کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۸۰۰۳۸
تاریخ خبر:

اصرار شاپرک و انکار بانک مرکزی

روزنامه هفت صبح، نگین باقری| درست یک‌سال بعد از اینکه دریافت اینماد برای پذیرندگان جدید پرداخت‌یارها اجباری شد، این‌بار امسال اینماد برای پذیرندگان درگاه پرداخت قدیمی هم اجباری شده. سال پیش اعلام شده بود فعلا فقط پذیرندگان جدید باید اینماد دریافت کنند اما بر اساس نامه جدیدی که منتشر شده، بعد از یک‌سال پذیرندگان قدیمی‌تر هم وارد این بازی شدند. این گروه شامل همه آن درگاه‌هایی می‌شوند که قبل از اجباری شدن اینماد یا نماد تجارت الکترونیکی، درگاه پرداخت گرفته بودند. بر اساس این نامه اگر آنها تا آذرماه اینماد خودشان را نگیرند، دیگر نمی‌توانند خدمات بانکی ارائه کنند.

این خبر در واقع نامه‌ای است که شاپرک اواخر شهریور ماه ارسال کرد. در این دستورالعمل بانک مرکزی موظف شده ارائه درگاه پرداخت مجازی به کسب‌وکارهای اینترنتی توسط شرکت‌های خدمات پرداخت و پرداخت‌یارها را صرفا برای دارندگان دارای نماد اعتماد الکترونیکی امکان‌پذیر کند و در صورت ابطال یا تعلیق نماد تجارت الکترونیکی به صورت برخط از ادامه خدمت جلوگیری کند. همچنین درگاه‌‌های پرداخت مجازی را که پیش از این بدون داشتن نماد اعتماد الکترونیکی ارائه شده‌اند ظرف مدت سه ماه ملزم به دریافت نماد اعتماد الکترونیکی کرده و پس از پایان مهلت، از ارائه خدمت به آنها جلوگیری کند.

این دستور جدید شامل چه شرکت‌هایی می‌شوند؟ اینطور که به درستی در گزارش پیوست هم آمده، شرکت‌های فعال در حوزه رمزارز و لندتک‌ها در شرایط فعلی جزو بخش‌هایی هستند که هنوز مرکز توسعه تجارت الکترونیکی نتوانسته برای آنها نماد تجارت الکترونیکی صادر کند. تاکنون این شرکت‌ها از طریق پرداخت‌یارها اقدام به دریافت درگاه پرداخت می‌کردند.

سال پیش با اجباری شدن اینماد، که آن را مرکز توسعه تجارت الکترونیکی صادر می‌کند، تصمیم‌گیری درباره این شرکت‌های رمز ارز به بانک مرکزی واگذار شد. اما بانک مرکزی با اینکه یک‌سال از آن نامه گذشته در مورد این شرکت‌ها تصمیم خاصی نگرفت و درنتیجه مرکز توسعه تجارت الکترونیکی هم نتوانسته برایشان نماد صادر کند. حالا ولی شاپرک اعلام کرده از آذر ماه به بعد دیگر امکان فعالیت این شرکت‌ها از بین می‌رود. در واقع شاپرک در حالی آنها را تهدید به لغو فعالیت کرده که عملا هیچ راهی برای فعالیت زیر نظر بانک مرکزی برایشان تعریف نشده.

ماجرا اینجا تمام نشد؛ شاپرک قبل از این هم به شرکت‌های پرداخت یاری اعلام کرده بود که از اول مهر ماه تمامی ترمینال‌هایی که نماد تجارت الکترونیکی معتبر ندارند یا دارای هویت نامنطبق با مالک هستند، رأساً غیرفعال خواهد کرد. باز هم این دستور کسب‌وکارهای حوزه مالی از جمله رمز ارز و صرافی‌های رمز ارزی را هدف می‌گرفت.

پیامد تصمیم جدید شاپرک چه خواهد بود؟
این سختگیری‌ها درنهایت احتمالا منجر به این می‌شود که پرداخت یارها بخش زیادی از بازار خودشان را از دست بدهند چراکه برای مثال رمزارزی‌ها هنوز راهکاری برای ادامه حیات ندارند و اینطور که کارشناسان این حوزه می‌گویند این پا در هوا بودن منجر به تعطیلی 120هزار کسب‌وکار خواهد شد.

همه این جنجال‌ها برای اجباری شدن اینماد از شهریور 1400 شروع شد. اسفندماه پرداخت یارها بابت این تصمیم از بانک مرکزی شکایت کردند اما دیوان عدالت اداری به نفع بانک مرکزی رای داد. پرداخت‌یارها معتقدند این الزامی شدن اینماد نه تنها منجر به تعطیلی کسب‌وکارهای آنها، بلکه منجر به انتقال جابه‌جایی پول در حوزه غیرشفاف کارت‌به‌کارت خواهد شد که مخالف قانون است. با این حال بانک مرکزی این محدودیت‌های جدید را غیرقانونی تشخیص نداد و آن را مطابق قانون نظام صنفی دانست.

کدخبر: ۴۸۰۰۳۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر