کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۳۸۶۲
تاریخ خبر:

پرداخت دستمزد نجومی به‌ مجری‌ها ممنوع می‌شود؟

روزنامه هفت صبح، مرجان فاطمی | روز گذشته دبیر شورای نظارت بر صداوسیما از جمع‌آوری مستندات برای مشخص شدن واقعیت دستمزدهای مجریان تلویزیون و بررسی اینکه این مبالغ در سطح استاندارد بوده است یا خیر، به خبرگزاری مهر خبر داد اما توضیحات بیشتری درباره‌ عملکرد این نظارت مطرح نشد. با احسان قاضی‌‎زاده هاشمی، عضو شورای نظارت بر صدا و سیما درباره جزئیات این مسئله گفت‌وگو کرده‌ایم.

* اولین سوالی که پیش می‌آید این است که اطلاعات از کجا جمع‌آوری می‌شود؟
از معاونت سیما درخواست می‌کنیم برآورد هر برنامه را در اختیارمان بگذارد.

* فقط براساس داده‌های معاونت سیما این ارزیابی را انجام می‌دهید از مسیرهای دیگر هم پیگر هستید؟
علاوه بر معاونت سیما، مسئله را از منابع مختلف هم پیگیری می‌کنیم و باهم تطبیق می‌دهیم.

* برچه اساسی تعیین می‌شود که دستمزد یک مجری سلبریتی، چه میزان باشد؟
ببینید همه‌ برنامه‌ها برآورد دارند و دارای یک متر و استاندارد خاصی هستند. اینطور نیست که هر اقدام خارج از استانداردی بتواند صورت بگیرد. بنابر نوع کیفیت هر برنامه و شاخص‌هایی که برای ارزیابی وجود دارد، همه چیز تعریف می‌شود. نمی‌شود خارج از قاعده دست به هر اقدامی زد.

* میزان دستمزد یک مجری مانند مهران مدیری یا محمدرضا گلزار با مجریان برنامه‌های دیگر یکی است؟
بستگی به کیفیت برنامه دارد.

* کیفیت برنامه یا سلبریتی بودن مجری؟
یک سری شاخص در صداوسیما برای تولید فیلم و سریال و برنامه‌های ترکیبی و گفت‌وگومحور و … وجود دارد که شاخص‌های خود مجری هم در دل آن نهفته است. فارغ از بحث اسامی مجریان، باید برآورد براساس کیفیت انجام شود. این که افراد خاصی به دلخواه خودشان بخواهند قیمت‌هایی به عنوان دستمزد مطرح کنند که خارج از استاندارد باشد، اصلا پذیرفته نیست.

* همه‌ ما می‌دانیم برنامه‌ای که توسط مهران مدیری، رضا رشیدپور یا رضا گلزار و … اجرا می‌شود نسبت به سایر برنامه‌ها بیشتر دیده می‌شود. میزان مخاطب چقدر روی این ارزیابی کیفی موثر است؟
قطعا میزان مخاطب روی درجه‌ کیفی هر برنامه و برآوردهای آن اثر می‌گذارد. همه‌ اینها شاخص دارد.

نه اینکه الان به شاخص‌هایی رسیده باشیم؛ همیشه وجود داشته. به هرحال هزینه‌های تولید بالاست و شاخص‌های ارزیابی هم براساس کیفیت، درجه، رتبه و مخاطب هر برنامه با برنامه دیگر یا حتی شبکه با شبکه دیگرمتفاوت است. برنامه‌ای که مثلا در شبکه سه تولید می‌شود چون پرمخاطب‌ترین شبکه سیماست قابل مقایسه با برنامه‌ای در شبکه شما نیست. طبعا میزان مخاطبی که شبکه سه دارد و نوع درجه و ساعت و کیفیت و همه‌ اینها روی برآوردها اثر دارد.

* پس این حق را قائل هستید که سلبریتی‌ها از سایر مجری‌ها بیشتر دستمزد بگیرند؟
در یک حد متعارف بله اما تابع استانداردهای صداوسیما. اما اینکه یک چهره‌ یا گوینده‌ شاخص بخواهد استانداردها و سقف‌های عدد و رقم را بشکند پذیرفته شده نیست.

* شنیده شده بعضی از مجریان مطرح، تولید یک برنامه‌ را منوط به دریافت حق آگهی‌های بازرگانی میان برنامه‌ها می‌دانند. در این زمینه هم نظارتی وجود دارد؟

این موضوعات را هم باید سازمان پاسخگو باشد. البته یک نکته را به سازمان تذکر داده‌ایم که فضای بین این سلبریتی‌ها باید رقابتی باشد و مدام چهره‌های جدیدی ورود پیدا کنند. ایجاد یک انحصار دائم بین یک فرد یا دو فرد اصلا خوب نیست. در سینما کارگردان‌هابازیگران و حتی تصویربردارها و تدوینگران جوانی داریم که شاخص‌تر و قوی‌تر کار می‌کنند. این تنوع باید در تلویزیون هم وجود داشته باشد.

* درباره‌ مهمان‌های برنامه چطور؟ خیلی از سلبریتی‌ها یا چهره‌های شناخته شده برای حضور در یک برنامه، بین ۱۰ تا ۳۰ میلیون تومان درخواست می‌کنند.گزارش‌هایی درباره‌ مهمان‌های بعضی برنامه‌ها هم به ما رسیده و به هرحال ما در دل همه‌ اینها به یک سری نکات واقف هستیم. مثلا در حال حاضر که بیماری کرونا شیوع پیدا کرده ترجیح این است که اگر مهمانی به برنامه می‌آید از میان کادر درمان باشند تا مثلا بعضی از سلبریتی‌ها.

در شرایط فعلی که کشور درگیر کروناست واقعا چرا در بسیاری از برنامه‌های نوروزی به جای اینکه از این افراد دعوت شود، دست روی بازیگران درجه سه و چهار گذاشته می‌شود؟ البته صداوسیما در بحث اطلاع‌رسانی و خبررسانی در حوزه کرونا خیلی خوب عمل کرد در حوزه برنامه‌سازی شاهد ضعف فوق‌العاده‌ای در عملکرد معاونت سیما بودیم.

* مثلا اگر ثابت شود که یک مجری خارج از حد استاندارد دستمزد گرفته است آیا دستمزدش پس گرفته می‌شود ؟
اگر مطلع شویم خارج از برآوردهای رسمی سازمان، اتفاقی افتاده است، قطعا پیگیری می‌کنیم.

* پس طبق گفته‌ شما از این به بعد اگر حضور سلبریتی‌ها در تلویزیون، منوط به دستمزد بالاتر باشد، نباید پذیرفته شود؟
همینطور است. ما خیلی چهره‌های جدید و علاقه‌مند به حوزه‌ اجرا داریم.

* بله اما طبیعتا مخاطبان این سلبریتی‌ها بیشتر است.
باید اجازه دهیم فضا برای نسل جدید بازتر شود. مجریان شناخته شده‌ هم باید براساس ضوابط حرکت کنند نه اینکه ضوابط خودخواسته‌ای را تحمیل کنند.

* نتیجه‌ این ارزیابی چه زمانی اعلام می‌شود؟
در حال حاضر برآوردها وجود دارد و دبیرخانه هم گزارش‌گیری را انجام داده است. فقط مانده است ارزیابی نهایی در شورا که ما هر دو هفته یکبار در شورا جلسه داریم.

کدخبر: ۳۲۳۸۶۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر