کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۷۲۹۹
تاریخ خبر:

روزگار سخت آقای کینگ افسانه‌ای

روزنامه هفت صبح، رامتین لطیفی | تاک‌شو یا همان برنامه‌های تلویزیونی گفت‌وگومحور که یک مجری به عنوان میزبان و یک مهمان را در قاب خود جای می‌دهند قدمتی ۷۰ساله دارند. تاک‌شو‌ها ابتدا در سال ۱۹۵۰ و روزگار پس از جنگ جهانی دوم در رادیوهای آمریکایی شروع به کار کردند و می‌توان اولین تاک‌شو را برنامه‌ای از رادیو میامی دانست که با تمرکز بر تاریخ شفاهی جنگ، مهمانانی را دعوت می‌کرد که از خاطرات خود در میدان نبرد و سختی‌ها و مشقت‌هایش حرف می‌زدند.

باتوجه به دست بالای آمریکا در جنگ جهانی دوم و نقش این کشور در خاتمه دادن به این جنگ عالم‌سوز، روایت غالب این تاک‌شو، روایت فتح و پیروزی بود و به همین دلیل شنونده‌های پر و پا قرصی پیدا کرد. با موفقیت تاک‌شوها در رادیو، از سال ۱۹۵۲ پای این گونه از برنامه‌سازی به تلویزیون نیز باز شد.
اولین تاک‌شوی تلویزیونی که بیش از ۴۰ سال به روی آنتن رفت تاکو شوی جو فرانکلین نام داشت که از شبکه wwor-tv پخش می‌شد و تا ۱۹۹۳ ادامه داشت.

رقابت شبکه‌ها با هم بر سر جذب مخاطب سبب شد که تاک‌شو‌ها در ژانرهای مختلفی از تحلیل مسائل سیاسی و گفت‌وگو با سیاستمدارها گرفته تا گفت‌وگو با هنرمندان و فعالان عرصه سرگرمی تهیه و تولید شوند. رفته‌رفته اعتبار تاک‌شوها علاوه‌بر وزن مهمانانی که به این برنامه‌ها می‌آمدند به وزن خود مجری و میزبان هم وابسته شد و از دل این نگاه، مجری‌هایی متولد شدند که الصاق نامشان به نام هر برنامه‌ای می‌توانست سال‌های سال هزاران بیننده را پای تلویزین بکشاند.

‌لری کینگ که روزنامه‌نگار و تحلیلگر مسائل سیاسی در رادیو بود و در این عرصه چهره موفق و شناخته شده‌ای به شمار می‌رفت در سال ۱۹۷۸ به تلویزیون کوچ کرد و اولین قسمت از «تاک‌شوی لری کینگ» را روانه آنتن کرد و توانست با جلب اعتماد مخاطب و ساخت برنامه‌های جذاب و بی‌رقیب، در این عرصه به یکی از موفق‌ترین و پرآوازه‌ترین مجری‌های تاریخ برنامه‌سازی بدل شود.

یکی از نشانه‌های این وفاق عمر ۴۱ساله برنامه‌های تاک‌شوی لری کینگ است.‌لری کینگ در فاصله سال‌های ۱۹۸۵ تا ۲۰۱۰ برای شبکه خبری سی‌ان‌ان برنامه‌سازی کرد و می‌توان گفت مهم‌ترین و مشهورترین سال‌های فعالیت کینگ مربوط به همین دوران است. او توانست برای اولین‌بار چهره‌هایی با بالاترین رده‌های سیاسی ازتمام کشورها و افراد مشهور و کم حرف که از نشستن مقابل دوربین‌ها گریزان بودند را پای دوربین بکشاند و با آ‌نها گفت‌وگو کند.

گفتنی است برخی از این چهره‌ها برای اولین‌بار از قاب دوربین برنامه کینگ به سوال‌هایی پاسخ دادند یا به چالش کشیده شدند و قفل سکوتشان در این برنامه‌ها شکسته شد. از میان گفت‌وگوهای مهم و مشهور کینگ می‌توان به گفت‌وگوهای او با مارلون براندو، بیتل‌ها، او جی سیمپسون، بیل و هیلاری کلینتون، ولادیمیر پوتین، دونالد ترامپ و حتی محمود احمدی‌نژاد اشاره کرد.

رویکرد و نوع گفت‌وگو و به چالش کشیدن مهمانان برنامه توسط کینگ به الگویی بدل شد که برنامه‌سازان تمام کشورهای جهان به تقلید از او پرداختند و می‌توان رد پای کینگ را در برنامه‌های گفت‌وگومحور کشور خودمان نیز جست‌وجو کرد. البته کینگ و برنامه او علاوه‌بر هر مزیتی که داشت مفتخر به این بود که اعتماد کامل مخاطب را نیز به دنبال خود داشت و مخاطبان برنامه‌های کینگ مطمئن بودند که او به هیچ دلیلی به مهمانان خود باج نمی‌دهد.‌

کینگ در پس چهره همیشه خندان و مهربانش در جلوی دوربین، زندگی سخت و پر از اتفاقات تلخ و دراماتیکی در پشت دوربین‌ها داشته است. کینگ در نوجوانی پدر و مادرش را به دلیل بیماری از دست داد و خودش همواره در تمام این سال‌ها از افسردگی و بیماری فشار خون رنج می‌برد و هم در سال ۲۰۱۱ و هم در سال ۲۰۱۹ مورد عمل جراحی قلب قرار گرفت. او پنج ازدواج ناموفق داشته و یکی از پسرانش را در سال گذشته به دلیل ایست قلبی و یکی از دخترانش را در فاصله چند هفته پس از مرگ پسرش به دلیل سرطان ریه از دست داد.

دیروز خبری مبنی بر ابتلای کینگ ۸۷ساله به ویروس کرونا و بستری شدن او در بیمارستانی در لس‌آنجلس منتشر شد. او در حالی یکه و تنها با کرونا مبارزه می‌کند که یکی از فرزندانش در اروپا زندگی می‌کند و دو فرزند دیگرش در آمریکا با بیماری سرطان می‌جنگند. گزارش‌ها می‌گویند

بعید است که کینگ بتواند کرونا را شکست دهد و او اکنون تنها، تکیده و خسته با کوله‌باری از میراث ارزشمند روی تختی دراز کشیده است که احتمالا این آخرین بستر زندگی او خواهد بود اما صدها هزار نفر از طرفداران و حامیان کینگ او را تنها نگذاشته‌اند و با دل‌هایی امیدوار از بهبود حال کینگ برای سلامتی او دعا کردند و هشتگ «لری کینگ افسانه‌ای» را به راه انداختند.

کدخبر: ۳۶۷۲۹۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر