کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۵۹۵۳۵
تاریخ خبر:

۷۳۰۰ دقیقه سریال تکراری در شبکه یک و دو

روزنامه هفت صبح، گروه تلویزیون | این هفته سریال «نون خ ۳ » تمام می‌شود و از ۱۶ خرداد شبکه یک سریال جدید «مستوران» را در کنداکتور قرار خواهد داد. سریالی که تازه‌ترین محصول سازمان اوج است و فضایی تاریخی دارد. شبکه یک و دو در سال‌های اخیر بارها مجبور به پخش سریال تکراری شده‌اند. با این حال به‌نظر نمی‌رسید که در آغازین روزهای سال، اوضاع وخیم شبکه یک خیلی زود به چشم بیاید و سراغ یک اثر تکراری برود.

حتما یکی از دغدغه‌های اصلی مدیریت جدید تلویزیون، سامان دادن به کیفیت و کمیت سریال‌هاست چرا‌که سریال خوب امتیاز اصلی تلویزیون برای جذب مخاطب محسوب می‌شود. در گزارش امروز به بهانه اتمام «نون خ» محاسبه کرده‌ایم ببینیم چند دقیقه سریال تکراری در یک سال اخیر روی آنتن شبکه یک و دو رفته است. میانگین هر سریال ۵۰ دقیقه در نظر گرفته شده.

شبکه یک: بیش از ۴۱۰۰ دقیقه
علاوه بر «نون خ» که این شب‌ها روی آنتن شبکه یک می‌رود، سریال‌های تکراری «شب عید»، «دیگری»‌، «نامه آخر»‌، «چادر گل‌دار»‌، فصل اول و دوم «زیرخاکی» ‌ و «محکومین» در یک سال اخیر از آنتن شبکه یک پخش شدند. اگر میانگین هر قسمت از سریال‌ها را ۵۰ دقیقه در نظر بگیریم، «شب عید»‌، «دیگری» و «نامه آخر»‌، «چادر گل‌دار» و «محکومین» هر کدام ۳۰۰ دقیقه هستند. دقایق «زیرخاکی ۱» نزدیک به هزار و فصل دوم این سریال ۸۰۰ دقیقه است. زمان کلی «نون خ ۳» نیز حدود ۸۰۰ دقیقه است. این شبکه تابستان سال پیش تصمیم داشت سریال «۸۷ متر» کیانوش عیاری را روانه آنتن کند اما سریال آماده نشد و همچنان خبری از آن نیست.

شبکه دو: بیش از ۳۲۰۰ دقیقه
در شبکه دو سریال «یک لحظه دیرتر» دارای ۴۵۰ دقیقه است. میزان تقریبی دقایق «فرات» ۵۰۰‌، «زعفرانی» ۷۰۰ و «‌گاهی به پشت سر نگاه کن» ۱۶۰۰ دقیقه می‌شود. سال پیش در این شبکه سریال خارجی «امداد کوهستان» هم روی آنتن رفت. این شبکه در نوروز سریال «خداداد» را در کنداکتور قرار داد و از رمضان «از سرنوشت ۴» پخش می‌شود. شبکه دو امسال هنوز سراغ تکراری نرفته اما دو سریال جدید آن هم با اقبال مواجه نشده‌اند.

۱۲ تکراری،۱۵ جدید
در مجموع شبکه یک طی یک سال اخیر ۹ سریال جدید پخش کرده:« نون خ ۳ ، احضار‌، زیرخاکی ۲، دودکش، افرا، خط مقدم، بعد از آزادی، خودخواسته و زیر خاکی ۳». هشت سریال این شبکه هم تکراری بوده است. شبکه دو علاوه بر چهار سریال تکراری، ۶ سریال جدید روانه آنتن کرده :«همبازی‌، بچه مهندس ۳ ، صبح آخرین روز، زندگی زیباست، خداداد و از سرنوشت ۴». یعنی این دو شبکه مجموعا دارای ۱۵ سریال جدید و ۱۲ سریال تکراری بوده‌اند.

همین قیاس برای پی بردن به وضعیت نامناسب باکس سریالی شبکه یک و دو کفایت می‌کند. چه بسا اگر دست این شبکه‌ها پر بود، همچنان «بعد از آزادی» و «زندگی زیباست» در توقیف به‌سر می‌بردند. این دو سریال به شکل ناگهانی روی آنتن رفتند که هر دو ممیزی‌های فراوان به خود دیدند. شبکه‌های آی‌فیلم و تماشا تاسیس شده‌اند تا سریال‌های تکراری را پخش کنند. با این حال شرایط به گونه‌ای است که شبکه‌های سراسری یک و دو نیز به ناچار چنین کرده‌اند. نمی‌دانیم چرا این دو شبکه سراغ سریال خوب روز دنیا نمی‌روند.

وضع خوب شبکه سه
فارغ از کیفیت، وضع شبکه سه از نظر پخش سریال جدید خوب است. این شبکه سراغ بازپخش سریال‌ها نرفته و طی یک سال اخیر ۱۱ سریال جدید روانه آنتن کرده است:«گاندو ۲ ، حورا، یاور، بوتیمار، کلبه‌ای در مه، هم‌سایه‌، سرجوخه‌، موج اول، برف بی‌صدا می‌بارد، نجلا ۲ و حکم رشد.» شبکه سه نوروز سال گذشته ۱۳ قسمت از فصل دوم گاندو را پخش کرد و مدتی بعد که سریال به طور کامل آماده شده بود، سریال را از ‌ قسمت یک تا ۳۷ روانه آنتن کرد.

این شبکه در باکس غیراصلی سریال‌های «وضعیت زرد» و «پلاک ۱۳» را هم پخش کرد. در این میان «برف بی‌صدا می‌بارد» به دلیل طولانی بودن عصای دست شبکه سه شد. ضمن آنکه پخش زنده مسابقات فوتبال باعث می‌شود شبکه سه برخی شب‌ها قید سریال‌ها را بزند و به اصطلاح وقت بخرد. نکته بارز درباره شبکه سه اینکه سریال‌های متاخر آن، (به جز برف بی‌صدا می‌بارد)در نظرسنجی‌ها رتبه اول را به‌دست نیاورده‌اند و همین گویای کیفیت آنهاست.

کدخبر: ۴۵۹۵۳۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر