کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۰۸۵۵۲
تاریخ خبر:

آنالیز| ساترا منتظر وزیر جدید ارشاد

روزنامه هفت صبح | به‌تازگی محمدمهدی اسماعیلی به عنوان گزینه تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سید‌ابراهیم رئیسی معرفی شده. از آن سو خبرهایی به گوش می‌رسد که ساترا منتظر مشخص شدن وزیر و معاونان اوست و به همین خاطر، مجوز سریال‌های خانگی را بعد از تعیین وضعیت صادر خواهد کرد. معنای این اتفاق چیست؟

منظر اول| دوئل با ارشاد: سال پیش در چنین روزهایی بود که اختلاف وزارت ارشاد و ساترا برای مدیریت وی او دی‌ها بالا گرفت. جدال ادامه داشت تا این که ساترا رسما متولی کار شد و حالا مجوز اعطای پروانه ساخت و نمایش سریال‌های خانگی به عهده این سازمان است. چندی پیش نامه عجیبی از طرف سازمان سینمایی به عنوان توضیح درباره شکایت از ساترا به دلیل محتوای یکی از سریال‌های شبکه خانگی منتشر شد.

نامه‌ای که با یک اطلاعیه رسمی بر آن صحه گذاشته شد و به‌صورت ضمنی در آن «مجوز» های صادر شده از طرف ساترا خارج از چارچوب قانون توصیف شده بود. قائم مقام ساترا با خبرگزاری مهر مصاحبه‌ای انجام داد و ضمن توضیح درباره موارد مبهم، رسما اعلام کرد: «مجوزهای ارشاد برای وی‌اودی‌ها دیگر رسمیت ندارد.» وحید فرهمند برای این که نشان دهد حوزه اختیار ساترا ، منطقی و قانونی است گفته بود: « اصولاً تصور تنظیم‌گری رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر بدون ورود به حوزه‌های محتوایی، اگر محال نباشد، سخت و فاقد سابقه جهانی است.»

منظر دوم| تعامل با ارشاد: حالا خبرهایی به گوش می‌رسد که ساترا قصد تعامل بیشتر با وزارت ارشاد دارد. از همین رو اندکی دست نگه داشته تا تکلیف وزیر جدید و معاونان او مشخص شود و به همین خاطر است که هنوز مجوز سریال کارگردانی‌هایی چون امیر حسین ترابی، بهرام توکلی، سعید نعمت‌الله، ابراهیم ایرج زاد‌، محسن امیریوسفی و … را صادر نکرده. این که دلیل دیگری پشت این ماجرا است و آیا اصلا تعامل ساترا و ارشاد به چه نحو خواهد بود‌، رسانه‌ای نشده.

اما طبیعی است که تعامل، می‌تواند منجر به اتفاق‌های بهتری برای سریال‌های خانگی شود. از وقتی ساترا به طور رسمی متولی سریال‌ها شد، این نگرانی وجود دارد که نکند محصولات خانگی رنگ و بوی تولیدات تلویزیونی بگیرند. خبرهایی که درباره تعامل به گوش می‌رسد‌، نشانه‌ای مثبت برای آینده سریال‌های خانگی است. ساترا با دادن پروانه ساخت به سریالی چون ایران ۱۵۰۰ در مظان قرار گرفت و نگرانی‌ها بعد از ممیزی‌های زخم کاری به اوج رسید.

کدخبر: ۴۰۸۵۵۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر