کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۲۷۹۵
تاریخ خبر:

بهترین سریال‌های ایرانی از نظر کاربران imdb

روزنامه هفت صبح، مرجان فاطمی | آخر هفته‌ گذشته کانال سینمادیلی فهرستی از بهترین سریال‌های ایرانی از نظر کاربران imdb منتشر کرد و از ۱۰سریال به عنوان برترین‌های این فهرست نام برد. سینمادیلی در توضیح آورده بود که این رتبه‌بندی درباره سریال‌هایی صورت گرفته که یک مشارکت حداقلی از مخاطبان برای رای دادن به آنها وجود داشته.

در این فهرست «هزاردستان» با امتیاز ۸٫۷ بهترین سریال ایرانی از نظر کاربران imdb شناخته شده و «دایی‌جان ناپلئون»، «کلاه‌قرمزی ۹۰»، «شب‌های برره»، «روزی روزگاری»، «کلاه‌قرمزی ۸۸»، «شهرزاد»، «امام علی (ع)»، «مدار صفر درجه» و «در چشم باد» هم امتیاز‌هایی بین ۸٫۵ تا ۷٫۸ را به خود اختصاص داده‌اند.

*** پیشتازی تاریخی‌ها
در این فهرست، از۱۰ سریالی که نام آنها به میان آمده شش سریال تاریخی هستند. «هزاردستان» به کارگردانی علی‌حاتمی که با امتیاز ۸٫۷ در ابتدای فهرست بهترین سریال‌های ایرانی قرار گرفته، اثری است که داستان آن متعلق به دوره‌ قاجار و پهلوی است. «روزی روزگاری» به کارگردانی امرالله احمدجو که امتیاز ۸٫۳ را به دست آورده، سریالی تاریخی درباره‌ دوره قاجار است.

«شهرزاد» به عنوان تنها سریال شبکه نمایش خانگی که با امتیاز ۸٫۱ در این فهرست حضور دارد، اثری است که داستان آن در دهه‌ ۳۰ می‌گذرد. سریال «امام علی(ع)»، به کارگردانی داود میرباقری، با امتیاز ۷٫۹، اثری تاریخی-مذهبی به حساب می‌آید. «مدار صفر درجه» به کارگردانی حسن فتحی در این فهرست با امتیاز ۷٫۹ قرار دارد و داستان آن در جنگ جهانی دوم اتفاق می‌افتد. «در چشم باد» به کارگردانی مسعود جعفری جوزانی هم که با امتیازهای ۷٫۸ در انتهای این فهرست حضور دارد به اتفاق‌های دهه‌ ۲۰ و ۳۰ و ۶۰ پرداخته است و آن هم اثری تاریخی است. این فهرست نشان از استقبال فراوان مخاطبان از سریال‌های تاریخی دارد.

*** مورد عجیب شب‌های برره
از میان اسامی آشنایی که در این فهرست وجود دارند، دو سریال کمدی «دایی‌جان ناپلئون» و «شب‌های برره» هم به چشم می‌خورند. درباره‌ اینکه «دایی‌جان ناپلئون» به کارگردانی ناصر تقوایی جزو سریال‌های پرمخاطب ایرانی است شکی نداشتیم اما راستش حضور «شب‌های برره»‌ی مهران مدیری در این فهرست یک مقدار عجیب بود.

البته خوب می‌دانیم که «شب‌های برره»، یکی از آثار موفق مدیری است که براساس فیلمنامه‌ پیمان قاسم‌خانی ساخته شده و حتی جزو سریال‌های کمدی موفق تلویزیون هم به حساب می‌آید اما دیدن نامش در فهرست ۱۰سریال برتر، یک مقدار متعجبمان کرد. این سریال بعد از پخش اولیه، هیچ‌وقت به طور کامل از تلویزیون بازپخش نشد و هنوز هم شبکه‌های مختلف صرفا به پخش گلچینی از آن اکتفا می‌کنند.

*** پرچم کلاه‌قرمزی بالاست
«کلاه قرمزی» یکی از محبوب‌ترین آثار تلویزیونی است و استقبال فراوانی از آن وجود دارد. هنوز هم پخش تکراری آن از شبکه دو یا آی‌فیلم، مخاطبان زیادی را با خودش همراه می‌کند. حالا دو مجموعه‌ کلاه‌قرمزی در فهرست ۱۰ سریال برتر imdb هم حضور دارند. نکته‌ قابل توجه اینجاست که هردو مجموعه، امتیازی بالای ۸ دارند.

«کلاه‌قرمزی ۹۰»، با امتیاز ۸٫۴ در جایگاه سوم قرار گرفته و فاصله‌ چندانی با دو اثر برجسته‌ «هزاردستان» و «دایی‌جان ناپلئون» ندارد. «کلاه‌قرمزی ۸۸» هم با امتیاز ۸٫۲ در جایگاه پنجم قرار دارد. با وجود محبوبیت فراوان این سریال، چند وقتی است تولید آن به مشکل برخورده است و این احتمال وجود دارد که به دلیل عدم توافق با مدیران تلویزیون دیگر هیچ‌وقت ساخته نشود.

*** افت شدید سریال‌های دهه۹۰
اگر به فهرست ۱۰سریال برتر ایرانی در سایت imdb دقت کنید متوجه می‌شوید که جز «کلاه‌قرمزی۹۰» و «شهرزاد»، سایر سریال‌ها متعلق به دهه‌های قبل از ۹۰ هستند. خود سریال «کلاه‌قرمزی ۹۰» هم در سال ۸۹ تولید شده و نمی‌توان آن را از تولیدات دهه‌ ۹۰ به حساب آورد.

بنابراین از بین سریال‌هایی که در این دهه تولید شده‌اند فقط سریال «شهرزاد» توانسته است مورد توجه مخاطبان قرار بگیرد و جزو سریال‌های برتر معرفی شود. نکته‌ قابل توجه اینجاست که همین سریال «شهرزاد» هم محصول شبکه‌ نمایش خانگی است نه تلویزیون! بنابراین، سهم تلویزیون از ساخت سریال‌های جذاب و پرمخاطب، عملا صفر است و هیچ‌کدام از تولیدات جدیدش در این فهرست دیده نمی‌شوند.

*** جای خالی پایتخت و مختار و …
انتشار فهرست سریال‌های ایرانی برتر imdb در شبکه‌های اجتماعی بازتاب‌های جالبی داشت. جالب‌ترین واکنش‌ها این بود که خیلی‌ها اسامی سریال‌های مهم را اعلام کرده و نوشته بودند که به نظرشان، آن اسامی استحقاق بیشتری برای قرار گرفتن در این فهرست داشته‌اند. در میان این سریال‌های پیشنهادی، نام آثاری مثل «سربداران»، «شب دهم»، «پایتخت» «کوچک جنگلی» ، «وضعیت سفید»، «مختارنامه»، «کیف انگلیسی»، «خانه سبز»، «پدرسالار»، «زیر تیغ»، «یوسف پیامبر(ص)»، «روزگار قریب»، سریال‌های رضا عطاران و … دیده می‌شود.

کدخبر: ۳۴۲۷۹۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر