کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۲۸۲۰
تاریخ خبر:

مازراتی کواتروپورته؛ مافیای سیسیلی با گنگ بالا

روزنامه هفت صبح| نامش سخت است و آدرنالین خون را مثل دیدن یک گرن‌توریسموی زردرنگ بالا نمی‌برد. کواتروپورته نسل پنجم اگرچه روی پلتفرمی مشترک با گرن توریسمو و گرن کابریو تولید شده و قرار بوده به نوعی همان نسبت خانوادگی‌ای را بازی کند که دوج چارجر با دوج چلنجر یا پورشه پانامرا با پورشه ۹۱۱ بازی می‌کند اما ظاهری ساده‌تر، به خصوص از نمای جلو دارد.

علاوه بر ظاهر خجالتی این سدان لوکس ایتالیایی، نمی‌توانید انتظار لیست بلندبالای آپشن‌های ب.ام.و سری ۷ یا مرسدس بنز کلاس S را از کواتروپورته داشته باشید اما هر چه باشد این خودرو خاص‌تر از رقبایش است و همین آن را تبدیل به جواهری گران‌قیمت، البته با قیراتی پایین کرده است.‌

در تصاویری که مشاهده می‌کنید (که توسط شانت ملکونیان ثبت شده)، یک دستگاه کواتروپورته GTS را می‌بینید. این تیپ قوی‌ترین نسخه این خودرو در ایران است. کواتروپورته نسل پنجم در سه تیپ وارد کشور شد که موتور هر سه هشت سیلندر است: تیپ استاندارد با موتور ۴٫۲ لیتری ۴۰۰ اسبی، تیپ S با موتور ۴٫۷ لیتری ۴۳۰ اسبی و تیپ GTS با موتور ۴٫۷ لیتری ۴۴۰ اسبی.

البته در تمامی تیپ‌های کواتروپورته وظیفه انتقال نیروی موتور به چرخ‌های عقب برعهده یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک گذاشته شده که محصول شرکت مشهور ZF آلمان است. نسخه GTS از نظر فنی جزو سدان‌های پرستاره حاضر در بازار است و علاوه بر قدرت بالایش، گشتاور ۴۹۰ نیوتن متری، شتاب پنج ثانیه‌ای و حداکثر سرعت ۲۸۷ کیلومتری را ارائه می‌دهد.

البته از آنجا که مصرف سوخت این خودرو بسیار بالاست (نزدیک به ۱۶ لیتر به صورت ترکیبی!) باید خود را برای هزینه بالای سوخت این جت لوکس زمینی آماده کنید. پس جای چندان تعجبی نیست که زود به زود موعد پرکردن باک ۹۰ لیتری این خودرو با صرف ۳۱۵ هزار تومان ناقابل خواهد رسید.‌

علاوه بر برتری فنی، تیپ GTS کواتروپورته از نظر آپشن‌های رفاهی هم پر و پیمان‌تر است و تجهیزات رفاهی چون ورود و استارت بدون کلید، تهویه مطبوع اتوماتیک چهارگانه با سنسور کیفیت هوا و رطوبت، سیستم صوتی BOSE، تنظیم برقی صندلی راننده در ۱۴ جهت مجهز به گرمکن، سردکن، ماساژور و حافظه، سانروف، چراغ‌های جلو زنون اتوماتیک، چراغ‌شور و چرخش چراغ‌ها در پیچ، سنسور پارک، سنسور باران، کروز کنترل هوشمند، پرده برقی و بسیاری موارد دیگر را در اختیار شما قرار می‌دهد.

‌البته تجربه سواری این خودرو چندان رضایت‌بخش نیست. طبق تستی که قبلاً سایت باما از کواتروپورته انجام داده بود، کواتروپورته در برابر سدان‌های اسپرتی مثل مرسدس CLS500 و پورشه پانامرا ۴S فقط ادعا دارد که آن هم به این علت است که کواتروپورته در مسیر مستقیم ذات مخوف ایتالیایی بودنش را به رخ می‌کشد اما در شتاب ثانویه یک افت محسوس نسبت به رقبایش دارد. مازراتی شاید از نظر توان خروجی سرآمد باشد ولی از نظر گشتاور قافیه را باخته است.

کدخبر: ۳۸۲۸۲۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر