کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۸۲۱۱۷
تاریخ خبر:

‌گرانقیمت‌های بی‌مصرف!

روزنامه هفت صبح | استقلال، پرسپولیس و تراکتور، روی هم به اندازه پیکان هم گل نزده‌اند. چهار هفته از لیگ برتر نوزدهم سپری شده است. در ۳۲ مسابقه‌ای که در این چهار هفته برگزار شده، ۶۶ گل رد و بدل شده است. به عبارتی میانگین گلزنی در مسابقات این فصل تا این جای کار، کمی بیش از دو گل در هر مسابقه است. قاعدتا باید بیشتر این گل‌ها سهم تیم‌های بالانشین، گرانقیمت و پرمدعای جدول باشد اما مرور بازی‌ها نشان می‌دهد که نه‌تنها اینطور نیست بلکه این تیم‌ها، کمترین نقش را در پرگل و جذاب شدن بازی‌های لیگ نوزدهم داشته‌اند.

*** استقلال: دو گل زده و چهار گل خورده
ابتدا به سراغ مدعیان اصلی و تیم‌های پرهزینه برویم. استقلال تا پایان هفته چهارم، دو گل زده و چهار گل خورده است. پرسپولیس سه گل زده و یک گل دریافت کرده است. تراکتور فقط دو گل زده و هیچ گلی هم نخورده است و سپاهان چهار گل زده و هیچ گلی دریافت نکرده است. در مجموع در بازی‌های این چهار تیم که به نظر می‌رسد گران‌‎ترین و پرهزینه‌ترین تیم‌های لیگ نوزدهم باشند، فقط ۱۶ گل رد و بدل شده است!

این در حالی است که این تیم‌ها بیشترین خرج را برای تقویت خود در فصل نقل و انتقالات انجام داده‌اند. استقلال علاوه بر یک مربی گرانقیمت ایتالیایی، شیخ دیاباته را با قراردادی بیش از ۵۰۰ هزار دلار جذب کرد. این تیم مرتضی تبریزی را هم دارد که فصل گذشته نزدیک به چهار میلیارد برای جذبش هزینه کرد.

چند بازیکن این تیم مثل سیدحسین حسینی، وریا غفوری، علی کریمی و … قراردادهای‌شان را با مبالغی میلیاردی و نجومی تمدید کردند. خریدهای این تیم مثل ریگی، دشتی، رضاوند، یزدانی، بلبلی و … را هم فراموش نکنید. با این همه جابه‌جایی بازیکن و یک کادر فنی گرانقیمت خارجی، استقلال فعلا فقط دو گل زده و البته چهار گل هم دریافت کرده است.

*** پرسپولیس: سه گل زده و یک گل خورده
به سراغ پرسپولیس برویم. تیمی که برای تمدید قرارداد با علیرضا بیراوند، زیر بار مبلغی نزدیک به هشت میلیارد تومان رفت. گفته می‌شود یکی، دو بازیکن دیگر پرسپولیس هم قراردادهایی مشابه بیرانوند دارند و این چیزی است که خود او به آن اعتراف کرده است. به خدمت گرفتن گابریل کالدرون هم بیش ار ۶۰۰ هزار دلار برای پرسپولیس هزینه در بر داشت.

جونیور براندائو مهاجم برزیلی پرسپولیس هم با قراردادی در همین حدود به این تیم پیوست. بازگشت وحید امیری و فرشاد احمدزاده و البته جذب کنعانی‌زادگان و تمدید با چند بازیکن دیگر را هم اگر در نظر بگیرید می‌بینید که پرسپولیس شاید بیشتر از استقلال هزینه کرده ‌ اما نتیجه این همه بریز و بپاش، فقط سه گل زده و یک گل خورده در چهار بازی است.

*** تراکتور: دو گل زده و بدون گل خورده!
تراکتور هم کمتر از استقلال و پرسپولیس هزینه نکرده است. این تیم سه کاپیتان باارزش تیم ملی را در اختیار دارد. رضا اسدی و رضا شکاری را از چنگ استقلال و پرسپولیس درآورده است. رشید مظاهری را با مبلغی که گفته می‌شود چیزی در حدود ۲۰ میلیارد تومان است جذب کرده است.

سه بازیکن با رزومه خارجیِ خوب هم به این تیم پیوسته‌اند و البته مصطفی دنیزلی هم روی نیمکت این تیم نشسته است. جذب چند بازیکن خوب ایرانی دیگر را هم نباید فراموش کنیم. با این هزینه‌های عجیب و غریب، تراکتور در چهار هفته اول لیگ نوزدهم فقط دو گل زده که یکی از آنها یک گل به خودی عجیب و باورنکردنی بود. تراکتور البته هیچ گلی هم دریافت نکرده است.

*** سپاهان: چهار گل زده و بدون گل خورده
در نهایت به سپاهان می‌رسیم. تیمی که اگرچه سرمربی‌اش مدعی است ‌ کمتر از همه مدعیان هزینه می‌کند اما باور کردن این ادعاها نیاز به مقدار زیادی خو‌ش‌باوری و ساده‌لوحی دارد؛ آن هم از سوی کسی که گفته می‌شود قرارداد خودش با سپاهان، حول و حوش چهار میلیارد تومان است!

جدا از قلعه‌نویی، سپاهان امسال ستاره لیگ برتر یعنی محمدرضا حسینی از ذوب‌آهن را با مبلغی تقریبا برابر با خود قلعه‌نویی جذب کرد. قرارداد استنلی کی‌روش را که خود سپاهانی‌ها مدعی بودند پیشنهاد ۹۰۰ هزار دلاری دارد تمدید کردند و قرارداد کومان هم تمدید شد. گولسیانی و نورافکن هم با قراردادهایی میلیاردی به این تیم پیوستند. با چنین هزینه‌هایی، سپاهان فقط چهار گل در دو هفته ابتدایی زد و در دو هفته اخیر حتی یک گل هم نزده است. شاگردان قلعه‌نویی گلی هم دریافت نکرده‌اند.

*** روی هم اندازه پیکان هم نیستید؟
همان‌طور که در ابتدای مطلب اشاره شد، مجموع گل‌های رد و بدل شده در بازی‌‌های این چهار تیم، ۱۶ گل است. اما تیمی مثل پیکان که معدود ستاره‌های فصل قبلش را هم از دست داده و ترکیبی تقریبا ناشناخته و جوان دارد، در چهار هفته اول ۱۰ گل زده و ۹ گل دریافت کرده است! یعنی مجموع گل‌های رد و بدل شده در بازی‌های این تیم ۱۹ گل است! سه گل بیشتر از گل‌هایی که در بازی‌های چهار تیم گران و مدعی لیگ برتر رد و بدل شده است.

جالب اینکه نساجی مازندران هم که در فصل نقل و انتقالات غارت شد، در چهار هفته اول ۱۰ گل زده و هشت گل دریافت کرده است. سایپا هم با تیم جوان و ناشناخته و مربی کم‌ادعایش ۹ گل زده و هشت گل دریافت کرده است. البته که گل خوردن به این تعداد نشانه ضعف در دفاع است اما باید پذیرفت که گل‌های زیاد یکی از عوامل اصلی جذاب شدن بازی‌هاست و این اتفاقی است که در بازی‌های تیم‌های پرمدعا و پرهزینه لیگ نوزدهم دیده نمی‌شود‌ اما سوال این است که مشکل اصلی کجاست؟

*** ترس از باخت و اخراج؟
واقعیت این است که در تیم‌های گرانقیمت و البته پرهوادار، کار مربی‌ها آسان نیست. آنها نمی‌توانند ریسک کنند و بازی زیبا و پرگل را به نتیجه گرفتن ترجیح بدهند. یک مساوی مقابل یک تیم معمولی یا یک باخت غافلگیرکننده، آنها را در معرض اخراج قرار می‌دهد و به همین دلیل مربیان این تیم‌ها مجبور هستند بیشتر به نتیجه گرفتن فکر کنند تا ارائه بازی‌های تماشاگرپسند و زیبا! این اتفاق را در تیم‎های استقلال، پرسپولیس و تراکتور به وضوح می‌بینیم.

کدخبر: ۲۸۲۱۱۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • safa345

    اگه باشگاه موقع قرارداد بازیکن شرط وشرو ط راجب انظباط نحوه برخورد با داور پرخا شگری بگذاره و قید کنه در صورت مشاهده از قرارداد کم میشه بازیکن جفتک نمیندازه