه فصل گذشته شد، خط دفاع قدرتمند این تیم بود. پرسپولیس در لیگ‌های شانزدهم، هفدهم و هجدهم به ترتیب ۱۴، ۱۵ و ۱۵ گل خورد و بهترین خط دفاعی هر سه فصل را در اختیار داشت. شاگردان برانکو لزوما در این سه فصل خط حمله مرگباری نداشتند و بهترین خط حمله هم متعلق به آنها نبود اما به لطف همان خط دفاع آهنین و مستحکم، در پایان هر سه فصل قهرمان لیگ برتر شدند.

آنها در لیگ پانزدهم بهترین خط حمله را در اختیار داشتند و ۵۰ گل زدند اما به دلیل خط دفاع ضعیفی که ۳۴ گل از حریفان دریافت کردند، رقابت قهرمانی را به استقلال خوزستان واگذار کردند، یعنی همان تیمی که بهترین خط دفاع را در اختیار داشت. پرسپولیس در لیگ نوزدهم هم از لحاظ آماری صاحب قدرتمندترین خط دفاع است. آنها تا پایان هفته بیست و یکم فقط ۱۲ گل خورده‌اند و جدی‌ترین رقیبان‌شان، حداقل ۳ و ۴ گل بیشتر از آنها دریافت کرده‌اند. اگرچه در هفته‌های اخیر تیم یحیی از نظر دفاعی متزلزل نشان داده و گل‌های بیشتری نسبت به نیم‌فصل اول دریافت کرده اما همچنان سخت‌تر از رقیبانش گل می‌خورد و از این نظر شباهت زیادی به پرسپولیسِ قهرمانِ لیگ‌های شانزدهم، هفدهم و هجدهم دارد.

*** بازی‌های سخت دیگر مدعیان
در نهایت یکی دیگر از شواهدی که نشان می‌دهد‌ قهرمانی پرسپولیس در لیگ نوزدهم اجتناب‌ناپذیر است، بازی دشوار سایر مدعیان در هفته‌های پیش رو است. در حالی که پرسپولیس همه بازی‌های سخت خود را پشت سر گذاشته و امتیازات زیادی هم از این بازی‌ها گرفته، سایر مدعیان در هفته‌های آتی باید بازی‌های سختی را پشت سر بگذارند. تراکتور باید با استقلال، سپاهان و شهرخودرو بازی کند، سپاهان باید به مصاف استقلال، تراکتور و شهرخودرو برود، استقلال باید مقابل تراکتور، سپاهان و شهرخودرو قرار بگیرد و شهرخودرو هم باید با استقلال، سپاهان و تراکتور بازی کند! می‌بینید؟

در حالی که پرسپولیس همه بازی‌های سختش را با موفقیت پشت سر گذاشته، سایر مدعیان هنوز هیچ کدام از بازی‌های سخت‌شان را انجام نداده‌اند! در واقع هر کدام از آنها حداقل سه بازی شش‌ امتیازی دارند که به احتمال زیاد این امتیازات بین آنها تقسیم خواهد شد و در صورت مساوی شدن بعضی از بازی‌ها، امتیازاتی هم دود خواهد شد و به هیچ کدام نخواهد رسید! آنها به احتمال زیاد در برابر همدیگر امتیازات زیادی از دست خواهند داد و بعید است یکی از آنها بتواند همه این تقابل‌های شش امتیازی را با موفقیت پشت سر بگذارد و این به معنای بیشتر شدن فاصله آنها با پرسپولیس است.

کدخبر: ۳۱۲۴۷۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر