کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۴۴۳۵۲
تاریخ خبر:

ماموریت‌ ویژه باقری در ‌وین

روزنامه هفت صبح | آنطور که مشخص است جلسه دیروز شورای‌عالی امنیت ملی در خصوص برجام بی‌نتیجه به پایان رسیده و قرار شده علی باقری برای گرفتن امتیازهای بیشتر به وین برود. باقری قبل از سفر با انریکه مورا صحبت کرده و امیرعبداللهیان هم به جوزپ بورل گفته آماده توافق فوری اما خوب هستیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در گفت‌وگویی گفته مسائلی مثل پرونده ادعاهای سیاسی علیه برخی از سایت‌های هسته‌ای ایران و نیز رفع تحریم و تضمین‌ها، گرفتاری اصلی احیای برجام است و همین گرفتاری‌ها باعث شده که بیانیه تندی از سوی بسیج دانشجویی هشت دانشگاه علیه وضعیت فعلی توافق احتمالی صادر شود. مشروح آخرین اخبار در مورد ماجرای هسته‌ای را بخوانید:

یک: سایت نورنیوز، نزدیک به شورای‌عالی امنیت ملی، دیروز در دو گزارش، جزئیاتی درباره جلسه شورای‌عالی امنیت ملی در روز شنبه پیرامون برجام را منتشر کرده است:

* شورای عالی امنیت ملی در آخرین جلسه خود با بررسی روند و نتایجی که تاکنون از مذاکرات وین حاصل شده بر ضرورت تحقق مطالبات قانونی و منطقی ایران که در محدوده خطوط قرمز کشورمان قرار دارد تاکید کرده است.

* تداوم رویکرد غیرقابل قبول طرف‌های غربی برای حل مسائل باقیمانده، موجب طولانی شدن بی‌دلیل مذاکرات و ایجاد شرایط غیرقابل پیش‌بینی شده است. در جلسه شورای‌عالی امنیت ملی بر ضرورت حل سریع مسائل باقیمانده که مذاکرات را در مرز توافق یا بن بست قرار داده، تاکید و پذیرش هرگونه توافق منوط به تعیین تکلیف این موضوعات شده است. از نظر ایران هیچ‌گونه قید زمانی نمی‌تواند مانع ادامه مذاکرات تا حصول نتیجه و دستیابی به توافق خوب شود و فضاسازی‌های رسانه‌ای در مورد به پایان رسیدن زمان مذاکرات و… نباید مورد اعتنا قرار بگیرد.

* علی باقری مذاکره‌کننده ارشد ایران شامگاه یکشنبه با دستور کار مشخص برای پیگیری مذاکرات با هدف حل مشکلات باقیمانده که حصول توافق را با چالش‌های مهمی مواجه نموده عازم وین خواهد شد.

* متاسفانه طی روزهای گذشته تاکنون حجم زیادی از اخبار غیرموثق پیرامون موضوع مذاکرات وین در برخی رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که عموما خلاف واقع بوده است در همین راستا خبرهای منتشر شده در خصوص برگزاری جلسه در حضور رهبر معظم انقلاب برای بررسی روند مذاکرات وین واقعیت نداشته و تنها از جنس گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای است.

دو: سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد مذاکرات وین با ایرنا مذاکراتی کرده و در لفافه در مورد گره‌های توافق نیز صحبت کرده است: اکنون در موقعیتی قرار داریم که گفت‌وگوهای وین به نقطه تصمیمات سیاسی جدی از سوی ایالات متحده و طرف غربی رسیده است. درباره پرسش‌ها یا ادعاهای سیاسی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص برخی اقدامات دور در ایران مطرح کرده که از نظر ما محلی نداشته است پاسخ دادیم این پرونده باید بسته شود و یا مجرایی را برای فشارهای سیاسی آتی باز نگه دارد و یا این اشتباه را داشته باشد که از این مجرا می‌تواند فشاری را بگذارد.

چه در حوزه رفع تحریم‌ها به طور موثر و اخذ تضامین در همه این حوزه‌ها ما در نقطه‌ای قرار داریم که بیش از اینکه نیاز به گفت‌وگو و مذاکره‌ای باشد به تصمیم‌های سیاسی در برخی از پایتخت‌های اروپایی و واشنگتن هستیم. اگر طرف مقابل خطوط قرمز معقول و مشروط ایران را احترام بگذارد و اگر این تصمیمات سیاسی را بگیرد، مطمئن باشد که در کوتاه‌ترین زمان ممکن ما امکان جمع‌بندی این توافق را داریم. سفر علی باقری به تهران سفری عادی مانند دیگر سفرهاست که تاکنون انجام شده و هدف از آن، مشورت و دریافت دستورالعمل‌ها برای بازگشت به وین است.

سه: وزیر امور خارجه، شامگاه شنبه در حساب توئیتر خود نوشت: «ما با جدیت در حال بررسی متن توافق هستیم. امروز (شنبه) با آقای بورل تلفنی گفت‌وگو داشتم. همکارم آقای باقری نیز با مورا در تماس و مشورت است. همه برای رسیدن به توافق خوب در تلاشیم. خطوط قرمز خود را به طرف غربی منعکس کرده‌ایم. در صورت وجود اراده واقعی آن‌ها، آماده توافق خوب و فوری هستیم.» خبرگزاری ایسنا از قول امیرعبداللهیان و بورل نوشته است که مذاکرات به مرحله حساس و مهمی رسیده و همه طرف‌ها بخش عمده مسیر را به خوبی طی کرده‌اند.

چهار: در این شرایط خبرگزاری ایرنا خبر داده‌ که بسیج دانشجویی دانشگاه‌های علامه، امام صادق(ع)، شریف، شهید بهشتی، علم و صنعت، خواجه‌نصیر، امیرکبیر و تهران در بیانیه‌ای در خصوص مذاکرات وین نوشته‌اند:نشانه‌هایی برای فرا رسیدن موسم اتخاذ یک «تصمیم سخت سیاسی» در بدنه حاکمیتی کشور است.

این تصمیم سخت سیاسی باید مشخص کند در شرایطی که آمریکای بایدن نیز همچون آمریکای ترامپ، بر استمرار سیاست‌های تحریمی خود اصرار داشته و حتی در ظاهر حاضر به لغو تحریم‌ها در همان سطح مندرج در توافقنامه برجام نیست، تضمین عدم خروج از توافق‌نامه را نمی‌دهد و انجام گام‌به‌گام تعهدات با هدف راستی‌آزمایی دوطرفه را قبول نمی‌کند و در حالی که سه کشور اروپایی‌ نیز پس از خروج آمریکا از برجام هیچ اقدام مثبتی انجام نداده‌اند و تمام و کمال خطوط مدنظر آمریکا را دنبال کردند، اساساً ایران چه نفعی از توافق جدیدی که همه ابعاد آن به حضور یا عدم حضور آمریکا بستگی دارد خواهد برد؟

کدخبر: ۴۴۴۳۵۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر