کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۱۲۱۸۱
تاریخ خبر:

جزئیات ‌خبر‌سازی‌های سحرگاهی‌ در مشهد‌ و تهران

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی‌| خبرسازترین چهره‌های سه روز تعطیلات پایان هفته، به‌تبع مراسم شب قدر و سالروز شهادت حضرت علی (ع)، از اهالی مذهب بودند. تعدادشان کم نبود. از مداحان پیشکسوتی مثل مهدی سلحشور و سعید حدادیان تا جوان‌هایی مثل محمد‌حسین پویانفر و حسین ستوده گرفته تا واعظانی مثل آیت‌الله علوی تهرانی، واعظ مشهور مسجد امیر در خیابان کارگر تهران، ولی در میان این افراد، دو نام بیش از همه مورد توجه قرار گرفتند: شیخ حسین انصاریان و محمود کریمی.

یک: شیخ حسین انصاریان مطابق هر سال، شلوغ‌ترین مجلس احیا در تهران و شاید شلوغ‌ترین مجلس احیا در کشور بعد از دو حرم امام رضا و حضرت معصومه در مشهد و قم را داشت. مجلس‌اش جایی است در جنوب تهران به‌نام پل ری که اگر نمی‌شناسید باید با نام سه‌راه امین‌حضور، بورس لوازم خانگی بشناسید که همان اطراف است. او امسال هم مثل هر سال در این محل و در جایی به‌نام حسینیه همدانی‌ها، احیا گرفت.

شب اول احیای او، یعنی شب نوزدهم، در میان دعاهای طولانی و مشهورش در پایان مجلس، گفت کسانی امسال به مجلس ما نیامدند از سر لجبازی و البته نگفت لجبازی با چه کسانی و سپس ثواب آن مجلس و دعا را به آن افراد نیز تقدیم کرد. شب 21 رمضان اما که می‌شد سه‌شنبه شب و بامداد چهارشنبه، مجلس او به‌شدت خبرساز شد چرا که شیخ‌حسین (آن‌طور که اهالی مذهب، او را به اسم کوچک صدا می‌کنند) به چند نکته اشاره کرد. این نکات را بخوانید:

«هرکس لازم است بشنود، با روزیِ کسانی‌که مرتکب منکر می‌شوند نباید درگیر شد. حضرت علی تا روز آخر روزی کسانی که می‌گفتند به آخرت اعتقادی ندارند را پرداخت کرد. به هر گنهکاری منافق نگویید.عباد خدا را نترسانید. به هیچکس نگویید فردا ساعت پنج صبح اعدام می‌شوی در حالی‌که نه حکم او اعدام است و نه می‌خواهید اعدامش کنید.

یک‌ مصداق اسیر، زندانی‌ها هستند. اگر من را زندانی کردید، بر سر من نزنید، به من فحش ندهید، هرچه خواستم به من بدهید.ای برادران زندانبان و‌ ای برادران دادگستری، مولا علی به امام حسن (ع) گفت ابن‌ملجم گرسنه است، غذای من را برای او ببرید.آن‌ها که صندلی دارند اگر غیر این عمل کنند، ضد قرآن هستند.

حالا اگر می‌خواهید من را دستگیر کنید و بگویید مخالف جمهوری اسلامی هستم. خیلی خوب، شاید من و چند نفر دیگر مخالفتی هم داشته باشیم و جریمه هم بشویم.90‌درصد خانم‌های بی‌حجاب را مقصر نمی‌دانم و خیلی هم دعاگوی آن‌ها هستم و دلم برای‌شان می‌سوزد حتی اگر بگویند غلط کرده‌ای. باطن این خانم‌ها با خدا‌ست. با نماینده‌های آن‌ها صحبت کنید و خواسته‌هایشان را بشنوید. ممکن است از 10 خواسته، 3 تا غلط باشد، آن را با دلیل و منطق بگویید و 7 تای دیگرش را عمل کنید.»

این سخنان در شبکه‌های اجتماعی به‌شدت مورد توجه قرار گرفت مخصوصا با توجه به اینکه در آستانه شنبه 26 فروردین بودیم که روز آغاز طرح جدید برخورد با بی‌حجابی است.برخی از اهالی متعصب‌تر مذهب حتی این سخنان را نپسندیدند و به شدت به انصاریان تاختند و حتی شایعه افتاد که قرار نیست سخنان او در شب بیست و سوم رمضان پخش شود. این افراد معتقد بودند که انصاریان برخی مسائلی که برای آن‌ها مهم است را نادیده گرفته است: مثل خشونت برخی از معترضان علیه نیروهای امنیتی و نیز پنهان شدن دشمن، در پشت این معترضان و خواسته‌های آنان.

مشخص نیست این فشارهای رسانه‌ای یا تلاش خودخواسته انصاریان برای تعدیل سخنان شب قبلش یا دلیلی دیگر باعث شود که انصاریان در شب بیست و سوم رمضان، مخاطب سخنان خود را تغییر بدهد و بگوید: «این لجبازی بی‌حجاب شدن، خواهر باکرامتم، خواهر عزیزم، خواهر هم‌دینم، خواهر هم‌کشورم این لجبازی به‌درد مردم نمی‌خوره اصلا به اون‌ها بر‌نمی‌گرده.

لجبازی با کی؟ از شما مادرم، خواهرم، هم‌دینم سوال می‌کنم، اگر این لجبازی به خدا بر‌گرده تقصیر خدا چیه؟…
خدا که میگه خانم، دختر صورت زیبا بهت دادم…جرم پروردگار چیه که باهاش مخالفت می‌کنید؟»

دو: اما چهره مهم دیگری که مورد توجه قرار گرفت محمود کریمی بود. مداح مشهور تهرانی که به سنت هر ساله، سی شب ماه رمضان را در حرم امام رضا (ع) در مشهد به مناجات‌خوانی پرداخت. (اگر یادتان باشد یکی از این مناجات‌خوانی‌ها هم حاشیه‌ساز شد وقتی که کریمی داستانی در خصوص قمار را تعریف کرد).

آن‌طور که در شبکه‌های اجتماعی آمده بود کریمی که امسال، در میانه مناجات خود، بخش‌هایی از نامه حضرت علی در نهج‌البلاغه به مالک اشتر را هم می‌خواند در شامگاه شنبه، به‌طور خلاصه از فشارهایی بر خود گفته بود که چرا می‌خواهی این نامه را بخوانی. در حقیقت مضمون حرف او این بود که برخی می‌گویند این نامه که در آن مصادیقی از حکومت عادلانه بر اساس نظر اسلام است را نخوان.

این سخنان نیز مورد توجه قرار گرفت و عده‌ای گفتند کار به جایی رسیده که نهج‌البلاغه نیز سانسور می‌شود و کریمی نیز منتقد شده است.کریمی اما یکی دو شب بعد، در هنگام خواندن بخش‌های دیگری از این نامه که در خصوص قراردادها بود گفت باید کسی قرارداد را ببندد که سواد داشته باشد و فرق لغو و تعلیق را بداند که کنایه‌ای آشکار به محمد‌جواد ظریف بود و برخی گفتند او با این سخنان در پی جبران اعتراض پیشین خود است.

کدخبر: ۵۱۲۱۸۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر