کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۷۹۰۳
تاریخ خبر:

نفس غرب اروپا دیگر ‌بالا نمی‌آید

روزنامه هفت صبح | عکسی که ‌‌می‌بینید میدانی در شهر تولوز در جنوب غربی فرانسه است و این مردمی که با لباس سیاه خودشان را روی زمین انداخته‌اند، مغازه‌دارها، خرده‌فروش‌ها و صاحبان کسب‌وکارهای کوچک هستند که می‌گویند تصمیم دولت فرانسه برای تشدید محدودیت‌ها و بسته ماندن کسب‌وکار آنها باعث شده به خاک سیاه بنشینند.

این اتفاق در حالی افتاده که چند هفته پیش وقتی امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، در قاب تلویزیون مردم این کشور قرار گرفت و خبر از اعمال محدودیت‌های شدید داد، نخست‌وزیر این کشور سعی کرد به کسب‌وکارهای کوچک اطمینان بدهد که دولت از آنها حمایت خواهد کرد و حتی وعده‌هایی برای ارائه تسهیلات مالی هم داد، اما انگار مردم شهرهای فرانسه خیلی از این وعده‌ها قانع نشده‌اند و روزگار چندان خوشی را در مقابلشان نمی‌بینند.

در همین حال مرور وضعیت شیوع کرونا در اروپا نشان می‌دهد که اوضاع از کنترل خارج شده است. فرانسه طبق آخرین آماری که منتشر کرده و به روز جمعه برمی‌گردد، بیشتر از ۳۹ هزار مبتلا در یک روز ثبت کرده و در همین یک روز هم ۸۲۸ نفر در این کشور بر اثر ابتلا به کرونا فوت کرده‌اند. وضعیت در فرانسه آنقدر بد شده که مسئولان بهداشت و درمان فرانسوی گفته‌اند که شاید بعضی از بیماران این کشور را به آلمان بفرستند، البته اوضاع در بقیه کشورهای برجسته اروپایی هم اصلا خوب نیست.

انگلستان جمعه ۴۸ هزار کرونایی جدید و ۳۵۵ فوتی ثبت کرد و در اسپانیا هم با ۳۸ هزار مبتلای جدید و ۳۴۸ فوتی اوضاع کماکان قرمز است. در ایتالیا اوضاع از اسپانیا هم وخیم‌تر است. این کشور جمعه بیشتر از ۴۰ هزار مبتلای جدید و ۴۴۶ فوتی داشت. از آن‌طرف تعداد مبتلاها به نوع جهش‌یافته ویروس در دانمارک هم به نزدیک ۳۰۰ نفر رسیده که شرایط را پیچیده‌تر می‌کند.

در چنین شرایط اسفناکی هرچند تعداد فوتی های اروپایی ها چندان تفاوتی با ایران ندارد اما نسبت فوت به مبتلا هنوز در ایران نسبت به نرم جهانی بالاست و در حدود ۵ درصد است. در حالی‌که در اروپایی ها یک و نیم تا دو درصد است. این‌را هم بدانید که آمریکا در روزجمعه آمار یک صدهزار نفر مبتلا به کرونا را ثبت کرده است !

همه اینها در حالی است که به نظر می‌رسد اقتصاد اروپا خیال کمر راست کردن ندارد. پژوهشی در آی‌اچ‌اس مارکت نشان می‌دهد که بهبود اقتصاد منطقه یورو از ماه گذشته، همراه با موج دوم شیوع کرونا و اعمال محدودیت‌های تازه، متوقف شده و عمده فعالیت‌های این منطقه را در بخش خدمات مختل کرده که این مسئله نشانه‌ای از یک رکود تمام‌عیار جدید است.

شرکت‌های حوزه خدمات در اروپا طی هشت ماه گذشته بارها تعدیل نیرو داشتند، تقاضا در بازار بیش از پیش کاهش یافته، کارهای عقب‌افتاده بیشتر شده و خوش‌بینی کمرنگ شده‌ است. شاخص انتظارات کسب‌وکار از ۲/ ۵۹ به ۲/ ۵۴ سقوط کرده که در طول ۵۰ سال گذشته، فقط در بحران اولیه کرونا از این کمتر بوده است.

این هارا گفتیم که بدانید بحران کرونا در سراسر جهان در حال لگد انداختن است و دغدغه معاش و کسب و کار صنعت و اقتصاد حتی در پیشرفته ترین کشورهای جهان هم وجود دارد و این تاکید پشت سرهم بر تعطیلی دو هفته ای یا سه هفته ای تهران آن هم بدون در نظر گرفتن بسته های پشتیبانی معیشتی چندان منطقی نیست. بسته ها که وجود ندارند پس باید زندگی با کرونا را بیشتر یاد بگیریم تا زمان تولید واکسن لعنتی !

کدخبر: ۳۵۷۹۰۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر