کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۰۱۳۶۲
تاریخ خبر:

توئیتست| در برابر تقلبات صنایع غذایی چه کنیم‌؟

روزنامه هفت صبح، آرش غفاری| دوستان جان سلام.در صفحه شخصی بارها به دوستانی که از کیفیت یا قیمت شکایت داشتند گفتم‌ از طریق قانونی میتونن مشکلاتشون رو پیگیری کنند. جوابی که همیشه می‌شنوم همین‌هاست که در توئیت‌های منتخب خواهیم خواند اما از همین طریق به دوستانم عرض می‌کنم:شکایت شما توقیف و تعطیلی تولید نیست. به منافع ملی ضربه نمیزنه.این یک هشدار و کمک بزرگ برای تولید داخلی ماست.

تولید کنندگان سالم هم از این کار شما استقبال می‌کنند. چون تولید کننده سالم و به روز به دنبال بهبود کیفیت و سهم بازار خودشه.این متقلبین هستند که با این پیگیری شما تعطیل خواهند شد.اصولا دستگاه‌هایی مانند سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان یا تعزیرات حکومتی برای همین امر تاسیس شده‌اند که خوب‌ها باقی بمانند.از دوستانم پرسیدم: چرا دوستان در برخورد با تقلبات کیفی یا قیمتی مطالبه‌گر نیستند. تعدادی از جواب‌های منتخب را بخوانیم:

فخرالدین جلیلوند:‌‏‎ «عدم آموزش» از اصلی‌ترین دلیل است و یک دلیل فرعی، حالا اگر انگیزه‌ پیگیری داشتی و در نهاد مربوطه تحویلت گرفتند و دستت نیانداختند در نهایت «متشاکی» محکوم به جریمه‌ مالی خواهد شد و همه‌ ما می‌دانیم که این جریمه به جیب که خواهد رفت و دوباره سازنده از کجا جبرانش خواهد کرد.

یاسر عرب:‌ ‏‎برادر دغدغه‌ پیگیری کیفیت و قیمت «نان» کجا اولویت است وقتی «جان» چنین بی مقدار است؟
‌Alireza&j:‌ ‏‎سلام آرش جان تو آلمان شرکت لبنیاتی قیمت محصول گرون کرد مردم شکایت کردن بازرسان آمدن چیکار کردن طبق قانون اون برند محصول غذای جریمه کردن و قیمت محصول برای فروش تا یک ماه در فروشگاه‌های مواد غذایی به ۱/۳ تغییر داد. تو ایران برعکس شرکتی قیمت زیاد کنه مردم شکایت کنن توجیب دولت میره.

Vahid.rahimian:‌‏‎ به‌عنوان کسی که همیشه دیگران رو تشویق به احقاق حقوق از دست رفته از مسیر قانون کرده و باتوجه به جواب‌هایی که شنیدم معتقدم عدم امیدواری مردم به قانون و وجود فساد در دستگاه‌های دولتی، از عناصر اصلی عدم پیگیری تخلفات توسط مردمه.
‌Cooltag.ir:‌‏‎ عدم اطلاع از متن قانون و شفاف نبودن حقوق مصرف کننده. مخصوصا در مورد مواد غذایی چون سند تغییر می‌کنه در گذر زمان و شرایط نگهداری مستمرا روش اثر داره به‌نظر اثبات مورد شکایت سخته. خیلی خوبه که حقوق مصرف کننده و شرایط شکایت شفاف بشه در سطح جامعه.

Hadif:‌‏‎- عدم اطمینان به حصول نتیجه مطلوب و احقاق حق -داشتن فرایندی با بروکراسی تقریبا طولانی- عدم توازن انرژی و وقت صرف شده با نتیجه حاصله از لحاظ مالی/ذهنی.
فرزانه:‌‏‎ طولانی بودن روند رسیدگی و اینکه در نهایت مجازات و جبران خسارت نسبت به هزینه و زمانی که مصرف کننده صرف کرده ناچیز است. به بیان دیگر به دردسرش نمی‌ارزه.

Hossein salehi:‌‏‎ به نظر من ۲ حالت داره :یکی عدم اطلاع از حقوق شهروندی و بعد از اون پیچیدگی پروسه های قضایی و یکی هم اینکه تولیدکنندگانی که افراد عادی جامعه هستند و پروسه خیلی سختی رو پشت سر گذاشتن ، کمتر پیش میاد که تقلب کنن و اونایی که گنده هستن و تقلب میکنن هم شکایت ازشون فایده‌‌ای نداره.
فرهاد رجبی پور:‌ ‏‎ نظارت‌ها در صنایع غذایی نمایشی است در صورت گزارش بدهکار ما هستیم چون اساسا سیستم‌های نوین بازار مواد غذایی ما تشریفاتی و در عرصه جهانی بی‌معنی هستیم.

Mohreza dgstr:‌ ‏‎نابرابری در هزینه و دستاورد. ما ممکنه چند هزار تومن ضرر کنیم اما بعد از صرف وقت و هزینه در سیستم قانونی کشور نفعش به عنوان یه آورده خصوصی بهمون نمیرسه و بیشتر وضعیت عموم مصرف‌کننده‌ها رو ارتقا میده.پیچیدگی سیستم قانونی کشور و قدرت حقوقی بالای شرکت‌ها هم بازدارنده‌های مهمی‌اند.

Mohammad:‌‏‎ پدرم میگفت یادت باشه این مملکتو قانون اداره نمیکنه پس باید یادت باشه نذاری کارت به جایی بکشه که نیاز به قانون باشه. پدرم قاضی بود. بافته‌های رنج علی محمد افغانی.
تیچر مو مشکی:‌‏‎ عدم اعتماد به سیستم قضایی و پیگیری قانونی و نتیجه نگرفتن از شکایات قبلی آدم رو دلسرد می‌کنه.

Reza abedini:‌‏ ‎۱_یک دست صدا نداره۲_اغلب با جرایم ناچیز و خنده‌دار قسر در می‌رن.۳_حفظ هویت نمی‌شه و دیگه نمی‌تونی از جلوی بقال محله رد بشی یا بری به پزشکی که قبولش داری!۴_همگانی به بی‌ثباتی نرخ‌ها و تعرفه‌ها و تغییر لحظه‌ایِ اونها، عادت کرده و پذیرفته‌ایم!۵_از قدرت رشوه‌دادن به ناظرین با‌خبریم.
Elham: ‏‎شفاف و ساده نبودن روند شکایت و پیگیری در نظر عموم مردم مسئله‌ست. الان من نمیدونم مثلا یه سایتی هست که بری عکس محصولو بذاری و ثبت شکایت کنی؟ از این شماره‌های ۳رقمی هست؟ یا باید مث یه شکایت قضایی اقدام کنی؟

سعید سعادت صدر: ‏شاید این ظن قوی در مردم هست که «آنچه البته به جایی نرسد فریاد است». من نوعی با خودم می‌گم وقتی تولید‌کننده‌ای در حضور چندین مرجع نظارتی و تعیین استاندارد چنین بی‌محابا دست به تقلب می‌زنه، لابد پشتش به جایی گرمه و شکایت ازش فایده‌ای نخواهد داشت. هرچند ممکنه کل این گزاره غلط باشه!
پروانه: ‏یاد گرفتند…حقشون رو بخورند صدا برای حق خواهی در هیچ موردی بلند نیست …من اسمم در سامانه ۱۳۷ذخیره است …بس که زنگ میزنم یا برای وامی که دیر شد ایمیل فرستادم بانک مرکزی …ظرف ده روز حل شد.بی‌پرده بگم …مشکل از ماست نه حکومت.

۳۰مرغ.همون کلاغ: ‏چون آگاهی و حوصله لازم را ندارند و در بسیاری موارد ارزش معامله کمتر از وقتی است که باید صرف کنند.
هما.Tabrizi: ‏گاهی بی‌تفاوتی ناشی ازاستیصاله!
وقتی تقلب مدام اتفاق بیفته وبخشی ازفرهنگ معامله بشه!(دفعات تکرار، تقلب درکیفیت،وزن ، قیم، برند و..)مصرف کننده توان پیگیری حق وحقوق خودش رو‌پیدا نمیکنه وعطای اون رو به لقایش میبخشه..بگذریم ازاینکه تجربه نشون داده،پیگیری این حقوق اساسا بی نتیجه است!

Azadeh: ‏‎چون خیلی زمان میبره ثبت شکایت هم پولیه یک ماست خریدی نهایت چهل تومن باید چهار صد تومن خرج کنی که طرف رو محکوم کنی تازه اگر شرکت با قاضی تبانی نکنه چه کاریه دیگه از اون برند چیزی نمی‌خری.
Vidadavari: ‏‎اگه نمیزنیدم بگم چون ما اصولا ملت آماده خواهی هستیم. حال مطالبه گری نداریم. باید همه چی درست و سرجاش باشه (هرچند عده کمی مسئولیت‌های خودشون رو درست انجام میدن). و اگه نبود بیشتر از غر (قر؟) زدن حوصله نداریم کاری بکنیم.

Roshanak navabi: ‏‎برای اینکه ترتیب اثر نمیدن. خود من به شخصه یکبار با سامانه دارویی تماس گرفتم و با سند و مدرک از تخلف دارویی یک داروخانه در حقم گفتم. یک کد پیگیری دادن و بعدش دیگه هیچ خبری نشد. چندین بار تماس گرفتم گفتن سامانه مشکل داره!
ما هیچ: ‏‎برای اینکه جا افتاده بینمون که شکایت فایده‌ای نداره و رسیدگی نمیشه. ولی من بارها دیدیم شکایت به نتیجه رسیده.
Mmonirzad: ‏‎ به نظرم سیکل طولانی و هزینههای احتمالی برای اقدام فردی شاید از نظر مردم مطلوبیت نداشته و شاید نیاز به اقدام جمعی باشه.

Saeedehchegini: ‏‎به نظرم بی تفاوت نیستیم،بلکه به سیستم نظارتی،بی اعتماد هستیم و درنتیجه از حق قانونی‌مون صرف نظرمی‌کنیم .
آرش: ‏‎مهندس عزیز،روال اداری طرح شکایت ورسیدگی آن آنقدرزمان بَر وطولانی است که اغلب مردم عطایش را به لقایش می‌بخشند.
Gelareh: ‏‎بی اطلاعی از حق خودشون برای مطالبه. برخی افراد حال و حوصله پیگیری را ندارند. به نظر برخی افراد این کار بی‌نتیجه است. من خودم یکبار اعتراض کردم و نتیجه خوبی هم داشت.

کدخبر: ۴۰۱۳۶۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر