کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۲۱۴۲۱
تاریخ خبر:

آخر هفته پرخبر برای ضرغامی، آذری‌جهرمی و مهدیان

روزنامه هفت صبح، علی رستگار | این آخر هفته برای سه چهره سیاسی روزهای پرخبری بود. عزت‌الله ضرغامی، محمدجواد آذری‌جهرمی و محسن مهدیان. در مورد نفر اول و دومی اخباری منتشر شد که اگرچه بازتاب وسیعی در شبکه‌های اجتماعی داشت اما از سوی خود آن‌ها تکذیب شد. خبر انتصاب نفر سوم به عنوان مدیرعامل موسسه همشهری اما درست از آب درآمد. در مورد این سه نفر یعنی ضرغامی و جهرمی و مهدیان در ادامه بیشتر می‌خوانید.

عزت‌الله ضرغامی
جمعه قبل از ظهر خیلی از رسانه‌ها و سایت‌های معتبر داخلی نوشتند وزیر میراث فرهنگی و گردشگری در جریان سفر رئیس‌جمهور و اعضای هیات دولت به اردبیل سکته قلبی کرده است. حتی توضیح داده بودند سفر او نیمه‌کاره مانده و برای پیگیری اقدامات درمانی با هواپیما عازم تهران شده. چند ساعت بعد اما روابط‌عمومی وزارت میراث فرهنگی این موضوع را تکذیب کرد و توضیح داد که فقط پرواز وزیر به دلیل شرایط نامساعد جوی از پنجشنبه شب به جمعه صبح موکول شده است.

در عین حال خود عزت‌الله ضرغامی هم در توئیتی نوشت: «در میان برنامه‌های فشرده اردبیل، یک سرم تقویتی زدم و مجددا ساعت‌ها در سرعین با مردم بودم! شایعه امروز خیلی خوب بود! اجمالا فهمیدم خیلی‌ها، نگران من هستند! امشب برای مهمانان خارجی در برج میلاد سخنرانی دارم.» حواشی اخیر در شرایطی پیش آمده که عزت‌الله ضرغامی اخیرا بابت اظهاراتی در حمایت از حفر چاه کشاورزی در اطراف مقبره کوروش و پاسارگاد از سوی افکار عمومی و فعالان میراث فرهنگی تحت فشار بود. ضرغامی در جریان سفر به استان فارس طوری سخن گفته بود که منتقدان می‌گفتند سنخیتی با مسئولیت او در وزارت میراث فرهنگی و گردشگری ندارد.

در مجموع بین همه وزرای رئیسی تا اینجا عزت‌الله ضرغامی بیشتر در بطن حواشی و اخبار حضور داشته و عملا جلوتر از همکارانش حرکت کرده.از حواشی سفرها و عکس‌ مشترک با گروه‌های مختلف مردم تا دیدار با زن سالمند روستایی و پیگیری وضعیت کودک معلول همه کمک کرده او تیتر رسانه‌ها باشد. عزت‌الله ضرغامی بین سال‌های ۸۳ تا ۹۳ به مدت ۱۰ سال رئیس سازمان صدا و سیما بوده و با ظرافت‌های کار رسانه‌ای آشناست.در دهه هفتاد هم در دو مقطع معاون وزیر فرهنگ بوده.

او رشته مهندسی عمران درس خوانده و سوابق نظامی هم در کارنامه دارد. ضمن اینکه در سال‌های اخیر در فضای مجازی حضور پررنگی داشت. او در سال‌های دور بودن از مسئولیت‌های رده بالا، به لطف عضویت در شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی توانست روابط خود را با محافل سیاسی حفظ کند. از طرفی با ترتیب دادن جلسات صبحانه کاری با چهره‌های مطرح رسانه‌ای و سیاسی و فرهنگی از خود یک چهره اهل مدارا و گفت‌وگو بین افکار عمومی جا انداخت.

برنامه‌اش هم حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری بود و با شعار «زیر میز می‌زنیم» در انتخابات ثبت‌نام کرد اما صلاحیت او تایید نشد. روزهای اول به نظر می‌رسید اصلا انتظار رد صلاحیت نداشته و مدت کوتاهی فعالیت‌های سیاسی و رسانه‌ای او کمرنگ شد تا زمانی به عنوان وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی و گردشگری به مجلس معرفی شد و از سوم شهریور ماه هم به طور رسمی فعالیت خود را در این مسئولیت آغاز کرد. عزت‌الله ضرغامی متولد ۱۳۳۸ در تهران است.

محمدجواد آذری‌جهرمی
بعد از اینکه یکی از کانال‌های خبری ورزشی مدعی شد محمد جواد آذری‌جهرمی به عنوان مدیرعامل جدید پرسپولیس انتخاب شده و اوایل هفته آینده معارفه او انجام می‌شود، خیلی‌ها در صحت و سقم این خبر کمترین تردیدی نداشتند. دلیلش هم این بود که این خبر از سوی منبع قابل اعتمادی اعلام شده بود. ضمن اینکه رئیس فعلی هیات مدیره باشگاه پرسپولیس یعنی سیدمجید صدری مدیرعامل سابق شرکت مخابرات و از مدیران ارشد وزارت ارتباطات در سال‌های اخیر بوده.

بنابراین خیلی دور از ذهن نیست که با وساطت او آذری‌جهرمی در باشگاه پرسپولیس مسئولیت بگیرد. به‌خصوص که آذری‌جهرمی از زمان پایان دوره وزارت مسئولیت خاصی نداشته و صرفا با انتشار عکسی توضیح داده بود که به عنوان کارمند و کارشناس وزارت ارتباطات مشغول کار است. از سوی دیگر اما مشخص بود که این انتصاب در صورت صحت داشتن، خیلی به مذاق اصولگرایان خوش نمی‌آید. دولت ابراهیم رئیسی و حامیانش از عملکرد آذری‌جهرمی در دوره قبل رضایت ندارند. در عین حال یک هفته پیش هم سخنگوی قوه‌قضائیه گفته بود آذری‌جهرمی به اتهام نشر اکاذیب و استنکاف از اوامر قضایی احضار شده و با قرار تامین کیفری آزاد است.

بنابراین اگر این دو فرضیه را در مسئله لحاظ کنیم شانس مدیرعاملی آذری‌جهرمی در باشگاه پرسپولیس خیلی بالا نیست. در نهایت هم البته خود او با یک توضیح شفاف مسئله را تکذیب کرد. او در کانال شخصی خود نوشته:«مذاکره یا حتی پیشنهادی برای حضورم در فوتبال مطرح نشده است» و در ادامه توضیح داده:«مدیریت در فوتبال یک امر تخصصی است. هم علم خاص خودش را نیاز دارد و هم تجربه. بنده از تجربه این کار مهم بهره‌ای نبرده‌ام. برای بنده همان عنوان هواداری پرسپولیس، افتخار بزرگی است.»

شاید مهم‌ترین نکته‌ای که ذهن‌ها را به سمت مدیرعاملی آذری‌جهرمی برده سابقه کُری‌خوانی‌های مفصل او با هواداران باشگاه استقلال باشد که یکبار حتی خیلی بالا گرفت و باعث عصبانیت فرهاد مجیدی سرمربی این تیم شد. آذری‌جهرمی هم مثل عزت‌الله ضرغامی از مدت‌ها پیش نیم‌نگاهی به جایگاه ریاست‌جمهوری داشت و سال‌ها مشغول برندسازی برای این هدف در شبکه‌های اجتماعی بود که چند ماه مانده به انتخابات با آئین‌نامه جدید شورای‌نگهبان که حداقل سن نامزدی ریاست‌جمهوری را ۴۰ سال ذکر کرده بود، شانس خود را برای این دوره از دست داد.

آذری‌جهرمی متولد ۱۳۶۰ است و در زمان ثبت‌نام انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ هنوز ۴۰ سال او تمام نشده بود. محمدجواد آذری‌جهرمی فارغ‌التحصیل مهندسی برق از دانشگاه صنعتی آب و برق است.در یک‌سال پایانی دولت اول حسن روحانی او معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات وقت یعنی محمود واعظی بود و در دوره دوم هم از ابتدا تا انتها در کسوت وزیر فعالیت کرد. او اولین وزیر دهه شصتی ایران بود و الان در دولت رئیسی حجت عبدالملکی وزیر کار و تعاون، از این نظر شرایط مشابهی با او دارد.

آذری‌جهرمی در سال ۹۶ و در بدو ورود به وزارت ارتباطات خیلی گزینه مطلوب اصلاح‌طلبان نبود و آن‌ها شخصی مثل نصرالله جهانگرد را برای این وزارتخانه ترجیح می‌دادند و آذری‌جهرمی به عنوان یک نیروی نزدیک به واعظی شناخته می‌شد. به تدریج اما با عملکرد آذری‌جهرمی اصلاح‌طلبان هم او بیشتر از قبل پذیرفتند و شاید برای دوره‌های بعد حساب جدی‌تری هم روی او باز کنند.

محسن مهدیان
موسسه همشهری مدیرعامل جدید خود را شناخت و با حکم علیرضا زاکانی شهردار تهران، محسن مهدیان به عنوان مدیرعامل این موسسه معرفی شد.مهدیان متولد خرداد ۱۳۶۰ است و قبلا سابقه فعالیت در روزنامه همشهری را داشته. او در دوره‌ای سردبیر خبرگزاری مهر و فارس هم بود. او بعد از سال‌ها انتشار گزارش‌های پر آب و تاب سیاسی در نشریات اصولگرا قصد ورود به دنیای سیاست را داشت که در قدم اول برای انتخابات مجلس شورای اسلامی اسفند ۹۸ ثبت‌نام کرد اما رد صلاحیت شد.

دلیل رد صلاحیت او ابتدا پرونده مالی اعلام شد که بعد با پیگیری او مشخص شد منع تعقیبش به اشتباه محکومیت در پاسخ استعلام پرونده ذکر شده. با این حال بعد از برطرف شدن این مشکل هم با پیگیری قاضی صلواتی، در نهایت به دلیل عدم التزام عملی به نظام جمهوری‌اسلامی رد صلاحیت شد (این توضیحات را خود مهدیان در اینستاگرامش منتشر کرد). حالا مهدیان در شرایطی با حکم علیرضا زاکانی به موسسه همشهری آمده که قبلا سابقه همکاری با او در سایت خبری جهان‌نیوز را داشته. محسن مهدیان در رشته اقتصاد با مدرک کارشناسی ارشد فارغ‌التحصیل شده و در حال حاضر دانشجوی مقطع دکتری است.

کدخبر: ۴۲۱۴۲۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر