کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۷۲۷۶
تاریخ خبر:

شوالیه ۵۰۰‌میلیونی ‌در جنگ با بسترن و آریزو

روزنامه هفت صبح | السوین (Alsvin) خودروی جالبی است.نسل اول آن که در سال ۲۰۰۸ معرفی شد شباهت بسیاری به مزدا ۳ داشت؛ با همان چراغ‌های پف‌کرده‌ی کشیده و کاسه چراغ مشکی. چانگان حتی برای آن بال باریکی را هم در نظر گرفته بود که به بهبود ظاهر السوین کمک زیادی می‌کرد.

در فیس‌لیفت نسل اول که با کد وی۵ شناخته می‌شود چراغ‌های جلو و جلوپنجره‌ السوین مو به مو از مزدا ۳ نیو کپی شده بود و در نهایت در نسل دوم چانگان به سراغ بسترن B30 رفت و در طراحی السوین از آن الهام گرفت. این همان نسلی است که در حال گذراندن تست‌‌های فنی در ایران است و دورخیز کرده است تا توسط شرکتی خصوصی در سال ۱۴۰۰ وارد بازار شود.

السوین نسل دوم شباهت زیادی به ایدو دارد؛ همان خودرویی که در سال ۹۴ وارد خط مونتاژ سایپا شد و با تعلیق پیشرفته و کیفیت سواری بالای خود شهرت خوبی به هم زد. اما بخت با ایدو یار نبود و نتوانست موفقیت چشمگیر کراس‌اوور چانگان به نام CS35 را تکرار کند. اما فارغ از شباهت ظاهری در طراحی خارجی، السوین از ابعاد کوچک‌تر، موتور کم‌حجم‌تر و امکانات کمتر بهره می‌برد. اگر ایدو به هیوندای سوناتای چین شهرت دارد، السوین را شاید بتوان النترا یا حتی سراتوی چین دانست.

با این تفاوت که قیمت آن برابر با ارزان‌ترین خودروهای کره‌ای همچون کیا پگاس و کیا ریو است.خریداران السوین در بازارهای بین‌المللی می‌توانند آن را با یکی از این دو پیشرانه خریداری کنند: نمونه‌ ۱٫۴ لیتری با ۱۰۱ اسب بخار نیرو و ۱۳۵ نیوتن متر گشتاور و نمونه ۱٫۵ لیتری با ۱۰۷ اسب بخار نیرو و ۱۴۵ نیوتن متر گشتاور.

از آنجا که موتور اول فقط با جعبه دنده ۵ سرعته‌ دستی تولید می‌شود باید منتظر ورود السوین با موتور دومی باشیم که از جعبه دنده ۵ سرعته اتوماتیکی بهره می‌برد که از نوع دوکلاچه است.این جعبه دنده و خوشنامی چانگان در هماهنگی موتور و گیربکس می‌تواند به السوین کمک کند تا در بازار جای خوبی برای خود پیدا کند.

البته قدرت پایین موتور السوین کماکان نقطه ضعفی محرز در برابر رقبایی همچون شاهین، تارا، بسترن B30، چری آریزو ۵ و دنا پلاس توربوی اتومات است.هرچند برای کسانی که دل خوشی از دنگ و فنگ‌های موتورهای توربو ندارند السوین خودرویی دوست‌داشتنی با موتور تنفس‌طبیعی کم‌دردسر است.

کابین السوین شبیه دیگر خودروهای زیر ۱۰ هزار دلار و حتی زیباتر است. صفحه نمایشگر در بالای کنسول جانمایی و در طراحی کنسول و جعبه دنده از قطعات براق استفاده شده که تریم خاکستری بی‌روح کابین را قابل تحمل‌تر می‌کنند. در بخش آپشن‌ها السوین چندان حرفی برای گفتن ندارد که آن را در برابر رقبا آسیب‌پذیر می‌کند.

آینه‌ها و پنجره‌های الکتریکی، چرخ‌های آلومینیومی،سیستم صوتی با ۴ بلندگو، پخش CD،سیستم تهویه مطبوع،ایربگ‌های جلو، کمربندهای پیش کشنده، میله‌های درون درها، سیستم ترمز ضد قفل مجهز به EBD، قفل کودک و سنسورهای رادار عقب در همه‌ رقبای السوین پیدا می‌شوند. این خودرو در صورت ورود به ایران قیمتی مابین ۴۵۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان خواهد داشت.

کدخبر: ۳۷۷۲۷۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر