کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۰۷۸۴
تاریخ خبر:

مروری ‌بر‌ عاقبت عوامل سریال‌ کمربندها را ببندیم

روزنامه هفت صبح، گروه تلویزیون | «کمربندها را ببندیم» یکی از سریال‌های ۹۰ شبی موفق تلویزیون در دهه ۸۰ بود؛ سریالی که مهدی مظلومی بعد از موفقیت «بدون شرح»، براساس فیلمنامه‌ پیمان قاسم‌خانی ساخت و از فتحعلی اویسی و امیر جعفری، دو بازیگر اصلی «بدون شرح» هم دعوت به همکاری کرد.

شبکه آی‌فیلم بعد از حدود ۱۶ سال مجددا این سریال ۱۱۷ قسمتی را روی آنتن برد و پخش آن نزدیک به چهار ماه از این شبکه ادامه داشت تا اینکه بالاخره روز گذشته به پایان رسید. به بهانه‌ پایان پخش این سریال تصمیم داریم در این گزارش وضعیت فعلی برخی عوامل از جمله کارگردان، نویسنده و چند بازیگر اصلی آن را بررسی کنیم.

*** مهدی مظلومی: شکست خورد
مهدی مظلومی با ساخت سریال «بدون شرح» در سال ۱۳۸۲ بسیار مورد توجه قرار گرفت و بلافاصله بعد از آن دو سریال «بانکی‌ها» و «کمربندها را ببندیم» را ساخت. «بانکی‌ها» آنطور که باید انتظار مخاطبانش را برآورده نکرد اما با «کمربندها را ببندیم» مجدد به اوج بازگشت. غیر از «روزگار خوش حبیب آقا» که به موفقیت نسبی دست پیدا کرد سایر آثار مظلومی بعد از «کمربندها را ببندیم» نتوانستند با اقبال زیادی روبه‌رو شوند.

حتی سریال او برای شبکه نمایش خانگی با نام «سیگنال موجود است» هم موفقیتی برایش به همراه نداشت و اثری ضعیف و کم مخاطب بود. مظلومی سال ۱۳۹۵ در بحبوحه مهاجرت برخی بازیگران به شبکه جم از ایران رفت و برای این شبکه مجموعه‌ای کارگردانی کرد و به همین دلیل ممنوع‌الفعالیت شد. این مجموعه شکست خورد و از شرایط فعلی مظلومی هم خبری در دست نیست.

*** پیمان قاسمخانی؛ ستاره ماند
پیمان قاسم‌خانی، سرپرست نویسندگان سریال «کمربندها را ببندیم» بود و فیلمنامه این مجموعه را به همراه مهراب قاسم‌خانی، خشایار الوند، ریما رامین‌فر و امیرمهدی ژوله نوشت. قاسم‌خانی بعد از «کمربندها را ببندیم» به عنوان سرپرست نویسندگان با سریال‌های «شب‌های برره»، «باغ مظفر»، «مرد هزار چهره»، «مسافران»، «ساختمان پزشکان» و «پژمان» همکاری کرد.

در سینما هم فیلمنامه چند فیلم از جمله «ورود آقایان ممنوع»، «طبقه حساس» و … را نوشت. دو فیلم سینمایی «خوب، بد، جلف» و « خوب، بد، جلف۲: ارتش سری» را کارگردانی و در سریال «هیولا»ی مهران مدیری که برای شبکه نمایش خانگی ساخت هم به عنوان طراح و سرپرست نویسندگان حضور داشت. به طور کلی پیمان قاسم‌خانی بعد از «کمربندها را ببندیم» حرکتی صعودی داشت و به موفقیت‌های زیادی دست پیدا کرد.

*** ‌فتحعلی اویسی ؛ ستاره بود
بازی فتحعلی اویسی در دو سریال «بدون شرح» و «کمربندها را ببندیم» شهرت زیادی برای او به همراه داشت. هنوز هم خیلی‌ها او را با نام آقای کاووسی می‌شناسند و تکیه‌کلام‌ها و شیوه صحبت‌ کردنش در این دو سریال را به یاد دارند. اویسی بعد از «کمربندها را ببندیم» در سریال‌های «بایرام»، «زیرزمین»، «دارا و ندار»، «سایه‌روشن»، «دست بالای دست» و … حضور پیدا کرد و در حدود ۱۲ فیلم سینمایی هم بازی داشت اما آثار بعدی او، موفقیتی برایش به همراه نداشتند. اویسی حدود شش سال است که با هیچ پروژه‌ای همکاری نداشته است. آخرین بار سال ۱۳۹۵ در برنامه «خندوانه» حضور پیدا کرد.

*** امیر جعفری: موفق اما نه ستاره
امیر جعفری با دو سریال «بدون شرح» و «کمربندها را ببندیم» بسیار مورد توجه قرار گرفت و شناخته شد. او بعد از این دو سریال در «میوه ممنوعه»، «چاردیواری»، «شیدایی»، «چک برگشتی» و … حضور موفقی داشت و در سینما هم حدود ۱۰ فیلم سینمایی بازی کرد. جعفری در این ۱۶ سال، خودش را در جایگاه یک بازیگر موفق حفظ کرد اما هیچ وقت تبدیل به ستاره سینما نشد و در این سال‌ها جایزه‌ای به دست نیاورد.

*** لاله صبوری: درجا زد
لاله صبوری ۲۲ سال پیش با «جنگ ۷۷» به همراه مهران مدیری شناخته شد و حسابی مورد توجه قرار گرفت اما بعد از آن موفقیتی در کارنامه اش نداشت تا اینکه سال ۱۳۸۳ در «کمربندها را ببندیم» مجددا احیا شد. در این سریال درخشید اما بعد از آن انتخاب‌های خوبی نداشت و نتوانست از این موقعیت به دست آمده استفاده کند.

*** جواد عزتی؛ ستاره شد
شاید هیچ‌کس فکرش را هم نمی‌کرد که از میان تمام بازیگران سریال «کمربندها را ببندیم» یکی از بازیگران فرعی بعد از سال‌ها تبدیل به ستاره اول سینما شود. جواد عزتی در این سریال نقش کمک خلبان را داشت و خیلی‌ها اصلا او را به یاد ندارند اما حالا بعد از ۱۶ سال به یکی از ستاره‌های مطرح سینما تبدیل شده است. عزتی بعد از «کمربندها را ببندیم» در سریال‌های مختلفی بازی کرد اما با نقش بابا اتی «قهوه تلخ» مورد توجه قرار گرفت و با «دردسرهای عظیم» برای مخاطبان بیش از پیش شناخته شد. عزتی در حال حاضر سالی پنج-شش فیلم بازی می‌کند و یکی از بازیگرانی است که گیشه سینما را در دست دارد.

کدخبر: ۳۴۰۷۸۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • arsha1360

    البته که راجع به سعید آقاخانی حرفی نزدید