کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۲۲۳۰۷
تاریخ خبر:

پیشنهاد ویژه هفته| تماشای فیلم تلماسه از ‌فیلیمو و نماوا

روزنامه هفت صبح | فیلم علمی تخیلی حماسی «تلماسه» براساس رمانی به همین نام اثر فرانک هربرت ساخته شده. این رمان یکبار هم سال ۱۹۸۴ توسط دیوید لینچ اقتباس شده بود. داستان فیلم در آینده‌ای دور و در سیاره‌ای به نام آراکیس رخ می‌دهد که به خاطر طبیعت بیابانی خود به تلماسه مشهور شده‌است. پیش تولید فیلم از سال ۲۰۱۶ شروع شد.

ویلنوو از این پروژه به عنوان چالش‌برانگیزترین اثر کارنامه‌ خودش یاد کرد. «تلماسه» هفته پیش اکران شده و با شروع اکران آن در آمریکا و چین، فروش جهانی آن از مرز ۲۰۰ میلیون دلار عبور کرده و همچنین توانست یک رکورد در سال ۲۰۲۱ را به نام خود بزند. این فیلم در سه روز اول پخش داخل سینماهای آمریکا توانست به ۴۰.۱ میلیون دلار فروش برسد؛ تا رکورد بزرگ‌ترین افتتاحیه‌‌ داخلی فیلم‌های برادران وارنر در سال ۲۰۲۱ را بشکند.

درباره داستان: سال ۱۰۱۹۱ پس از میلاد، سیاره آراکیس که به خاطر طبیعت بیابانی خود به «تلماسه» مشهور شده به علت داشتن ماده‌ای ارزشمند به نام «اسپایس» در خاک خود که تنها به وسیله آن سفر ستاره‌ای ممکن است برای سال‌های طولانی مورد حمله و تجاوز خاندان «هارکنون» قرار گرفته‌است. اما ناگهان فرمانده آن‌ها به علت نامعلومی به افراد خود دستور عقب‌نشینی می‌دهد.

امپراتور به دوکل لتو، رئیس خاندان آتریدیس مأموریت می‌دهد تا از سرزمین بارانی و اقیانوسی خود به آراکیس بروند و صلح را در آن‌جا برقرار کنند. هم‌زمان، تنها پسر خانواده آتریدیس به نام پاول مدتی است که رویاهای عجیبی از تلماسه و یک دختر غریبه می‌بیند. به زودی مشخص می‌شود که پاول می‌تواند همان فردی باشد که از دیدگاه افراد محلی آراکیس به فردی موعود مشهور است که روزی می‌آید تا امنیت و آزادی را به آراکیس و جهان باز گرداند و …

درباره نقدها: این فیلم در سه بخش منتشر شده و به همین دلیل هم عده‌ای از هواداران رمان معتقد بودند که یک سه‌گانه سینمایی برای این رمان عظیم کافی نیست و ویلنوو باید برای این اقتباس سراغ ساخت سریال می‌رفت اما با این حال اکثر آنها به این مسئله اشاره کرده‌اند که اقتباس به نسبت درستی صورت گرفته و ویلنوو تلاش زیادی کرده تا بخش زیادی از عظمت این داستان را از طریق تصویر پیش ببرد.

«تلماسه» بخش زیادی از موفقیت خود را مدیون فضاسازی و خلق یک فضای آخر‌الزمانی ترسناک است و در عین حال مدیون موسیقی زیبای هانس زیمر. برخی نوشته‌اند که قسمت اول این سه گانه بیشتر به یک جور مقدمه شباهت دارد و انگار فقط قصد داشته یک معرفی کلی روی ماجراها داشته باشد بنابراین نمی‌شود روی این یک قسمت درباره کل کار اظهارنظر کرد.

تلماسه/ ‌Dune
کارگردان: دنی ویلنوو
فیلمنامه‌: جان اسپیتز، دنی ویلنوو، اریک راث
بازیگران‌: تیموتی شالامی، ربکا فرگوسن، اسکار آیزاک، جاش برولین، استلان اسکاشگورد، دیو باتیستا و …
محصول: آمریکا/ ۲۰۲۱
رتبه در سایت imdb: 8.3 از ۱۰
زمان: ۲ ساعت و ۳۵دقیقه
زبان: اصلی با زیرنویس فارسی

کدخبر: ۴۲۲۳۰۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر