کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۰۹۷۴۰
تاریخ خبر:

هرگز سراغ این سه ‌شاسی‌بلند بدنام نروید

روزنامه هفت صبح، سیدمحمدرضا دادگستر | کراس‌اوور و اس‌یووی کلاس‌هایی نیستند که افرادی که برایشان شتاب از نان شب هم واجب‌تر است به سراغ‌شان بروند. البته این وضعیت بیشتر در ایران حاکم است وگرنه هیچ بحثی در خصوص شتاب لامبورگینی اوروس یا دوج دورانگوی هل‌کت وجود ندارد! بعضی از شاسی‌بلندهای بازار ایران به‌رغم قیمت نه‌چندان پایینی که دارند به دلیل عدم هماهنگی وزن بالا و پیشرانه ضعیف احساس بد کندی هنگام رانندگی را به شما القا می‌کنند. در بین آنها سه مدل به شدت بدنام‌اند و اگر قرار باشد در سربالایی با آنها رانندگی کنید شاید دیگر هیچ‌وقت به سراغ‌شان نروید!

کیا سورنتو
سورنتو جی‌تی لاین مدت‌هاست که عنوان گران‌قیمت‌ترین شاسی‌بلند کره‌ای بازار ایران را یدک می‌کشد. حتی ورود رکستون G4 نیز نتوانست پادشاهی سورنتو را دچار خلل کند و کماکان باید برای مدل ۲۰۱۸ کیا سورنتو در بازار خودرو چیزی حدود ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان هزینه کنید! البته سورنتو نسبت به رقیب دیرینه آن یعنی سانتافه در موضع برتر قرار می‌گیرد.

هم کابین آن با دارابودن ردیف سوم صندلی‌ها جادارتر است و هم آپشن‌های بیشتری از قبیل دو سردکن، پنج گرمکن، هفت ایربگ، سیستم صوتی اینفینیتی، پدال شیفتر، رادار نقطه کور و رادار تغییر لاین دارد. اما به دلیل آنکه سورنتو در نسخه چهار سیلندر به ایران وارد شده با یکی از کندترین شاسی‌بلندهای بازار روبه‌رو هستیم! در واقع موتور ۲٫۴ لیتری مشهور گروه هیوندای که ۱۸۸ اسب بخار نیرو و ۲۴۱ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند نمی‌تواند شتاب بهتر از ۱۱٫۱ ثانیه برای سورنتوی ۱۷۰۰ کیلوگرمی به ارمغان بیاورد.

سانگ یانگ تیوولی
در زمانه‌ای که مدت‌هاست سوزوکی گرندویتارا به بازه قیمتی بالای یک میلیارد تومان صعود کرده و پژو ۲۰۰۸ هم در حال خداحافظی با بازار کراس‌اوورهای زیر یک میلیارد تومان است، کماکان نیسان جوک (البته نه در تریم قوی اسپرت!) و سانگ یانگ تیوولی امید کسانی هستند که علاقه‌ای به کراس‌اوورهای چینی رنگارنگ بازار ندارند. تیوولی هم مثل هم‌وطن گران‌قیمت خود یعنی سورنتو سطح قابل قبولی از آپشن‌ها را در بازه قیمتی خود عرضه می‌کند و به‌رغم گذشت مدت‌ زمان طولانی از طراحی آن، کماکان زیبا و دلنشین به‌نظر می‌رسد.

اما پیشرانه تیوولی به گونه‌ای است که در جاده شمال حسابی شرمنده‌تان می‌کند! واقعیت آن است که پیشرانه ۱٫۶ لیتری ۱۲۸ اسب بخاری تیوولی با ۱۶۰ نیوتن‌متر گشتاور در قیاس با رقبای چینی‌اش آش دهن‌سوزی نیست و شتاب خجالت‌آور ۱۲٫۵ ثانیه‌ای را ثبت می‌کند. بدبیاری تیوولی‌دوستان این است که نمی‌توانند مثل عاشقان نیسان جوک به سراغ تریم اسپرتی با ۱۹۰ اسب بخار نیرو بروند و باید با همین پیشرانه یکسان در تمامی تریم‌های تیوولی بسوزند و بسازند!

‌چری تیگو ۵
در طول این پنج سالی که تیگو ۵ وارد بازار ایران شده جزو یکی از خوش‌فروش‌ترین کراس‌اوورهای چینی بوده و توانسته نظر مساعد خریداران بسیاری را به سمت خود جلب کند. اخیرا مدیران خودرو نسخه توربویی از این مدل پرفروشش را به بازار معرفی کرد. مشکل تیگو ۵ هم مثل دو شاسی‌بلند قبلی در پیشرانه بود.

اگر بخواهیم منصفانه تیگو ۵ را بررسی کنیم شاید آن را جزو یکی از پنج پیشنهاد اول برای کسانی که کراس‌اوور شهری اقتصادی می‌خواهند قرار بدهیم چون پیشرانه تنفس طبیعی دارد و خبری از دردسر و هزینه‌ توربوشارژر در آن نیست. اما در عین حال ۱۳۹ اسب بخار خروجی موتور ۲ لیتری این خودرو تکافوی کابین ۱۵۳۷ کیلوگرمی آن را در مسیرهای بیرون از شهر نمی‌کند و به‌خصوص اگر با خانواده با این خودرو به مسافرت بروید احساس سوارشدن به پراید به شما دست می‌دهد!

کدخبر: ۴۰۹۷۴۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر