کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۹۱۴۰
تاریخ خبر:

رونمایی از چهره جدید ‌کر‌ونا در موج چهارم

روزنامه هفت صبح | موج سخت سوم کرونا تازه به پایان رسیده ولی مشاهدات پزشکی ظاهرا حاکی از آغاز یک موج جدید است. موج چهارمی در آستانه سال نو که شاید دوباره امسال هم بساط مسافرت و عیددیدنی را به طور کامل به هم بزند. موجی که ظاهرا علائم خفیف‌تری دارد ولی اگر مردم به همین شکل با بی‌خیالی طی کنند و از مراسم عزاداری تا سفر به جنوب کشور، توصیه‌های کرونایی را نادیده بگیرند، شاید میزان مبتلایان را دوباره به سقف بچسباند.

* یک‌: دکتر سید حمیدرضا قادری، پزشک ساکن شهر قم در اینستاگرام خود نوشت: «دو هفته‌ای می‌شود بیمارانی با این علایم زیاد شده‌اند. نمی‌دانیم آغاز آنفلوآنزای فصلی است یا پیک چهارم کرونا.»

* دو: علائمی که دکتر قادری ذکر‌کرده به این شرح است: تب و لرز ناگهانی‌‌/ بدن درد شدید‌/ حالت تهوع با یا بدون استفراغ‌/ شل شدن مدفوع‌/ سردرد‌/ سرفه عمدتا خلط‌دار. ‌

* سه: او در ادامه نوشته: معمولا آغاز پیک هر بیماری ویروسی/عفونی فصلی را کادر درمان شاغل در بیمارستان‌ها و سپس کادر درمان شاغل در مطب‌ها و درمانگاه‌ها مشاهده می‌کنند. سال پیش اوایل بهمن ماه، مریض‌های تب‌دار (شیفت) شب من، دو برابر شدند و اکثرا با علائمی شبیه هم. البته ما اطلاعی از کرونا نداشتیم ولی افزایش بیماران محسوس بود. الغرض؛ کشورهای جهان حتی چین درگیر پیک چهارم کرونا هستند.

غیر از ما که با اقدامات قرنطینه‌ای و رعایت عموم مردم در فاصله پیک سوم و چهارم قرار داریم. به گمانم چند روزی هست که نفس‌های پیک چهارم (حس می‌شود). گمانم این بوده و هست که یک پیک اواخر بهمن داریم و اگر سفرهای نوروزی شروع شود تا آخر فروردین. البته این پیک چهام را الان چین، اروپا و مدتی قبل رژیم صهیونیستی درک کردند.

* چهار: در ادامه این مطلب به نقل از کادر درمان بیمارستان مسیح دانشوری آمده است: «قبلا که کرونا زیادتر بود (پیک سوم) سه بخش مختص کرونا داشتیم و بعد که شرایط باثبات‌تر شد و تعداد مریض‌ها خیلی کم شد، سه بخش را به دو بخش و یک بخش آی سی یو تقلیل دادند. محدودیت بعد از ساعت ۹ شب هم به نظرم روی کاهش تعداد بیماران موثر بود اما الان (در روزهای اخیر) بخش‌ها پر شده، مریض‌ها را زیاد نگه نمی‌دارند و می‌فرستند به بیمارستان‌های دیگر. البته تقاضای شهرهای دیگر برای انتقالی بیماران (به این بیمارستان) هم زیاد شده است.»

* پنج: دکتر قادری همچنین درخصوص وضعیت مازندران و به نقل از پزشکان این استان نوشته: «نیمی از بیماران بومی نیستند، درگیری کودکان بسیار زیادتر (نسبت به میانگین کشور) است، امکانات مربوط به اکسیژن‌تراپی کم است که نیازمند توجه بیشتر است و بیماران عموما با تب و علائم گوارشی و کوفتگی بدن، به‌خصوص در کتف و شانه مراجعه می‌کنند.» البته به گفته پزشکان در این استان، علاوه‌بر سفرهایی که عموما مبدأ آن تهران است، عدم رعایت مردم بومی و برگزاری دورهمی و مجالس نیز موثر است.

* شش: به‌هرحال با ترکیب بی‌مبالاتی مردمان بومی و مسافران، وضعیت در این استان به این شکل شده که حالا دیگر در بیمارستان‌های این استان، بخش‌های بیمارستانی دیگر (مربوط به سایر بیماری‌ها) را هم خالی می‌کنند و به بیماران کرونایی اختصاص می‌دهند، به‌طوری‌که در بیمارستان رازی قائمشهر که قطب عفونی استان است؛ فقط یک بخش جراحی مانده و بقیه بخش‌ها برای کروناست. در بابل هم وضعیت عجیب است و هیچ روند کاهشی وجود ندارد. گفته می‌شود در این استان، قطع شدن برق هم باعث شده مشکلاتی برای بیماران و کادر درمان به وجود بیاید.

* هفت: به گفته قادری، وضعیت جدید جای هراس ندارد ولی نشان می‌دهد تا آخر فروردین هنوز باید محتاط باشیم. درحال‌حاضر به دلیل پایین آمدن میزان مبتلایان و نیز میزان بیماران وخیم، سطح رسیدگی بیمارستانی به بیماران وخیم افزایش پیدا کرده و کمبود اکسیژن مانند موج اول کرونا، خطرساز نیست.

از سوی دیگر به نظر می‌رسد که موج جدید کرونا (اگر واقعیت داشته باشد) علائم خفیف‌تری دارد و میزان علائم تنفسی حاد در آن کمتر است و ازاین‌رو شاید بتوان آن را نزدیک به کرونای انگلیسی هم دانست. بااین‌حال برای مستند شدن این مشاهدات پزشکی باید صبر کرد و تا آن وقت، همان سه توصیه اصلی کرونایی را فراموش نکرد: ماسک، فاصله‌گذاری اجتماعی و تا حد امکان ماندن در خانه.

کدخبر: ۳۶۹۱۴۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر