کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۶۲۶۱۲
تاریخ خبر:

آنالیز| ‌جاودانگی صدای سرور پاکنشان

روزنامه هفت صبح | روز پنجشنبه خبر درگذشت سرور پاکنشان از گویندگان پیشکسوت رادیو رسانه‌ای شد. هنرمندی که بدون هیاهو زیست و هیچ وقت دست از علاقه‌مندی خود برنداشت. روحش شاد.
منظر اول| فعالیت هنری: سرور پاکنشان متولد ۱۳۲۲ در شاهرود بود که از سال ۱۳۴۲ در رادیو گرگان به عنوان گوینده مشغول به کار شد. پنج سال بعد از شروع فعالیت، به تهران آمد و در آزمون گویندگی شرکت کرد و از بین ۱۰۰ نفر، توانست وارد رادیو شود. معروف‌ترین برنامه زنده‌یاد پاکنشان «گل‌ها» است؛ همان برنامه‌ای که با موضوع شعر و موسیقی طرفداران زیادی پیدا کرده بود.

محبوبیت برنامه باعث شهرت گویندگان آن از جمله خود پاکنشان‌، فخری نیکزاد‌، آذر پژوهش، فیروزه امیرمعز، روشنک و … شد. صدای رسا و دلنشین خانم پاکنشان و تسلط بر اشعار مهم‌ترین ویژگی‌های او بود. آیینه جادو»، «تعاون توسعه»، «سرود روشنی»، «فرهنگ و مردم»، «خانواده»، «علم و زندگی» و … دیگر برنامه‌هایی است که پاکنشان در آنها حضور داشت. او هیچگاه رادیو را ترک نکرد و به پیشنهادهای اجرا در تلویزیون جواب منفی داد.

‌منظر دوم| روایت‌ها: از زنده‌یاد پاکنشان گفت‌و‌گوی مفصلی دیده نمی‌شود. خبرگزاری ایسنا تک جمله‌هایی از این هنرمند منتشر کرده که نشان از نگاه بلند او به حرفه خود است:«اگر تک‌تک ما که در این رسانه (رادیو) کاری را به عهده داریم بدانیم، رادیو برای بیشتر مردم یک الگو و مرجع حساب می‌شود، بیشتر در کارمان دقت می‌کنیم.» همسرش (نصرت‌الله علیمی ) هم درباره او می‌گوید:

«او با حضور همزمان در رادیو و تلویزیون موافق نبود. سرور پاکنشان معتقد بود یک گوینده باید راهش را انتخاب کند و ببیند در تلویزیون یا رادیو موفق‌تر است و در حوزه‌ای که به نظرش موفق‌تر است کار کند.» این شاعر و پژوهشگر علم و ادبیات در توضیح بیشتر گفته:«مرحوم پاکنشان می‌گفت تصویر می‌تواند عامل حواس‌پرتی باشد و ذهن مخاطبان را به جای جذب پیام به مسائل حاشیه‌ای معطوف کند. استتار گویندگان رادیو مسئله جالب توجهی است.»

کدخبر: ۴۶۲۶۱۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر