کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۶۱۹۸
تاریخ خبر:

تابستان خوش طولانی‌ شبکه‌ نتفلیکس

روزنامه هفت صبح، صوفیا نصرالهی | ‌کرونا برای هر کسب و کاری که بد بود برای شبکه‌‌ نتفلیکس شبیه یک موهبت بزرگ عمل کرد. کووید ۱۹ سینماهای جهان را بست و حتی بعد از بازگشایی سینماها هم تعداد کسانی که جرات می‌کنند در سالن‌های سینما به تماشای فیلم‌ها بنشینند زیاد نیست. به جایش در این دوران قرنطینه‌‌ اجباری، مردم به شبکه‌های آنلاین بیشتر رو آوردند و نتفلیکس یکی از موفق‌ترین این شبکه‌ها بود.

شبکه‌ای که هم تعداد محصولاتی که از آن پخش می‌شد افزایش پیدا کرد و هم تولیدات خودش را به نمایش گذاشت. مدیران نتفلیکس تاکید کردند که تیم تولید شبکه دوباره سر کارشان برگشته‌اند و مشغول تولید سریال‌ها و فیلم‌های نتفلیکس هستند. ماه مارس بود که با شیوع کووید ۱۹ همه‌‌ پروژه‌های در حال تولید نتفلیکس به حالت تعلیق درآمد. نتفلیکس ابراز امیدواری کرده که تا قبل از به پایان رسیدن سال ۲۰۲۰ بیشتر از ۱۵۰ محصول جدید تولید می‌کند.

آن‌ها فهرست محبوب‌ترین فیلم‌ها و سریال‌های جدید این شبکه را که تابستان ۲۰۲۰ از طریق نتفلیکس به نمایش درآمده منتشر کرده‌اند. با توجه به میزان استقبال مردم از نتفلیکس به نظر می‌رسد که در حال حاضر بخش اعظم بار مالی صنعت سرگرمی روی دوش این شبکه‌ها و به خصوص نتفلیکس باشد که بین شبکه‌های مختلف محصولات بیشتر و متنوع‌تری دارد.

البته که اعدادی که نتفلیکس منتشر می‌کند کاملا هم دقیق نیستند و همیشه درصد خطایی برایشان باید درنظر گرفت. تا پیش از شیوع کرونا نتفلیکس آمار درستی از بیننده‌هایش نمی‌داد اما بعد از کرونا شروع کرد به انتشار آمار و ارقامی که می‌تواند به تحلیل‌ها در استقبال از شبکه‌های استریمی کمک کند. به علاوه این فیلم‌ها و سریال‌ها چون روی نتفلیکس به نمایش درمی‌آیند خیلی زود نسخه‌‌ قاچاقشان هم به بازار می‌آید.

مثلا در سایت‌های دانلود دو سه روز بعد از نمایش فیلم «انولا هولمز» نسخه‌‌ زیرنویس آن هم آمده بود و حتی سایت‌های پخش آنلاین مجوزدار ایرانی هم می‌توانند خیلی سریع نسخه‌های این فیلم‌ها و سریال‌ها را به صورت دوبله یا با زیرنویس برای تماشاگر ایرانی قرار دهند. خلاصه کرونا کمک کرده جهان کوچکتر از قبل هم بشود. در نظر داشته باشید این‌ها پربیننده‌ترین آثار در سه ماه تابستان در نتفلیکس هستند و نه بهترین‌هایشان. سه ماه تابستانی که سال‌های گذشته سینماها با نمایش بلاک‌باسترها و انیمیشن‌ها جان می‌گرفتند و امسال با بینندگانی که پای نتفلیکس نشسته‌اند.

*** نگهبانانی از دیرباز / The Old Guard / کارگردان: جینا پرینس بایدوود / بازیگران: ‌چارلیز ترون، ماتیاس اسکون‌آرتس / تعداد تماشاگر: ۷۸ میلیون نفر
فیلم ابرقهرمانی که از روی کتاب کمیک گرگ روکا اقتباس شده است. داستان چهار جنگجوی نامیرا به نام‌های اندی، بوکر، جو و نیکی که قرن‌هاست به جنگاوری مشغولند چون قابلیت ابرقهرمانی‌شان ترمیم زخم‌ها و شفای خودشان است و در طول این سال‌ها به مردم کمک کرده‌اند. آن‌ها قانونی دارند که نباید برای یک نفر دو بار کار کنند اما کوپلی که مامور عملیاتی سازمان سیا است باعث می‌شود این قانون را بشکنند و به کمک کودکانی بروند که ربوده شده‌اند.

همزمان در افغانستان نیل که گلویش بریده شده زخمش ترمیم می‌شود و معلوم می‌شود که او هم یک ابرقهرمان است که باید به گروه بپیوندد. منتقدان می‌گویند که گاهی اوقات فیلم با چارچوب‌های ژانر محدود می‌شود اما کارگردان فیلم بینش پیچیده‌ای به آن اضافه کرده است که ژانر ابرقهرمانی را یک پله ارتقا می‌دهد. سکانس‌های اکشن به سرکردگی چارلیز ترون خیلی خوب از کار درآمده‌اند و در کنار «واندروومن» فیلم جینا پرینس بایدوود یکی از فیلم‌های ابرقهرمانی خوب زنانه از کار درآمده است. منتقدان معتقدند که دنباله‌هایی بر فیلم ساخته خواهد شد و فیلم «نگهبانانی از دیرباز» این قابلیت را دارد.

*** انولا هولمز/ Enola Holmes / کارگردان: هری بردبیر / بازیگران: میلی بابی براون، هنری کاویل، سم کلافین / تعداد تماشاگر: ۷۶ میلیون نفر
اگر طرفدار کتاب‌های آرتور کانن دویل و کارآگاه مشهورش شرلوک هولمز هستید نمی‌شود گفت که به طور قطع از فیلم «انولا هولمز» لذت می‌برید اما به عنوان یک فیلم مستقل و داستانی جداگانه خوب عمل می‌کند. از آن فیلم‌های کارآگاهی سرگرم‌کننده که تحت‌تاثیر جنبش‌های اخیر کارآگاهش یک زن است. انولا هولمز خواهر شرلوک هولمز معروف و مایکرافت است. دو برادری که یکی شهرتش برای کارهای پلیسی و دیگری در ثروت و سیاست است.

اما مادر آن‌ها که با انولا زندگی می‌کند یک زن مستقل است که با پسرهایش خیلی فرق دارد و دخترش را هم متفاوت تربیت کرده است. او طرفدار حقوق زنان است و یک روز از خانه ناپدید می‌شود. انولا دنبال برادرانش می‌فرستد اما هیچ همدلی بین آن‌ها و البته بیشتر بین انولا و مایکرافت وجود ندارد. در نتیجه انولا تصمیم می‌گیرد از خانه و سلطه‌‌ مایکرافت فرار کند و خودش به دنبال مادرش برود.

این فیلم اقتباسی از یک سری کتاب به نام «ماجراهای اسرارآمیز انولا هولمز» است که نانسی اسپرینگر نویسنده‌اش است و به همین دلیل احتمال می‌رود که شاهد قسمت‌های بعدی آن هم باشیم.
یکی از پربازدیدترین فیلم‌های نتفلیکس که به خصوص برای بازیگر نقش اولش میلی براون فضای مناسبی فراهم کرده تا خودش را نشان بدهد. منتقدان می‌گویند سبک بازی او در این فیلم یادآور کاری است که کایرا نایتلی در فیلم «غرور و تعصب» با کاراکتر کلاسیک الیزابت کرده بود. شکستن دیوار چهارم و صحبت با مخاطب هم در فیلم ایده‌‌ هوشمندانه‌ و جالبی بوده است.

*** پروژه‌‌ قدرت / Project Power / کارگردان: هری جوست، آریل شولمن / بازیگران: جیمی فاکس، جوزف گوردون لویت / تعداد تماشاگر: ۷۵ میلیون نفر
باز هم یک فیلم ابرقهرمانی دیگر که به جای اکران تابستانی در سینماها وارد شبکه‌‌ نتفلیکس شد. فیلم سه کاراکتر اصلی دارد. یک دلال مواد مخدر، یک افسر پلیس و یک سرباز سابق. فیلم در آینده‌ای نزدیک در نیواورلئان اتفاق می‌افتد. یک پخش‌کننده‌‌ اسرارآمیز قرصی می‌فروشد که برای پنج دقیقه چندین قدرت ماورایی به گروهی از دلالان مواد مخدر می‌دهد. شش هفته بعد دخترخاله‌‌ نوجوان یکی از این دلالان که خودش هم در کار موادمخدر است توسط مشتریانی به نام پاور (قدرت) ربوده می‌شود. افسر پلیسی به نام فرانک دخترک را نجات می‌دهد و در نهایت افسر پلیس و دلال مواد مخدر و یک سرباز با هم تیمی را تشکیل می‌دهند تا جلوی پخش قرص‌ها و گروه پاور را بگیرند. به نظر می‌رسد گستره‌‌ فیلم‌های ابرقهرمانی خیلی متنوع شده است و دیگر محدود به همان چند ابرقهرمان دی‌سی و مارول نیست. فیلم البته برخی از پتانسیل‌های خط داستانی‌اش را هدر می‌دهد اما درنهایت یک تریلر اکشن سرگرم‌کننده‌‌ بامزه از کار درآمده است.

*** جنایت آمریکایی: خانواده‌ در بغلی / کارگردان: جنی پاپلول / بازیگران: نیکول اتکینسون
جیم بنمن / تعداد تماشاگر: ۴۸ میلیون نفر
این یکی فیلم پرطرفدار نتفلیکس در ژانر مستند است. از آن مستندهایی که جنایت‌های واقعی را به تصویر می‌کشند. مستند به سال ۲۰۱۸ برمی‌گردد و داستان زندگی و جنایت خانواده‌ واتس را روایت می‌کند که در کلورادوی آمریکا رخ داده بود. کریستوفر لی واتس که متولد سال ۱۹۸۵ بود در مصاحبه‌ای با پلیس به کشتن زن حامله‌اش با خفگی اعتراف کرد و مدتی بعد گفت که دو دختر خردسالش را هم به قتل رسانده است. او به قتل درجه‌ اول محکوم شد اما چون در ناحیه‌ مرگ نبود به جای حکم اعدام مجازات حبس ابد بدون امکان عفو برایش قرار دادند. فیلم از تصاویر آرشیوی و حتی ویدئوهای خانوادگی استفاده می‌کند تا اتفاقی را که رخ داده به تصویر بکشد. منتقدان تصویر بی‌پرده‌ فیلم را ازاین جنایت هولناک تکان‌دهنده توصیف کردند.

*** فصل اول سریال راچد / Ratched / کارگردان: ‌‌رایان مورفی، ایوان رومانسکی / بازیگران: ‌سارا پالسون، فین ویتراک / تعداد تماشاگر: ۴۸ میلیون نفر
فیلم «دیوانه از قفس پرید» یا در اصل «پرواز بر فراز آشیانه‌‌ فاخته» ساخته‌‌ درخشان میلوش فورمن با بازی درخشان‌تر جک نیکلسون را به یاد دارید؟ در آن فیلم پرستاره راچد مدیر بیمارستان روانی بود که مک‌مورفی را به آن منتقل کرده بودند. زنی مستبد و ترسناک که بیمارها را تحت‌ سلطه‌‌ خودش داشت. استعاره‌ای از دیکتاتورهای نظام‌های توتالیتر.

حالا سریالی براساس همان شخصیت ساخته شده است. سال ۱۹۴۷ میلدرد راچد کارش را به عنوان پرستار در یک بیمارستان روانی آغاز می‌کند. اما در زیر آن نقاب شیکش تاریکی پنهان شده که روز به روز گسترش پیدا می‌کند. منتقدان سریال را دوست داشتند و از طراحی رنگین آن تا موسیقی‌اش که یادآور کارهای برنارد هرمان بود را ستودند. نوشتند که این ترکیبی از سریال‌های آبکی با گونه‌‌ نوآر است که با خشونت آمیخته شده و تصویری دقیق و صریح از خشونت دهه‌‌ ۴۰ ارائه می‌دهد.

*** فصل دوم سریال آکادمی چتر / The Umbrella Academy / کارگردان: ستیو بلکمن، جرمی اسلیتر
بازیگران: الن پیچ، تام هاپر / تعداد تماشاگر:۴۳ میلیون نفر
سریال کمدی ماجراجویانه‌‌ ابرقهرمانی آکادمی چتر یا همان آکادمی آمبرلا اقتباسی از یک سری کمیک‌بوک به همین نام است. یک خانواده‌‌ مشکل‌دار مرکز این سریال هستند. خانواده‌ای که یک خواهر و برادر ابرقهرمان که به فرزندی قبول شده‌اند می‌خواهند راز مرگ پدرشان را کشف کنند. اتفاقات سریال در جهانی می‌افتد که در آن ۴۳ زن همزمان روز یکم اکتبر ۱۹۸۹ بچه‌هایشان را به دنیا می‌آورند در شرایطی که تا پیش از آن حتی نشانه‌ای از بارداری در آن‌ها نبوده است.

فصل دوم این سریال که اخیرا از نتفلیکس پخش شد حتی بیشتر از فصل اول مورد توجه منتقدان قرار گرفت. فصل دوم شاهدی بر این مدعاست که زمان می‌تواند همه‌‌ زخم‌ها را شفا بدهد. فصل دوم هیجان‌انگیز است و کمی لحنش سبکتر از فصل قبل شده است بدون اینکه هسته‌‌ احساساتی مرکزی‌اش را از دست بدهد. به خواهر و برادر ابرقهرمان فضایی داده شده تا بیشتر خودشان را نشان بدهند و رشد کنند.

*** فصل آخر سریال لوسیفر/ Lucifer / کارگردان: ام کاپینوس / بازیگران: تام الیس، لارن جرمن / تعداد تماشاگر: ۳۸ میلیون نفر پخش سریال «لوسیفر» از سال ۲۰۱۶ آغاز شد. یک سریال فانتزی شهری که برمبنای کاراکترهای کمیک‌های دی‌سی شکل گرفت که نیل گیمن معروف از روی کتاب‌های «سندمن» (مرد شنی) اقتباس‌شان کرده بود. محوریت سریال با لوسیفر مورنینگ‌استار است. فرشته‌ای زیبا و قدرتمند که به خاطر خیانت و سرپیچی از بهشت بیرون رانده شده است.

لوسیفر از شرایطی که دارد خسته و دلزده شده و به لس‌آنجلس می‌رود. آنجا درگیر یک بازپرسی جنایی می‌شود. در طول سریال او به پلیس کمک می‌کند و یاد می‌گیرد نقطه‌‌ مقابل شیطانی باشد که تا آن روز بوده. از آن سریال‌هایی که هر چه جلوتر رفت منتقدان بیشتر دوستش داشتند و پخته‌تر و البته پیچیده‌تر شد. دوازده اپیزود فصل پنجم پخش شده است و چهار اپیزود آن به دلیل کرونا تولیدش معلق ماند که قسمت‌های آخر سریال هستند.

کدخبر: ۳۵۶۱۹۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر