کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۵۵۸۷۷
تاریخ خبر:

سوزوکی دیزایر مدل ۲۰۲۲ به جای پراید!

روزنامه هفت صبح، ارسلان سلیمانیان |‌ یک: حتما در جریان قرار گرفته‌اید که قیمت خودروی پراید به عنوان ارزانترین و قدیمیترین خودروی بازار، طی روزهای اخیر از مرز ۲۰۰ میلیون تومان هم عبور کرده و در هفته گذشته به مرز ۲۰۶ میلیون تومان رسید. رقم جنو‌ن‌آمیزی که بیشتر شبیه ‌ یک شوخی مسخره است تا یک واقعیت اقتصادی! ناگفته پیداست در بازارهای جهانی با چنین رقمی، گزینه‌های متنوع و به‌روزی در دسترس هست که پیش‌تر طی چند نوبت در «هفت‌صبح» به معرفی آنها پرداخته بودیم. گزینه‌هایی که عمدتا در محدوده قیمت زیر ۱۰هزار دلار‌ قرار می‌گیرند.

دو: اما در این یادداشت به سراغ یک گزینه به‌روز و البته صاحب‌نام رفته‌ایم. «سوزوکی دیزایر» مدل ۲۰۲۲. یک سدان کوچک شهری که صرفا برای بازارهای نوظهور مثل خاورمیانه، آسیای شرقی و آفریقا طراح شده. این خودرو در سال گذشته میلادی بیش از یک میلیون دستگاه فروخت که رقم قابل ملاحظه‌ای بوده و بیانگر توانایی‌های آن است.

اولین نکته در مورد این محصول، برند خوشنام ژاپنی است. برند سوزوکی که در کشورمان نیز ناشناخته نبوده و بسیاری آن را با مدل‌های «ویتارا» و «کیزاشی» می‌شناسند. مستقل از قیمت و کلاس محصولات سوزوکی، در مورد این خودرو حداقل این اطمینان را داریم که استانداردهای کیفی و مهندسیِ یک برند اصیل لحاظ شده. جالب آنکه سوزوکی ادعا کرده کیفیت مونتاژ دیزایر هیچ تفاوتی با کیفیت محصولات گرانقیمت این خودروساز ندارد.

سه: چهره ظاهری «دیزایر» به هیچ عنوان جذاب و فریبنده نیست. هرچند به اعتقاد نگارنده، زشت و ناموزون هم نیست. به هرحال باید به اندازه یک محصول اکونومیک از آن انتظار داشته باشیم و نه بیشتر. با یک نگاه نه‌چندان سختگیرانه، طراحی ظاهری و به‌خصوص دکوراتیوِ داخلیِ دیزایر نمره قبولی می‌گیرد.

اما نکته‌ مهم تر، تجهیزات ایمنیِ دیزایر است که نه فقط از پراید، بلکه از محصولاتِ پانصد، ششصد میلیون تومانیِ وطنی نیز بیشتر است. از جمله تجهیزات این خودرو می‌توان به ۲ کیسه هوای ایمنی، ترمز ABS، سیستم EBD، صندلی‌های ISOFIX و کنترل کروز هوشمند اشاره کرد. همچنین دیزایر توانسته ۳ ستاره ایمنی از موسسه سنجش ایمنی خودروهای اروپا NCAP کسب کند.

از چهره ظاهری و تجهیزات این خودرو که بگذریم، دیزایر مدل ۲۰۲۲ به یک موتور ۲/۱ لیتری ۹۰ اسببخاری هم مجهز شده که برای خودرویی در این کلاس کافی خواهد بود. پیشرانه مذکور در مدت ۶/۱۲ ثانیه دیزایر را از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رساند. این موضوع زمانی جالب‌تر می‌شود که بدانیم شتاب صفر تا ۱۰۰ خودرویی مثل دنا در شرایط استاندارد حدود ۵/۱۳ ثانیه است!

چهار: قیمت سوزکی دیزایر مدل ۲۰۲۲ در هندوستان (که مهم‌ترین بازار این خودرو به حساب می‌آید) از ۵۴۰هزار روپیه شروع می‌شود که با احتساب قیمت روز ارز، حدود ۲۰۳ میلیون تومن آب می‌خورد. همچنین قیمت دیزایر در بازارِ امارات از ۳۳هزار درهم و با بازپرداخت سه ساله شروع شده که این یعنی حدود ۲۵۰ میلیون تومان به پول ما.

با اینکه دیزایر ۲۰۲۲ و پراید از هیچ نظر نباید کنار یکدیگر قرار گیرد اما مشاهده می‌کنیم که با پولِ پرداختی برای پراید، می‌شود به چنین محصولاتی نیز فکر کرد. به‌خصوص اینکه خودروسازان وطنی پیش از این سابقه همکاری با برند سوزوکی را داشته‌اند و شاید اگر تحریم‌های خارجی و انحصار داخلی در کار نبود، می‌شد به مونتاژ دیزایر در داخل ایران امیدوار بود.

کدخبر: ۴۵۵۸۷۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر