کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۳۱۶۸۲
تاریخ خبر:

سایپایی‌ها در حال تدارک جانشینی برای ساینا

روزنامه هفت صبح، گروه خودرو | سایپا اوستای کلاس سدان‌های B در ایران است؛ کلاسی که به جز ایران در دیگر کشورهای آسیایی نیز به دلیل قیمت پایین خریداران زیادی را به سمت خود جذب می‌کند. اگرچه تیبا و ساینا در حال حاضر به‌عنوان نماینده‌های این کلاس در بازار وضعیت خوبی دارند‌ اما نارنجی‌پوش‌ها در دوره سایپای نوین اصلاً قصد ندارند تجربه پراید تکرار شود و خودرویی قدیمی به مدت طولانی بازار را اشباع کند. از این رو در پنج‌ سالگی ساینا، سایپا اعلام کرده ‌ پروژه جانشین آن با نام نیوسدان کلید خورده است.

نیوسدان قرار است ‌‌روی پلتفرم ساینا تولید شود‌ اما چهره‌اش به کل نسبت به ساینا متفاوت است چون بر‌خلاف ظاهر ساینا نسبت به تیبا، شاهد یک فیس‌لیفت کامل هستیم. همچنین قرار است آپشن‌های بیشتری نسبت به ساینا روی نیوسدان نصب شود. این یعنی به احتمال بالا صفحه نمایشگر لمسی، سنسور عقب، فرمان برقی، استارت دکمه‌ای، پنل کیلومترشمار دیجیتال، روکش چرمی صندلی‌ها، کروز کنترل و سانروف را در نیوسدان مشاهده خواهیم کرد.

البته با این سطح از امکانات بعید به نظر می‌رسد ‌ نیوسدان با قیمتی پایین‌تر از ۲۵۰ میلیون تومان به بازار برسد. سایپا در دوره‌ای ساینا را با گیربکس اتومات هم تولید کرد که در ادامه تنها تولید کوییک پلاس با این گیربکس ادامه پیدا کرد. حال که نیوسدان در راه است، احتمال عرضه تیپ اتومات آن به بازار نیز وجود دارد که ارزان‌ترین سدان اتومات بازار خودروی ایران خواهد بود و همچون کوییک پلاس اتومات، مشتریان زیادی را جذب خود خواهد کرد.

پیشرانه M15 سایپا در طول این سال‌ها ارتقا پیدا کرده و تجربه تولید شاهین نشان داده که می‌توان نیرو و گشتاور خوبی با نصب توربوشارژر در کنار آن ارائه داد. به جز مصرف سوخت پایین، پیشرانه ۱٫۵ لیتری محصولات اقتصادی سایپا در بین تعمیرکاران پیشرانه‌ای شناخته ‌شده است و تعمیر آن به سهولت انجام می‌شود. تجربه سالیان دراز تولید این پیشرانه و شبکه گسترده خدمات پس از فروش نارنجی‌های جاده مخصوص، خیال خریداران را از یافتن قطعات مورد نیازشان راحت خواهد کرد.

به احتمال زیاد زیر کاپوت نیوسدان هم این پیشرانه ۸۷ اسبی با ۱۲۸ نیوتن‌متر گشتاور نیرورسانی خواهد کرد. گزینه محتمل دیگر پیشرانه‌های سه‌سیلندر شرکت تیوان است که قرار است از سال ۱۴۰۱، شاهین و آریا با نسخه توربوی آن وارد خیابان‌ها شوند. پیشرانه سه سیلندر تنفس طبیعی تیوان قادر است ۷۵ اسب بخار نیرو و ۱۰۵ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند و مصرف سوختش زیر ۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.

طبق برنامه‌ریزی سایپا، پروژه تولید «نیوسدان» با فاصله زمانی شش ماه بعد از شروع تولید انبوه سایپا اطلس خواهد بود. از آنجایی که سایپا اطلس در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ عرضه می‌شود، پس نیوسدان در اواسط سال ۱۴۰۲ معرفی شده و احتمالا در سال ۱۴۰۳ نیز عرضه می‌شود. از این رو تا آن زمان ساینا کماکان نیاز بازار را پاسخ خواهد داد. به ویژه با توجه به این واقعیت که ورود ساینا S و ساینا پلاس باعث شده تا خریداران بتوانند این خودروی کلاس B را با آپشن‌های بیشتر خریداری کنند.

کدخبر: ۴۳۱۶۸۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر